PlayerUnknown”s Battlegrounds, sau PUBG pe scurt, a surprins industria de gaming anul trecut, devenind, pe parcursul a doar câteva luni, cel mai popular titlu din lume, cu milioane de jucători simultan la orice oră din zi. Apariția acestuia în format Early Access a marcat și momentul în care genul Battle Royale a intrat în mainstream, iar milioane de jucători s-au alăturat câmpului de bătălie, în ciuda limitării la o singură hartă și a abundenței de bug-uri. Acum, la fix un an de la „lansarea oficială” a jocului și de la debutul acestuia pe consola Xbox One, PUBG ajunge și pe PlayStation 4, într-o versiune mult mai finisată, care include, încă de la început, toate elementele necesare pentru a oferi o experiență de joc completă.
Versiunea de PlayStation 4 nu aduce nimic cu adevărat nou pentru PUBG. Practic, PUBG Corporation, studioul din cadrul Bluehole care se ocupă de acest titlu, a reușit să porteze pe consola celor de la Sony versiunea jocului deja disponibilă pe Xbox One, fără îmbunătățiri, dar și fără dezavantaje majore și fără să modifice gameplay-ul în vreun fel. Singurele adiții adevărate sunt skin-ul Nathan Drake, care adaugă hainele protagonistului din Uncharted 3: Drake”s Deception, și ghiozdanul lui Ellie din The Last of Us. Acestea sunt exclusive versiunii de PlayStation 4 și au fost oferite tuturor celor care au plasat o precomandă înaintea lansării.
În această ediție a jocului sunt incluse încă de la început toate cele trei hărți mai vechi: Erangel, Miramar și Sanhok, în timp ce Vikendi, noua hartă cu tematică de iarnă, urmează să fie lansată în viitorul apropiat. Desigur, cei care au jucat sau încă joacă PUBG pe PC vor observa câteva diferențe față de versiunea originală.
Meniul principal este complet diferit și oferă acces la mult mai puține setări, în timp ce pentru matchmaking sunt disponibile mult mai puține opțiuni. PUBG Corporation oferă momentan în versiunea de PlayStation 4 doar posibilitatea de a juca în modul TPP (Third Person Perspective), în variații Solo, Duo, Squad și 1-Man Squad. Modul FPP (First Person Perspective) urmează să fie „deblocat” mai târziu.
Cel mai probabil această strategie a fost abordată pentru a oferi jucătorilor o perioadă de acomodare cu stilul de joc din PUBG, destul de complex și greoi de învățat la început. Totodată, această decizie împinge mai mulți jucători către anumite moduri de joc, lucru care duce la timpi de așteptare foarte mici pentru matchmaking.
Tot pentru a încuraja adunarea mai multor jucători concentrați pe un singur mod de joc, opțiunea de a alege dintre cele trei hărți nu este încă disponibilă. Astfel, de fiecare dată când apeși pe butonul de „Play”, vei ajunge pe un server la întâmplare. Acest lucru poate fi puțin frustrant uneori, întrucât poți ajunge de mai multe ori consecutiv pe aceeași hartă, explorarea mediilor de joc fiind îngreunată pentru începători.
Din fericire, lansarea de pe PlayStation 4 este ferită de problemele care au împânzit versiunea de PC (atât în Early Access, cât și după) și varianta de Xbox One, care pe modelele inițiale și S încă nu funcționează corespunzător. Atât pe consola de bază (PS4 original sau Slim), cât și pe modelul Pro, nivelul de performanță în PUBG este constant, la 30 de cadre pe secundă aproape tot timpul. Spun „aproape” pentru că, la începutul meciurilor, atunci când toți utilizatorii se adună în lobby, dar și în timpul călătoriei cu avionul, performanța scade, însă, odată ce aterizezi, experiența de joc este constantă, fără fluctuații prea mari.
În continuare însă, pot exista momente în care clădirile nu sunt 100% încărcate atunci când aterizezi sau anumite texturi nu trec atât de repede pe cât ar trebui la versiunea de rezoluție înaltă. Aceste probleme sunt mult mai rare decât pe Xbox One (versiunea standard, nu One X) și cel mai probabil că vor dispărea complet după un patch viitor.
Cei care vin de pe PC vor avea de furcă cu interfața inventarului, aceasta fiind practic portată și adaptată la controlul cu gamepad, însă nu tocmai într-un mod care să fie ușor de folosit cu un controller. Inventarul este afișat ca o listă verticală, fiind greu să schimbi atașamentele armelor în timpul luptelor în acest mod, iar looting-ul este mult mai lent din acest motiv. De asemenea, multitudinea de butoane din versiunea de PC a fost adaptată la numărul limitat de butoane de pe gamepad, multe funcții fiind disponibile la apăsare lungă (de exemplu, butonul pătrat este folosit pe post de buton de „use”, însă la apăsare lungă este folosit pentru „reload”).
Tranziția de la PC la console nu a făcut însă jocul mai ușor. Avem de-a face cu aceeași experiență de bază precum pe PC, inclusiv cu arme care trag în mod realist, cu recul puternic. De asemenea, nu a fost implementat un mod „autoaim” sau „snap to target” precum în cazul jocurilor Battlefield sau Call of Duty, deci va fi mult mai greu să țintești cu armele imprecise din joc. Ba chiar acest lucru face luptele de la distanță mare mult mai complicate, iar armele de apropiere primesc o atenție mai mare. Nu de puține ori m-am bazat mai degrabă pe shotgun-uri și SMG-uri în cazul unor lupte de apropiere, când pe PC aș fi preferat să folosesc o armă de asalt în situații similare.
Spuneam că versiunea de PlayStation 4 pare mai finisată, însă în niciun caz aceasta nu este lipsită de bug-uri. Deja poți spune că acestea fac parte din experiența de joc PUBG, în ciuda faptului că echipa de dezvoltare lucrează de zor pentru a îmbunătăți jocul și pentru a stabili un balans bun al armelor și vehiculelor. Totuși, aceste probleme sunt mult mai rare decât erau în urmă cu un an, când am început să joc pe PC și pe Xbox One.
Din punct de vedere tehnic, jocul oferă o rezoluție Full HD nativă pe PlayStation 4 și 1440p pe PlayStation 4 Pro, ambele variante fiind comparabile în materie de calitate ale modelelor și texturilor cu variantele de Xbox. Diferența majoră este că, pe Xbox One X, jocul rulează în 4K nativ. Nivelul de calitate al graficii este echivalent cu setări între medium și high de pe PC, însă la distanță se pot vedea câteva limitări în ceea ce privește nivelul de detalii al obiectelor. Clădirile îndepărtate arată de parcă sunt realizate din plastic topit, iar vegetația este „desenată” doar în jurul jucătorului pe o distanță nu foarte mare.
Review-ul de față se adresează strict versiunii de PlayStation 4 a lui PUBG și dorește să fie mai degrabă o analiză pe scurt a calității portării pe această platformă și nu obligatoriu o analiză a jocului. Fiind vorba despre unul dintre cele mai populare astfel de titluri din lume, probabil că nu prea are sens să pierdem timpul cu descrierea gameplay-ului sau a regulilor de joc. PUBG rămâne Battle Royale-ul „original” și totodată cel mai „hardcore” dintre cele de până acum. De asemenea, PUBG este și cel mai apropiat, în termeni de design și direcție artistică, de filmul japonez Battle Royale care a inspirat acest gen.
În cazul în care vă întrebați, da, există un magazin de skin-uri, precum și cutiuțe ce pot fi cumpărate atât cu credite BP, cât și cu bani reali sub forma unei monede in-game. Atât timp cât aceste lucruri nu afectează gameplay-ul, acestea doar „există” și pot fi ignorate complet.
Este îmbucurător pentru cei care aleg să joace PUBG pe console faptul că PUBG Corp. va asigura suport extins în perioada următoare, fiind deja promisă o nouă hartă (hărțile în PUBG sunt gratuite), cât și modul de joc FPP. Dacă posibilitatea de selecție a hărții va fi adăugată în curând, versiunea de console a jocului va ajunge din urmă varianta de PC, ceva ce anul trecut ar fi fost greu de crezut că se va întâmpla.
Chiar dacă Fortnite a reușit să acapareze discuția din jurul genului Battle Royale cu ajutorul prețului său de zero lei și unui stil dedicat publicului mai tânăr, iar Blackout din Call of Duty: Black Ops 4 ocupă acum treapta de mijloc, cu gameplay mai „arcade”, PUBG încă are multe de oferit, fiind de departe cel mai „hardcore” dintre acestea, dedicat unui public mai matur.
– Joc furnizat pentru review de Sony Interactive Entertainment Europe –
Introdu cuvântul căutat și apasă ENTER