PlayStation 4 anunțat oficial – specificații, servicii, jocuri
După cum ne așteptam, show-ul ținut de Sony aseară la New York a avut un scop precis: prezentarea, în premieră, a noii console de jocuri video PlayStation 4.
După un scurt discurs din partea lui Andrew House, CEO Sony Computer Entertainment, pe scenă a fost invitat Mark Cerny, lead system architect pentru PlayStation 4. Un aspect important este faptul că acest Cerny are o experiență vastă în domeniul programării și design-ul jocurilor video și ale consolelor în general, lucrând înca de la 17 ani la companii importante precum Atari, SEGA sau Sony. De asemenea, este pentru prima dată când Sony încredințează „frâiele” unei noi console unui american, acesta fiind un prim semn că gigantul japonez nu dorește să repete greșelile făcute cu generațiile trecute de hardware.
Speech-ul lui Cerny s-a concentrat pe două aspecte: dezvăluirea controller-ului oficial pentru PlayStation 4 (care, în mod previzibil, se numește DualShock 4) și prezentarea specificațiilor tehnice ale consolei. Noul DualShock 4 aduce o serie de modificări semnificative față de vechile generații de controller Sony. În primul rând, gamepad-ul va face uz de o suprafață sensibilă la atingere (touch pad), plasată pe partea sa frontală. Tehnologia este probabil împrumutată de la PlayStation Vita și va suporta multi touch.
Crucea direcțională va fi foarte familiară atât pentru deținătorii de PlayStation 3, cât și pentru cei de PlayStation Vita, clasicele butoane X, O, triunghi și pătrat fiind păstrate neschimbate. În schimb, bumperele R1 și L1, dar mai ales triggerele analogice R2 și L2 au suferit modificări semnificative, în încercarea de a oferi noului controller un aspect cât mai ergonomic. Nici stick-urile nu au fost trecute cu vederea, design-ul acestora fiind conceput pentru ca degetele să nu mai alunece de pe grip-ul cauciucat.
Butoanele Start și Select dispar pentru prima dată de pe un controller PlayStation, fiind înlocuite de butoanele Options (care ar trebui să preia funcțiile Start și Select) și Share, despre funcționalitatea căruia vom intra în detalii un pic mai târziu. Butonul PlayStation (Home) a rămas aproape neschimbat, în timp ce sub acesta și-a făcut apariția un difuzor mono, precum și o mufă de căști stereo. Jucătorii își vor putea cupla aici fie o pereche de căști (pentru o experiență auditiva intimă), cât și headset-ul oficial, livrat în fiecare pachet PlayStation 4, care va înlesni comunicarea dintre utilizatorii noii console.
Un aspect extrem de important al noului DualShock 4 este noul LED light bar, care va juca roluri multiple. Bara luminoasă se va colora în diferite nuanțe pentru a sugera cât mai bine legătura dintre jucător și personajul controlat din joc: spre exemplu, într-un titlu cooperativ, personajul îmbrăcat în culoarea roșie va fi controlat de gamepad-ul a cărei lumină va fi roșie.
De asemenea, împreună cu funcțiile SIXAXIS (senzori de mișcare), acest light bar va servi pentru detectarea eficientă a poziționării în spațiu cu ajutorul noului PlayStation Eye 4. Noua camera video pentru PlayStation 4 va beneficia de doi senzori capabili să detecteze și adâncimea, precum și de nu mai puțin de patru microfoane dedicate comenzilor vocale. De asemenea, PlayStation Eye 4 va fi capabilă să detecteze mișcările controller-ului PS Move, compatibil și cu următoarea generație de console de la Sony.
Să trecem și la specificațiile tehnice. Se pare că majoritatea zvonurilor apărute în privința configurației hardware a noului PlayStation 4 erau adevărate: consola va folosi o arhitectură x86-64 bazată pe un APU AMD cu 8 nuclee, un chip video AMD Radeon de generație nouă și o memorie unificată de nu mai puțin de 8GB GDDR5. Conform spuselor lui Cerny, aceste alegeri au fost făcute de comun acord cu producătorii de jocuri pentru PS4, noua consolă dorindu-se a fi cât mai familiară și prietenoasă cu dezvoltatorii de software. Pentru a exemplifica acest lucru, a fost prezentat un scurt demo al motorului grafic Unreal Engine 4, rulat în timp real pe hardware-ul consolei. De asemenea, nu va lipsi un hard disk integrat pentru stocare și nici opțiunile de bază în ceea ce privește conectivitatea.
Deși au fost oferite toate aceste detalii despre hardware-ul din spatele noului PlayStation 4, aspectul consolei în sine nu a fost încă dezvăluit. Cel mai probabil, atât design-ul consolei, cât și prețul acesteia vor fi făcute publice mai târziu în cursul acestui an, la E3 2013 sau GamesCom 2013.
S-a trecut apoi la serviciile și funcționalitatea ce urmează să fie oferite prin intermediul PlayStation 4. În primul rand, hardware-ul foarte puternic va permite implementarea unei noi funcții lower power state (un soi de suspend to RAM), cu ajutorul căreia utilizatorii vor putea trece consola în standby fără a pierde progresul dintr-un joc. La pornirea consolei, aceasta va relua acțiunea fix din locul în care fusese închisă.
Apoi pe scenă a urcat o altă figură marcantă a industriei gaming-ului – Dave Perry, CEO-ul Gaikai, companie achiziționată de Sony în cursul anului trecut. Perry a dezvăluit, în premieră, ce rol va purta tehnologia dezvoltată de Gaikai în cadrul ecosistemului PlayStation. Astfel, PlayStation 4 va fi o consolă ce încurajează socializarea și comunicarea între gameri, aceste aspecte fiind amplificate de posibilitatea de a înregistra, edita și partaja secvențe de gameplay prin intermediul PlayStation Network (scopul butonului Share). În acest sens au fost anunțate parteneriate cu Facebook și Ustream.
De asemenea, jucătorii își vor putea transforma PS4-ul într-un veritabil video streaming server, cu posibilitatea ca alți utilizatori să se alăture jocului tău din postura de spectatori. Mai mult, dacă întâmpini probleme într-unul dintre jocuri, poți apela la ajutorul prietenilor care urmăresc fluxul tău de gameplay, aceștia având posibilitatea să intervină direct în joc, preluând controlul acțiunii. Tot prin intermediul serviciilor de game streaming dezvoltate de Gaikai, utilizatorii PlayStation Network vor avea ocazia să încerce direct orice joc de PS4 distribuit prin intermediul acestei platforme, fără timpi de download și așteptare suplimentari.
În cazul achiziției unui joc în format digital, acesta va putea fi jucat imediat, în timp ce se descarcă în background. De altfel, Perry nu a făcut un secret din faptul că PlayStation 4 va fi dotat cu chip-uri adiționale dedicate codării și decodării video în timp real, performanțele consolei urmând să nu fie afectate de captura sau stream-ul video.
Un alt aspect deosebit de important al integrării Gaikai în funcțiile dedicate consolei PlayStation 4 este comunicare cu consola portabilă PlayStation Vita. Astfel, obiectivul companiei este ca toate jocurile de PlayStation 4 să poată fi stream-uite și jucate și pe PlayStation Vita, eliminând astfel dependența de televizor.
Tehnologia de video streaming dezvoltată de Gaikai urmează să fie folosită și pentru asigurarea retrocompatibilității cu jocurile dedicate mai vechilor PlayStation 1, PlayStation 2 și PlayStation 3. Sony nu dorește însă ca acest sistem de game streaming să fie unul dedicat exclusiv consolei PlayStation 4. Compania japoneză intenționează să ofere întregul catalog de jocuri clasice pentru PS1, PS2 și PS3 și către alte dispozitive conectate la internet, cum ar fi PC-urile, telefoane mobile inteligente sau tabletele.
Deși serviciile prezentate au fost cel putin interesante, publicul strâns de Sony la PlayStation Meeting 2013 aștepta un lucru mult mai important: prezentarea jocurilor ce-și vor face apariția pe PlayStation 4. Primul pe această listă este Knack, realizat chiar de Mark Cerny și echipa SCE Japan. Deși se dorește un joc de generație nouă, Knack abordează un stil grafic copilăros, care aduce aminte de desenele animate. De asemenea, Knack va putea fi jucat și prin video streaming pe PlayStation Vita, funcționalitate demonstrată chiar în timpul prezentării.
Apoi s-a trecut la lucruri serioase. Hermen Hulst, directorul studioului Guerilla Games, a urcat pe scenă pentru a prezenta în premieră Killzone: Shadow Fall, un first person shooter de nouă generație dezvoltat exclusiv pentru PlayStation 4. Am asistat la o demonstrație de gameplay, pe care o puteți urmări în continuare.
A urmat Matt Southern de la Evolution Studios (autorii seriei Motorstorm), acesta dezvăluind un nou joc de curse auto, DriveClub, special realizat pentru PlayStation 4. DriveClub se dorește a fi un simulator auto first person, în care jucătorii vor interacționa cu mediul înconjurător și cu bolizii doar la persoana întâi, prin ochii personajului. DriveClub beneficiază de numeroase licențe pentru mașinile din joc, de un aspect grafic deosebit de avansat, gameplay-ul fiind orientat către organizarea jucătorilor în cluburi, prin intermediul cărora pot concura în competiții online.
Următorul joc exclusiv pentru PlayStation 4 a fost cel de-al treilea titlu al seriei inFamous de la studioul Sucker Punch. Este vorba despre inFamous: Second Son, joc ce va beneficia de un nou erou principal, Delsin Rowe, înzestrat cu noi super-puteri.
Pe scenă a urcat apoi Jonathan Blow, dezvoltator independent de jocuri, ce a dat lovitura acum câțiva ani cu indie hit-ul Braid. Blow și-a prezentat noul titlu, un puzzle open world numit The Witness, care, în aria consolelor, va fi lansat exclusiv pe PlayStation 4 (cel mai probabil vor exista și versiuni de PC și tablete).
Apoi a urmat un segment dedicat conceptelor și ideilor ce pot deveni realitate cu ajutorul tehnologiei oferite de PlayStation 4. Pe scenă au urcat figuri importante precum David Cage (de la Quantic Dream, autorii lui Heavy Rain) sau Alex Evans (de la Media Molecule, autorii seriei LittleBigPlanet), acesta din urmă demonstrând cum poate fi folosit PlayStation Move pentru a modela și sculpta modele 3D avansate pentru jocuri.
Următorul segment, destul de cuprinzător, a fost dedicat partenerilor third party care vor oferi suport pentru noua consolă Sony. Vorbim aici de 149 de publisher și studiouri care vor lucra cu Sony pentru a lansa jocuri pentru PlayStation 4. Nu lipsesc nume importante precum Electronic Arts, Activision, Square Enix sau Ubisoft, unii dintre aceștia fiind prezenți și pe scena PlayStation Meeting 2013.
Primul publisher de pe această listă a fost Capcom, reprezentat pe scena Sony de către Yoshinori Ono (părintele Street Fighter). Acesta a prezentat trailer-ul unui nou proiect pentru PlayStation 4, motorizat de Panta Rhei, un nou engine, dezvoltat de Capcom special pentru consolele de noua generație. Este vorba despre Deep Down (titlu provizoriu), al cărui trailer impresionant îl puteți urmări mai jos.
Latura asiatică a partenerilor Sony a fost întregită de Square Enix, care e prezentat din nou demo-ul tehnologic al viitorului lor motor grafic destinat platformelor de nouă generație – Luminous Engine. De asemenea, reprezentantul Square Enix a confirmat faptul că un nou titlu al seriei Final Fantasy se află în dezvoltare.
Următorii pe listă au fost nelipsiții Ubisoft, reprezentați de Yves Guillemot, CEO-ul companiei franceze. Acesta a confirmat ceea ce bănuiam de mult: Watch Dogs va fi lansat pentru PlayStation 4, anunțul fiind acompaniat și de un scurt demo de gameplay. Ulterior, Ubisoft a dezvăluit că Watch Dogs va fi publicat, pe lângă PlayStation 4, și pe Xbox 360, PlayStation 3, PC și Nintendo Wii U.
Surpriza serii a fost invitarea pe scenă a lui Chris Metzen, vice președinte al celor de la Blizzard Entertainment, care, în premieră, a confirmat revenirea gigantului producător de jocuri pentru PC pe tărâmul consolelor. Metzen a confirmat faptul că Sony și Blizzard au încheiat un parteneriat strategic, în urma căruia Diablo III urmează să fie lansat atât pe PlayStation 4, cât și pe bătrânul PlayStation 3. Pe lângă interfața regândită pentru console, Diablo III pentru PS3 și PS4 va oferi un nou mod de joc cooperativ local, pentru nu mai puțin de 4 jucători.
Seara a fost încheiată de Eric Hirshberg, CEO-ul celor de la Activision, care a asigurat că PlayStation 4 se va bucura de întregul suport al companiei pe care o conduce: mai multe titluri Activision (printre care, cel mai probabil, și noul Call of Duty) vor fi publicate pentru PS4. Totuși, Hirshberg a dorit să se oprească asupra unui joc anume – first person shooter-ul Destiny, dezvoltat de Bungie (fost studio Microsoft, autorii seriei Halo). Au fost dezvăluite noi secvențe de gameplay din Destiny, alături de anunțul conform căruia noul shooter de la Bungie va beneficia de versiuni pentru PlayStation 4 și PlayStation 3, acompaniate de conținut exclusiv dedicat acestor platforme.
Un lucru deosebit de important, confirmat de catre Shuhei Yoshida, președintele Sony Computer Entertainment Worldwide Studios, este faptul că PlayStation 4 nu va resțrictiona accesul la jocurile second hand, după cum se zvonea înainte de prezentare. De asemenea, în afara conferinței susținute de Sony, producătorul polonez CD Projekt a confirmat faptul că The Witcher 3: Wild Hunt va fi lansat pe PlayStation 4 în 2014.
Astfel, deși nu am avut ocazia de a afla cum arată PlayStation 4 și cât va costa acesta, ne-am putut face o imagine destul de clară asupra viitorului noii console Sony. Bineînțeles, așteptăm cu sufletul la gură mai multe detalii despre design, preț și noile jocuri next generation dedicate acestei console. Și le vom primi în mod sigur foarte curând, conferința de presă Sony fiind închisă cu anunțul ferestrei de lansare pentru PlayStation 4 – perioada sărbătorilor de iarnă din 2013.