PlayStation 4 Review: next gen cu orice preț
Iată-ne ajunși într-un nou punct de cotitură pentru industria jocurilor video, următoarea generație de console făcându-și oficial apariția și în România. Este vorba despre PlayStation 4, cel mai nou astfel de gadget oferit de Sony, disponibil și în țara noastră începând cu sfârșitul lunii ianuarie.
În cursul acestei săptămâni, vom analiza amănunțit mai multe aspecte legate de noua consolă PlayStation 4: hardware-ul, aspectul, calitatea construcției, accesoriile, sistemul de operare, funcțiile suplimentare și, bineînțeles, jocurile disponibile pentru noul PS4.
Înainte să începem, trebuie menționat faptul că în momentul de față PlayStation 4 este disponibil in România în două versiuni: pachetul normal, ce include o consolă PS4 cu hard disk de 500GB (1799 lei) și bundle-ul ce oferă același model de consolă și jocul Killzone: Shadow Fall (1999 lei). În afara jocului menționat, conținutul ambelor pachete este identic.
HARDWARE
Atunci când deschidem o cutie de PlayStation 4, în interiorul pachetului, pe lângă consola propriu-zisă, vom gasi un controller DualShock 4, un cablu de alimentare, un cablu microUSB (pentru reîncarcarea controllerului), un cablu video HDMI și un headset mono, special conceput pentru voice chat.
Probabil că mulți dintre voi știu deja ce specificații hardware are consola PlayStation 4, însă nu strică să mai aruncăm înca o privire la acestea.
Procesor principal:
• procesor personalizat single-chip
• CPU: low power x86-64 AMD „Jaguar”, 8 nuclee
• GPU: 1.84 TFLOPS, AMD Radeon™ Graphics Core Next engine
Memorie: 8GB GDDR5
Hard Disk: inclus, 500GB (poate fi înlocuit de utilizator)
Drive optic (read only):
• BD 6xCAV
• DVD 8xCAV
I/O: Super-Speed USB (USB 3.0), AUX
Conectivitate:
• Ethernet (10BASE-T, 100BASE-TX, 1000BASE-T)
• IEEE 802.11 b/g/n
• Bluetooth 2.1 (EDR)
Ieșiri AV:
• HDMI
• Digital Output (optical)
La o prima vedere, noul PS4 pare foarte asemănător cu un PC obișnuit, la această comparație aducându-și aportul noua arhitectura x86-64 pe care o folosește procesorul furnizat de AMD, precum și chip-ul video, derivat din plăcile Radeon pentru PC. Totuși, nu vă lăsați înșelați de aparențe: Sony folosește un design personalizat pentru acest procesor, pe care nu-l regăsiți în niciun astfel produs dedicat PC-urilor normale, precum și o arhitectură bazată pe memorie unificată, RAM-ul fiind astfel împărțit între funcțiile necesare sistemului de operare și memoria video necesară pentru stocarea texturilor din jocuri.
De altfel, memoria unificată de 8GB pare principala diferență față de un PC standard, Sony alegând să folosească GDDR5, cel mai rapid tip de memorie existent la momentul de față, care poate oferi o lățime de bandă de aproximativ 176GB/s în orice condiții de operare. Adăugați și optimizările suplimentare, precum și sistemul de operare proprietar (fără nicio legatură cu Windows sau DirectX) și aveți imaginea unui „animal de rasă” care poate depăși cu ușurință performanțele unui PC echipat cu o configurație similară. Vom vorbi mai mult despre acest aspect atunci când vom ajunge la secțiunea dedicată jocurilor.
În privința ambalajului și modului în care utilizatorul obișnuit ia prima oară contactul cu PS4, lucrurile stau și bine și rău. Cutia propriu-zisă a consolei este destul de subțire, asemănându-se cu ambalajul în care primim de obicei laptop-urile. Consola, aflată într-o folie de plastic, este securizată doar cu ajutorul unor cartoane, acestea neoferind o senzație prea mare de siguranță.
De altfel, probabil că ați auzit de cazuri în care unele consolele PlayStation 4 au fost livrate DOA (dead on arrival, cu alte cuvinte nu funcționau deloc atunci când erau scoase din cutie) sau au întâmpinat numeroase probleme de rulare chiar din primele ore de utilizare. Înclin să cred că aceste tipuri de neplăceri au fost cauzate de transportul neadecvat, cutiile suferind șocuri transmise și la consolele propriu-zise.
Din fericire, redacția Go4games a avut parte de un PS4 perfect funcțional, primul lucru care ne-a impresionat atunci când l-am desfăcut fiind dimensiunea extrem de redusă a consolei. Practic, avem de-a face cu dimensiuni aproximativ egale cu mai vechiul PlayStation 3 Slim și doar un pic mai mari decât mai recentul PlayStation 3 SuperSlim. De asemenea, nici greutatea nu este o problemă, design-ul PS4-ului permițând plasarea acestuia pe orizontală sau verticală (este necesar un stand suplimentar pentru poziția verticală).
Nu la fel de încântător este materialul plastic lucios din care este realizată jumătatea stângă a carcasei PS4, acesta fiind, la fel ca în cazul primelor modele de PS3, un veritabil magnet de praf și ampremente. Această porțiune a carcasei poate fi înlăturată cu ușurință, sub ea găsindu-se hard disk-ul consolei (500GB), ce poate fi lesne înlocuit de utilizator cu un model mai generos (PS4 este compatibil cu unitățile hard disk pentru laptop). Pentru început, însă, această operațiune nu este neapărat necesară, cei 500GB fiind suficienți pentru o selecție destul de bogată de jocuri retail și digitale.
Spre deosebire de predecesorii săi, PlayStation 4 a renunțat complet la ieșirile analogice audio/video, conectarea la televizor (sau monitor) realizându-se exclusiv prin intermediul cablului HDMI inclus în pachet. Astfel, atenție mare dacă aveți de gând să vă achiziționați un PS4 și nu aveți un televizor modern echipat cu intrare HDMI!
CONTROLLER-UL DUALSHOCK 4
Pe lângă consola propriu-zisă, cealaltă vedetă a pachetului PlayStation 4 este noul controller DualShock 4. Este pentru prima dată când Sony folosește un design nou pentru gamepad-urile livrate alături de consolele PlayStation, DualShock 4 fiind livrat cu numeroase modificări și adiții față de vechile generații de controllere.
În primul rând, distanța dintre crucea direcțioanală (D-pad) și butoanele de acțiune (X, pătrat, triunghi și cerc) a fost sensibil mărită, permițând manevrarea mai facilă a celor două stick-uri analogice, precum și includerea unui touch pad, ce poate fi de asemenea apăsat. De asemenea, triggere-le L2 și R2, problematice pe vechiul DualShock 3 au fost regândite, noul design fiind mult mai confortabil și ergonomic. De altfel, aș îndrăzni să afirm că DualShock 4 este cel mai comod gamepad pe care am avut ocazia să pun mâna până în acest moment. Ajută și mânerele alungite, precum și textura ușor zimțată de pe spatele controller-ului.
DualShock 4 a primit și alte adiții nemaivăzute până acum pe un controller Sony: butonul PlayStation (Home) a fost coborât un pic, făcând loc unui difuzor mono prin intermediul căruia sunt redate anumite efecte sonore din jocuri (înregistrările audio din Killzone: Shadow Fall, spre exemplu). Surprinzător, acest difuzor beneficiază de o calitate de redare audio neașteptat de bună.
Mai mult, imediat sub butonul PlayStation (Home) au fost adăugate două intrări: un port de extensie, prin intermediul căruia vor fi cuplate viitoarele accesorii, precum și o intrare de căști cu mufa mini jack standard de 3,5mm. Aceasta poate fi folosită fie pentru a cupla headset-ul mono livrat în pachet, fie o pereche de căști stereo, existând posibilitatea ca întreaga parte audio a unui joc să fie redirecționată către căști, scăpând astfel de grijile de a nu face prea mult zgomot atunci când jucați seara sau noaptea. De asemenea, clasicele butoane Start și Select au dispărut, lăsând locul noilor Options și Share (despre care vom discuta un pic mai târziu).
Nu în ultimul rând, pe partea frontală a noului DualShock 4 găsiți mufa microUSB de reîncarcare, precum și o lumină LED, ce poartă mai multe roluri. Culoarea acesteia se poate schimba de la joc la joc, câteodată aceasta semnalizând starea de sănătate a personajului controlat, alteori numărul jucatorului (atunci când aveți mai multe controllere conectate la PS4; sunt suportate maximum 4 astfel de dispozitive în același timp) etc. Intensitatea acestui semnal luminos poate deveni deranjantă, mai ales dacă vă jucați într-o cameră întunecată și aveți la dispoziție un display cu ecran glossy. Din păcate, „luminița” de pe DualShock 4 nu poate fi dezactivată.
În privința alimentării controller-ului, lucrurile stau în mare parte la fel ca în cazul mai vechiului PlayStation 3. Fiecare controller are incoporat un acumulator ce poate fi reîncărcat prin intermediul cablului microUSB inclus în pachet, fie direct de la consolă, fie prin intermediul unei alte surse de curent (cum ar fi un PC). Din păcate, bateria noului DualShock 4 nu este atât de longegivă precum cea a precursorului său, aceasta descărcându-se după 10-12 ore de joc continuu. Controller-ul DualShock 4 poate fi folosit și atunci când se reîncarcă, cu condiția ca lungimea cablului să vă permită accesul confortabil la consolă (în caz contrar, se poate apela la un prelungitor USB).
Adevărata problemă a controller-ului pare a fi însă legată de stick-urile sale analogice. Nu, nu este vorba de precizia și răspunsul acestora: din aceste puncte de vedere avem parte de unele dintre cele mai exacte stick-uri produse vreodată. Problema este cauciucul ce acoperă aceste mini joystick-uri, mulți utilizatori raportând faptul că acesta se uzează foarte repede, existând chiar riscul ruperii sau desprinderii de pe controller. Deși Sony a promis că va înlocui toate controller-ele deteriorate astfel, vă recomandăm încă din start să vă achiziționați „apărători” suplimentare pentru stick-uri: pe lângă faptul că scăpați de orice grijă legată de uzarea cauciucului inițial, multe modele oferă o aderență mai bună decât textura originală.
HEADSET-UL
Pentru a nu mai repeta greșelile făcute cu PlayStation 3, Sony a decis ca fiecare PlayStation 4 să includă în pachet un headset mono, ce poate fi cuplat cu ușurință direct la controller. Nu mulți vor fi însă încântați de calitatea acestui accesoriu. Headset-ul inclus în pachetul PS4 lasă impresia unui produs foarte ieftin, performanța fiind pe măsură.
Acesta își face treaba, însă înlocuirea sa cu un headset de tip hands free al unui telefon mobil duce la rezultate mult mai bune. De notat faptul că nu puteți folosi căștile de la un iPhone în acest scop: acestea sunt capabile să redea semnalul stereo emis de DualShock 4, însă nu și să preia semnalul de la microfon. În schimb, am putut folosi fără probleme căștile incluse în pachetul unui telefon Nokia.
Totuși, headset-ul inclus de Sony alături de PlayStation 4 are un mare avantaj: dimensiunile sale reduse îi permit să fie introdus sub o pereche de căști mai voluminoase, în cazul în care doriți să folosiți și așa ceva în același timp.
SOFTWARE ȘI SISTEMUL DE OPERARE
După cum am amintit mai devreme, Sony a proiectat un sistem de operare custom, special conceput pentru consola PlayStation 4. Acesta are la bază FreeBSD și beneficiază de un aspect curat, simplist și o funcționare neașteptat de rapidă. Mai vechiul XMB (Xcross Media Bar – interfața caracteristică consolelor PSP și PS3) a fost înlocuit de PlayStation Dynamic Menu, o denumire mult prea pompoasă pentru o interfață suprinzător de simplistă.
Practic, toate aplicațiile și jocurile instalate sunt disponibile acum prin intermediul unui rând de icoane, care se rearanjează automat în funcție de frecvența cu care sunt folosite. Din păcate, dispunerea acestei liste nu poate fi modificată după cum dorește utilizatorul și nici nu există posibilitatea de a grupa mai multe icoane în foldere (așa cum se poate pe PS3 și PS Vita).
Restul de funcții suplimentare, cum ar fi accesarea setărilor consolei și ale accesoriilor, PlayStation Store, profilul de PlayStation Network, trofeele câștigate etc. sunt disponibile într-un rând suplimentar de iconițe, plasat deasupra celui principal (cu jocuri și aplicații). Comutarea între cele două rânduri este extrem de simplă și se realizează cu ajutorul crucii direcționale (D-pad) de pe controller.
Și pentru ca tot a venit vorba de PlayStation Store, conturile PSN de Romania în continuare nu au acces la acest serviciu. Din fericire, dacă aveți conturi deschise pe UK (sau alte țări europene) și/sau US, veți putea accesa și acest serviciu fără probleme. Interfața Store-ului este identica cu cea de pe PS3, însă funcționează mult, mult mai rapid. Spre exemplu, încarcărea Store-ului pe vechea consolă putea dura și peste un minut; pe PS4, în schimb, PS Store-ul este accesat instantaneu.
Trebuie menționat că dacă aveți deja un abonament PlayStation Plus atașat de contul PSN, acesta va fi face tranziția și va deveni funcțional si pe PlayStation 4. Pentru început, prin intermediul acestui abonament aveți la dispoziție câteva jocuri gratuite, printre care Resogun, Contrast, Don’t Starve și, foarte curând, Outlast. De asemenea, dacă aveați achiziționate anumite jocuri digitale pe PS3 sau PS Vita, acestea vor fi disponibile gratuit și pe PS4. Este vorba de titluri precum Sound Shapes, Flower, Flow și Escape Plan.
Nu trebuie omis nici faptul că multiplayer-ul online este restricționat acum în spatele unui abonament PlayStation Plus, majoritatea jocurilor necesitând o astfel de subscripție pentru a putea accesa funcțiile online. Totuși, există excepții notabile de la această regulă. Titlurile Free-to-play disponibile pe PlayStation Store, cum ar fi Blacklight: Retribution, Warframe sau DC Universe Online NU necesită niciun fel de abonament suplimentar și pot fi jucate online și fără PlayStation Plus. De asemenea, nici viitorul MMORPG The Elder Scrolls Online nu va necesita un astfel de abonament pentru a putea fi jucat.
Și pentru că tot am ajuns la jocuri, indiferent că vorbim de cele digitale sau livrate pe disc, acestea necesită instalare pentru harddisk-ul consolei PlayStation 4 pentru a putea fi rulate corespunzător. Din fericire, acest proces este acum realizat în fundal, neîntrerupând funcțiile de baza ale consolei. Mai mult, în cazul titlurilor de pe disc, de cele mai multe ori instalarea va avea loc fără intervenția jucătorului, în timp ce se desfășoară primul meci/nivel/cursă din respectivul joc. Este un pas înainte față de vechiul PS3, unde puteai pierde ore întregi cu download-urile de patch-uri obligatorii sau procesele de instalare frustrante.
Strâns legată de download-urile realizate în fundal este și opțiunea de a lăsa consola în mod Stand By. Oferit ca alternativă la oprirea completă a consolei, acest mod de funcționare menține PS4 într-o stare în care este consumată o cantitate redusă de energie electrică, permițând în schimb inițializarea proceselor de download în background, precum și încarcărea controllerelor DualShock 4 cuplate la consolă. În acest mod, pe lângă download-urile de jocuri sau update-uri pentru acestea, se pot descărca automat chiar și versiunile noi de firmware pentru PS4.
Trecând mai departe, lucrurile nu stau deloc grozav în ceea ce privește funcționalitatea multimedia a consolei PlayStation 4. Funcții de bază prezente în PS3, precum redarea fișierelor MP3 sau video, lipsesc cu desăvârșire din oferta curentă a PS4. În schimb, Sony oferă aplicațiile Video Unlimited și Music Unlimited, prin intermediul cărora, teoretic, se poate face stream la filme, seriale și muzică. Din păcate, acestea nu funcționeaza pe teritoriul țării noastre. La fel se întâmplă și în cazul aplicației incluse Netflix. Ce-i drept, Sony a promis că următorul update de software al consolei (noi am rulat versiunea 1.52) va implementa și posibilitatea de a reda propriile fișiere MP3.
În ciuda tuturor acestor restricții (motivate de faptul că PS4 este în primul rând o mașinărie dedicată jocurilor, celelalte aspecte fiind puse în plan secundar), noua consolă poate reda DVD-uri video și filme Blu-ray, însă doar după descărcarea unui update de pe Internet. Un alt neajuns de neînțeles este lipsa suportului pentru formatul Blu-ray 3D, aceste discuri fiind redate fără probleme de vechile PS3-uri.
Ca ultima mențiune, PlayStation 4 are inclus și un browser de Internet, mai stabil și mult mai rapid decât omologul de pe bătrânul PlayStation 3. Ce-i drept, acestuia îi lipsește suportul pentru Flash, însă această tehnologie tinde să devină irelevantă în viitorul foarte apropiat, fiind abandonată de toate sistemele de operare mobile.
Cu alte cuvinte, momentan, PlayStation 4 are în vizor doar jocurile, restul de funcții fiind fie subdezvoltate, fie pur și simplu absente. Acest lucru nu ar trebui însă să descurajeze eventualii doritori, Sony dezvoltându-și un obicei de a adăuga funcționalitate suplimentară prin intermediul update-urilor frecvente de firmware. Spre exemplu, este o diferență ca de la cer la Pământ între ce este disponibil acum pe PS3 și software-ul cu care fusese livrată consola în momentul lansării.
VOICE CHAT
După cum am afirmat mai devreme, fiecare PlayStation 4 este livrat în cutie cu un headset. De asemenea, suportul pentru voice chat este acum implementat la nivel de sistem de operare, nemaifiind necesară intervenția producătorilor pentru fiecare joc în parte. Conform celor de la Sony, acest feature nu a fost niciodată posibil pe PlayStation 3 din cauza cantității limitate de memorie de care dispunea vechea consola (doar 256MB RAM).
Cu această piedică eliminată, cei 8GB GDDR5 sunt mai mult decât suficienți pentru a include voice chat-ul atât de dorit de o bună parte a jucătorilor. Pe lângă suportul specific al anumitor jocuri, voice chat-ul este disponibil global, indiferent de aplicația sau jocul în care se află prietenii ce participă la conversație.
Pur și simplu se folosește funcția Party, ce se regăsește în rândul superior de icoane, pentru a crea o „cameră de chat”. Apoi se trimit invitații către prieteni pentru ca aceștia să se poată alătura acelei camere. Odată parcurși acești pași simpli, totul devine floare la ureche. Comunicarea prin voce funcționeaza destul de bine, cu mențiunile specificate în cadrul capitolului dedicat headset-ului. De asemenea, câteodată, poți auzi în cască un ecou al celor rostite în microfon, însă efectul este discret și nederanjant. Probabil și acest aspect va fi rezolvat într-un viitor update de firmware.
FUNCȚIA SHARE
Am menționat în cadrul descrierii noului controller DualShock 4 că acesta a fost îmbogățit cu un nou buton Share. Funcționalitatea acestuia aduce și mai aproape PlayStation 4 de facilitățile sociale caracteristice multor jocuri de pe PC sau dispozitive mobile. Este vorba în primul rând de posibilitatea de a partaja online screenshot-uri și clipuri video din jocuri.
Screenshot-urile pot fi urcate pe Facebook sau Twitter direct cu ajutorul consolei, fără niciun program intermediar. Doar apăsați butonul Share și selectați funcția Screenshot. Interfața PS4 permite atașarea profilului de PlayStation Network de cele de Facebook și Twitter, restul operațiunii fiind de la sine înțelesă. Alternativ, puteți atașa imaginile capturate mesajelor pe care le trimiteți prietenilor, acestea putând fi accesate și prin aplicația PlayStation pentru Android și iOS.
Similar puteți proceda și în cazul clipurilor video înregistrate din jocuri. PlayStation 4 înregistrează în permanenta cele mai recente 15 minute de gameplay, acestea putând fi editate (pentru a selecta doar porțiunea interesantă) și urcate pe Facebook. Alternativ, puteți stabili punctele de start și oprire ale unui clip video prin intermediul diferitelor tipuri de apăsare ale butonului Share (există mai multe preseturi între care puteți opta). Din păcate, Facebook este momentan singura metodă prin care aceste clipuri de gameplay pot ajunge online, suportul pentru alte servicii (gen YouTube) urmând a fi implementat în versiunile viitoare de firmware.
Trebuie amintit și faptul că atât screenshot-urile, cât și capturile video din jocuri, rămân stocate pe hard disk-ul consolei și pot fi admirate și rulate de acolo. Momentan, aceste fișiere nu pot fi transferate pe un suport extern (cum ar fi un stick USB) pentru a le edita mai ușor. Și această limitare va fi eliminată de viitoarele update-uri software.
Nu în ultimul rând, cu ajutorul funcției Share puteți face live streaming al jocurilor pe care doriți să le urmărească și cei care nu au încă o consolă PlayStation 4. Streaming-ul se realizează momentan prin intermediul a două servicii: Twitch TV sau Ustream, rezultatele fiind satisfăcătoare, mai ales in condițiile în care suportul pentru această funcție este nativ și nu afectează cu nimic rularea jocului prorpiu-zis. Stream-urile video pot fi accesate atât de pe alte console PS4, cât și de pe PC, prin intermediul unui browser, sau cu ajutorul aplicației PlayStation pentru iOS și Android.
Vom reveni în zilele ce urmează cu analize amănunțite ale jocurilor disponibile pentru PlayStation 4 (dintre care nu vor lipsi FIFA 14, Need for Speed Rivals sau Killzone: Shadow Fall), cu o prezentare a funcției Remote Play pentru PlayStation Vita, precum și cu mult dorita concluzie legată de noua consolă de la Sony.