Într-o eră dominată de terminalele inteligente (smartphones) și tablete, dispozitivele mobile dedicate în exclusivitate gaming-ului nu trăiesc tocmai zile de glorie. Nintendo a recurs la ceea ce putem numi o „șmecherie” de marketing, echipând consola Nintendo 3DS cu un ecran 3D, ce poate fi vizionat cu ochii liberi, fără a necesita purtarea obositorilor ochelari 3D. Din păcate, în ceea ce privește specificațiile hardware reale, 3DS cu greu poate tine pasul cu telefoanele moderne, folosirea în continuare a unui ecran tactil rezistiv fiind elocventă în acest sens.
Spre deosebire de concurentul său nipon, Sony a ales pentru noul PlayStation Vita o configurație hardware de ultimă oră, bazată pe un procesor quad core, dar și pe un cip video cu patru nuclee. De asemenea, s-a optat pentru un touchscreen capacitiv modern și un afișaj AMOLED de 5″, acompaniate de o suprafață sensibilă la atingere plasată pe partea din spate a consolei, dar și de o dispunere clasică de butoane, caracteristică consolelor PlayStation. În continuare puteți consulta lista completă a caracteristicilor tehnice din spatele viitorului PlayStation Vita.
Însă aceste specificații tehnice nu înseamnă nimic dacă oferta de jocuri pentru consolă nu ține pasul cu puterea sa hardware. Tocmai această latură a consolei am putut-o explora săptămâna trecută, când am vizitat Londra pentru a lua parte la un eveniment de prezentare a consolei PlayStation Vita, precum și a librării software cu ajutorul căreia aceasta va fi lansată, pe 22 februarie 2012.
Trebuie spus încă de la început că PlayStation Vita folosește o interfață modernă, bazată pe ecranul tactil cu care consola este echipată. Meniurile sunt intuitive, iar viteza de răspuns a ecranului este comparabilă cu cea a dispozitivelor moderne ce folosesc sistemul de operare Android. Pe lângă jocuri, Sony a prezentat în cadrul evenimentului londonez și o serie de aplicații special dezvoltate pentru Vita, ce urmează să ofere suport pentru servicii online populare precum Flickr sau Twitter. După cum era de așteptat, aplicațiile sunt foarte ușor de folosit, schemele de culori alese fiind totuși un pic mai „copilărești” decât în cazul soft-urilor similare gândite pentru telefoane mobile sau tablete.
Pe lângă acestea, consola va fi livrată și cu un serviciu numit Near, capabil să scaneze împrejurimile (via 3G sau Wi-Fi) pentru a detecta și alți utilizatori de Vita (sunt identificate până și numele pe care aceștia le folosesc pe PlayStation Network, avatarurile acestora sau colecțiile lor de trofee). Pe lângă partidele multiplayer sau sesiunile de chat (text sau audio) ce pot fi inițiate prin intermediul Near, acestor persoane le pot fi lăsate și tot felul de gifts, bonusuri deblocate în jocuri, cum ar fi personaje suplimentare sau obiecte de îmbrăcăminte (virtuală) personalizate.
Să trecem însă la jocuri, pentru că, să fim sinceri, un dispozitiv precum PlayStation Vita se achiziționează în primul rând pentru acest gen de entertainment. Sony plănuiește să aibă una dintre cele mai cuprinzătoare oferte de jocuri la lansarea lui PlayStation Vita, acestea fiind fie bazate pe francize ce și-au făcut un nume pe consolele mai vechi PlayStation, fie pe titluri nou-nouțe, dezvoltate special pentru noua consolă portabilă.
Utilizatorii de PlayStation 3 se vor bucura să audă că titluri cu vechime precum LittleBigPlanet, Motorstorm, ModNation Racers sau Wipeout își vor face apariția și pe noul Vita. Versiunea mobilă a lui LittleBigPlanet va utiliza facilitățile oferite de touchscreen, atât crearea de niveluri suplimentare, cât și navigarea celor deja existente devenindu-se ceva mai intuitive. Motorstorm RC este un nou episod al seriei, dedicat de această dată curselor cu masinuțe teleghidate. Jocul va fi lansat atât pe PS Vita, cât și pe PS3, achiziția de pe PSN urmând să deblocheze ambele variante ale jocului.
ModNation Racers: Road Trip va fi foarte familiar celor care au încercat deja versiunea de PS3 a jocului, schimbările semnificative fiind aduse în ceea ce privește editarea de circuite suplimentare, facilitată de interfața bazată pe touchscreen. Wipeout 2048 duce la noi culmi interconectabilitatea dintre PlayStation 3 și Vita, deținătorii mai vechiului Wipeout HD putându-se întrece direct cu utilizatorii noului joc prin intermediul PlayStation Network.
Acestea nu vor fi însă singurele serii cu vechime care vor face tranziția către Vita. Publisherii parteneri ai celor de la Sony au fost de asemenea prezenți în cadrul evenimentului londonez, prezentând propriile jocuri dedicate noului dispozitiv mobil. În prim plan au stat jocurile sportive, cum ar fi FIFA Football de la EA Sports, Virtua Tennis de la SEGA sau Formula 1 2011 de la Codemasters.
FIFA Football este o replică mobilă a fratelui mai mare FIFA 12, fiind uimitor cât de asemănătoare sunt cele două jocuri din punct de vedere grafic. Mai mult, producătorii promit inovații ieșite din comun: jucătorii pot ochi cu precizie spre ce punct al porții doresc să șuteze prin intermediul touch panel-ului plasat în spatele consolei; de asemenea, se poate pasa, centra sau trimite mingi în adâncime prin folosirea ecranului tactil frontal, frustrările reieșite din pasele direcționate aiurea fiind astfel eliminate.
Virtua Tennis se prezintă, la rândul său, foarte bine din punct de vedere grafic. Meciurile pot fi jucate fie cu ajutorul stickurilor analogice și a butoanelor, fie cu ajutorul gesturilor executate pe touchscreen. F1 2011, în schimb, nu impresionează din punct de vedere vizual (arată mai degrabă ca un titlu finisat pentru PSP), iar controlul este un pic cam greoi.
PlayStation Vita va avea parte și de o sumedenie de jocuri de lupte, până acum fiind confirmate titluri precum Street Fighter X Tekken, Ultimate Marvel vs. Capcom 3, Mortal Kombat, Tekken sau Reality Fighters. În cadrul prezentării de la Londra, și-au făcut apariția doar Ultimate Marvel vs. Capcom 3, care arată aproape indentic cu corespondentul său de pe consolele „mari”, și Reality Fighters. În timp ce primul este un joc de fighting serios, Reality Fighters se folosește de camerele consolei pentru a captura imagini ce pot fi folosite drept „câmpuri de bătălie” pentru personajele caricaturale ce se înfruntă pe ecran.
Nu în ultimul rând, unul dintre publisherii cu o prezență importantă în cadrul prezentării londoneze a fost Ubisoft, care a adus platformer-ul Rayman Origins pentru Vita (absolut identic ca grafică și gameplay cu versiunile pentru PlayStation 3, Xbox 360 sau Nintendo Wii), precum și versiunea specială pentru Vita a lui Michael Jackson The Experience. Acesta este un joc bazat pe muzica regretatului superstar, în care trebuie efectuate diferite mișcări de dans prin intermediul gesturilor executate pe touchscreen.
Pe lângă aceste titluri, care au sau au avut corespondente pe consolele „de casă” sau pe PC-uri, cei de la Sony au venit înarmați cu o sumedenie de titluri originale, dezvoltate special pentru PlayStation Vita. Unul dintre acestea este Little Deviants, o colecție de mini-jocuri gândite în jurul capabilităților tehnice ale noii console (touch panel, accelerometru, giroscop, camere video etc.). Acestea sunt foarte potrivite pentru jucătorii de vârste fragede, cei mai maturi riscând să pară ușor penibili în timp ce se zbenguie de nebuni mișcând consola în toate părțile pentru a menține echilibrul unei mogâldețe sau a împușca monștri zburători.
Un joc mult mai interesant este Sound Shapes, un platformer cu mecanici de joc asemănătoare cu mai vechiul Gish, ale cărui niveluri sunt create însă prin intermediul notelor muzicale. Practic, atunci când este parcurs un nivel în ordinea gândită de producător, sunetele emise duc la nașterea unei melodii. Utilizatorii își vor putea compune propriile melodii și niveluri prin intermediul editorului ce va fi inclus în joc.
În schimb, Escape Plan este realizat într-un stil umoristic alb-negru. Cele două personaje principale, Lil și Laarg, trebuie ghidate de jucători prin intermediul unor niveluri pline de capcane, Escape Plan folosind din plin posibilitățile aduse de cele două suprafețe sensibile la atingere ale consolei. Spre exemplu, pentru a eschiva anumite capcane, personajele pot fi mutate prin apăsarea simultană a ambelor suprafețe touch.
Gravity Rush abandonează ideea de joculeț simpatic și accesibil, acest titlu lăudându-se cu o lume de joc deschisă, în stilul inFamous. Spre deosebire însă de puterile electrice ale lui Cole MacGrath, protagonista din Gravity Rush poate folosi orice suprafață drept podea, bătăliile și puzzle-urile fiind concepute pentru a exploata cât mai bine această mecanică de joc. Personajul poate de asemenea să planeze în aer, să eschiveze atacuri prin intermediul gesturilor efectuate pe ecranul tactil sau să lovească punctele sensibile ale boșilor cu ajutorul touchscreen-ului.
Pentru iubitorii de acțiune, Sony a pregătit Unit 13, un shooter third person militar dezvoltat de producătorii seriei SOCOM. În cadrul jocurilor de acest tip iese cel mai bine în evidență cel de-al doilea stick analogic, cu ajutorul căruia controlul devine extrem de comod. Unit 13 este însă destul de generic iar grafica nu se ridică la nivelul altor jocuri prezentate cu această ocazie.
Am păstrat pentru la sfârșit bijuteria coroanei PlayStation Vita, Uncharted: Golden Abyss. Jocul arată incredibil și poate fi lesne confundat cu trilogia inițială de pe PlayStation 3, fiind aduse unele modificări specifice noii console portabile. Nathan Drake va putea fi controlat fie prin metodele tradiționale (stickuri și butoane), fie folosind touch screen-ul pentru a naviga cu usurință nivelurile, sau panel-ul sensibil la atingere pentru a escalada pereți, frânghii etc. De asemenea, accelerometrul și giroscopul pot fi folosite pentru a ochi prin simpla mișcare a consolei. Dacă ar fi să recomandăm un joc pe care trebuie neapărat să-l achiziționați odată cu PlayStation Vita, Uncharted: Golden Abyss ar fi fără urmă de îndoială alesul nostru.
Totuși, după spuneam și la început, trăim într-o epocă dominată de dispozitivele bazate doar pe touch screen și, implicit, pe joculețele simpliste, ușor accesibile pentru toată lumea. Vita va beneficia și de astfel de titluri, poate nu prea atrăgătoare pentru gamerii hardcore, însă îndeajuns de interesante pentru a atrage publicul casual. Este vorba de jocuri precum Hustle Kings (simulator de biliard), Everybody’s Golf sau Top Darts.
Din păcate, deși erau inițial anunțate pe lista de jocuri ce urmau să fie prezente în cadrul evenimentului londonez, au lipsit titluri precum Resistance Burning Skies (first person shooter), Ridge Racer (curse cu mașini) sau Super Stardust Delta (arcade shooter cu nave spațiale). Chiar și asa însă, PlayStation Vita pare să beneficieze de o librărie impresionantă de titluri de lansare, care va fi îmbogățită pe parcursul anului viitor cu ajutorul unor jocuri precum Assassin’s Creed pentru Vita, o ediție specială de Call of Duty sau un episod separat al seriei BioShock, special dezvoltat pentru noua consolă portabilă a celor de la Sony.
PlayStation Vita se va lansa în Europa pe 22 februarie 2011 și va fi comercializată în două versiuni: cu suport 3G (299€) și Wi-Fi only (249€).
Introdu cuvântul căutat și apasă ENTER