În acest an, standul celor de la Sony PlayStation de la Gamescom 2018 a fost împărțit în două secțiuni importante: prima, amenajată în stilul clădirilor din Manhattan, era dedicată jocului Spider-Man pentru PlayStation 4, participanții având ocazia de a încerca câteva minute din creația celor de la Insomniac Games. Despre Spider-Man am discutat însă în preview-ul nostru exclusiv și vom reveni săptămâna viitoare cu un review complet.
Cea de-a doua parte a standului amenjanat de Sony era dedicată kit-ului de realitate virtuală PlayStation VR, despre care compania-mamă a anunțat deja că a depășit pragul de 3 milioane de unități comercializate la nivel mondial, devenind astfel cel mai popular dispozitiv VR la ora actuală. Evident, în cadrul acestei secțiuni a standului erau prezentate următoarele titluri ce urmează să îmbogățească librăria de jocuri pentru PS VR: shooter-ul tactic Firewall: Zero Hour, platformer-ul Astro Bot Rescue Mission și arcade shooter-ul Blood & Truth.
Deja suntem în posesia versiunii finale a jocului Firewall: Zero Hour, un review complet urmând să fie publicat foarte curând pe Go4games.ro. Așadar, ne vom îndrepta atenția asupra celorlalte două titluri (Astro Bot Rescue Mission și Blood & Truth), ambele fiind jucabile în cadrul standului PlayStation de la Gamescom 2018.
În ciuda personajelor super-simpatice din joc (roboțeii cu care am putut face cunoștință în jocul gratuit Playroom, ce sosește preinstalat pe orice consolă PlayStation 4), trebuie să recunosc că prima oară când am aflat despre Astro Bot Rescue Mission nu am fost deloc încântat de joc. Și asta pentru că experiența pe care am avut-o cu jocurile VR anterioare nu a fost tocmai cea mai reușită (vezi prezentările jocurilor ce au fost disponibile în momentul lansării PS VR: partea 1, partea a doua, partea a treia, precum și a mai recentului The Inpatient).
Lăsând la o parte calitatea propriu-zisă a acestor titluri, principalele probleme pe care le-am experimentat atunci când am parcurs jocuri VR au fost nivelul scăzut al prezentării grafice (căteodată mult prea neclară) și, mai important, oboseala și starea de rău pe care majoritatea titlurilor de acest gen mi-au lăsat-o, chiar și în urma unor sesiuni de joc scurte. Astfel, am fost deosebit de plăcut impresionat atunci când, încercând Astro Bot Rescue Mission, nu am întâlnit niciunul dintre aceste neajunsuri.
În Astro Bot Rescue Mission, jucătorii îl întruchipează pe simpaticul roboțel Astro, căpitan de navă, care pornește în căutarea echipajului său dispărut. Jocul este structurat sub forma unui platformer construit pentru VR, în care micuțul roboțel trebuie să parcurgă tot felul de niveluri, să înfrunte feluriți inamici și să strângă cât mai multe monede colorate. Ocazional, Astro se va confrunta și cu boși uriași, realizați însă într-o manieră umoristică.
Desfășurarea jocului este caracteristică unui platformer 3D, diferența făcută de implementarea VR fiind controlul perspectivei din care este privită acțiunea prin intermediul mișcărilor capului. De altfel, nivelurile sunt concepute în așa fel încât secretele să nu fie „la vedere”, jucătorul fiind nevoit să întoarcă capul pentru a le descoperi.
De asemenea, sentimentul de imersiune este destul de puternic, fiind reprodusă chiar și o replică tridimensională in-game a controller-ului DualShock 4, mișcările acestuia din realitate fiind transpuse și în joc. Iar acesta nu joaca doar un rol decorativ, dacă alegi să sari înspre cameră cu roboțelul acesta prinzându-se de controller-ul virtual într-un mod de-a dreptul adorabil.
Nu în ultimul rând, cu ajutorul touchpad-ului se pot executa anumite acțiuni, cum ar fi lansarea unui soi de grapling hook. Această acțiune s-a dovenit a fi extrem de folositoare într-un boss fight pe care am avut ocazia să-l încercăm, în care micuțul nostru robot trebuia să doboare un maimuțoi supradimensionat, ai cărui dinți puteau fi extrași cu ajutorul acestui grapling hook.
Aspectul grafic din Astro Bot Rescue Mission este simplist, însă mult mai clar (sharp) decât m-aș fi așteptat. În schimb, controlul s-a dovedit a fi aproape perfect pentru un astfel de joc, micuțul Astro răspunzând la comenzi rapid și exact. După finalizarea celor două niveluri din demo, m-am ridicat de pe scaun cu un mare zâmbet pe buze, fără nicio urmă de oboseală (atât de caracteristică altor titluri VR).
Astro Bot Rescue Mission își va face apariția pe 3 octombrie 2018, în exclusivitate pentru PlayStation VR, și poate fi precomandat chiar acum de pe PlayStation Store, la un preț de 139,90 lei.
Dacă Astro Bot Rescue Mission a reușit să mă facă să uit, pe moment, de neajunsurile jocurilor VR, nu a trecut mult timp până când Blood & Truth le-a readus, aproape ostentativ, în prim plan. Vă mai aduceți aminte de London Heist, unul dintre mini-jocurile incluse în colecția PlayStation VR Worlds? Ei bine, Blood & Truth, produs de același studio Sony din Londra ca și PS VR Worlds, ia reteța din London Heist și încearcă să o adapteze unui joc complet.
Iar ce iese din această încercare este un first person arcade shooter care aduce aminte de vechiul Virtua Cop, un așa-zis joc on-rails, desfășurat de această dată în VR. Progresul prin nivelul pe care l-am putut testa se realiza dintr-un punct fix în următorul, neexistând posibilitatea ca jucătorul să se miște liber (un lucru bun, mișcarea liberă în VR generând, de obicei, senzație de rău și vomă). Totuși, față de London Heist, acum există mult mai multe puncte fixe de acest tip, în unele instanțe personajul având și posibilitatea de a face „strafe” între acestea.
Spre deosebire de Astro Bot, unde jocul s-a controlat prin intermediul clasicului DualShock 4, pentru Blood & Truth am avut la dispoziție două controllere PlayStation Move, mișcările mâinilor fiind reproduse și în joc. Iar acestea sunt necesare pentru a scoate și pune pistolul din/în teacă, pentru a reîncărca armele (aici mai este de lucru, plasamentul încărcătoarelor suplimentare fiind mult prea apropiat de gâtul personajului, existând riscul să te lovești cu Move-ul când realizezi această acțiune… și o vei repeta obsesiv!).
Poți mânui fie unul sau două pistoale în același timp (echipate sau nu cu amortizor, muniția acestora fiind infinită), fie o armă grea (shotgun, mitralieră etc.), fie o armă grea și un pistol. Armele mai serioase pot fi găsite prin diferite cufere, muniția lor fiind limitată (exista însă și muniție suplimentară presarată prin niveluri).
Cuferele acestea trebuie însă deschise manual de către jucător, operațiune ce necesită plasarea în teacă a uneia dintre arme și folosirea mâinii proaspăt eliberate pentru a descuia încuietorile. Pur și simplu e nevoie de prea multe mișcări fizice pentru a reproduce o acțiune banală, întregul curs al jocului fiind sacadat în mod inutil. Din când în când, apar momente în care trebuie să renunți la ambele arme pentru a descuia tot felul de uși sau încuietori mai exotice, ce necesită manevrarea cu atenție a două șperacle, câte unul aferent fiecărui controller Move.
De departe însă cel mai enervant moment (dar și mult prea solicitant din punct de vedere fizic) a fost când, folosind niște bare înfipte în zid, a trebuit să escaladăm o întreagă clădire. Pe lângă mișcările obositoare ale mâinilor, o simplă privire în jos a fost suficientă pentru a instala greața și un profund rău de înălțime. Există metode inedite de a evidenția imersiunea VR (cum era scufundarea în cușcă și confruntarea cu rechinul din PS VR Worlds), însă această escaladare din Blood & Truth este exact opusul acestora, fiind parcă intenționat concepută pentru a te îndepărta de conceptul de joc VR.
În rest, jocul decurge ca un shooter clasic, eroul fiind asaltat de inamici repetitivi printr-un soi de șantier, decorul fiind de-a dreptul banal, iar grafica extrem de blurry pentru pretențiile de blockbuster spre care țintește acest titlu. Măcar reacțiile inamicilor atunci când sunt împușcați sunt bine realizate, descărcarea shotgun-ului din dotare într-un inamic aflat în apropiere având impactul așteptat. Există chiar și un efect de slow motion, pentru a ținti mai eficient, atât de inutil însă încât nu am simțit niciodată, pe parcursul demo-ului, nevoia de a-l folosi.
Dacă experiența versiunii complete a jocului Blood & Truth va fi similară cu ce am putut încerca în demo-ul de la Gamescom 2018, îmi vine greu să cred că un astfel de joc va putea primi o recomandare din partea noastră. Din fericire, imaginile din joc oferite de Sony prezintă și alte niveluri, ce par mult mai dinamice din punct de vedere vizual, dar și variate în ceea ce privește gameplay-ul. Blood & Truth nu are încă stabilită o perioadă de lansare exactă.
Introdu cuvântul căutat și apasă ENTER