De-a lungul anilor, industria de gaming a jucat un rol important în avântul luat de anumite tehnologii, chiar dacă domeniile acestora de aplicabilitate nu se rezumau doar la jocurile video. Un exemplu pozitiv în acest sens a fost adoptarea DVD-ului drept suport optic universal (atât pentru filme, cât și pentru date etc.), facilitată și de includerea unei astfel de unități în PlayStation 2, cea mai de succes consolă „de casă” din istorie. Evident, nu toate inițiativele de acest fel s-au sfârșit bine, televizoarele 3D bucurându-se de foarte puțin interes în rândul publicului mainstream, în ciuda faptului că unele jocuri importante pentru PlayStation 3 (și consola în sine) ofereau suport nativ în acest sens.
Revenind în zilele noastre, nișa „inovațiilor” care ar putea revoluționa evoluția viitoare a jocurilor video se află sub umbra tehnologiei VR (virtual reality – realitate virtuală). Încercări în domeniu au exista de multă vreme, rezumându-se la soluții rudimentare, de intrare în gamă, cum ar fi headset-urile VR pentru telefoane mobile (dedicate, cum ar fi Gear VR de la Samsung, sau improvizate, precum Google Cardboard). Evident, performanțele acestora sunt limitate de mai mulți factori, configurațiile hardware din telefoane nefiind capabile încă să ofere nivelul vizual așteptat, dar și nici metodele de control caracteristice unor jocuri cu oarecare pretenții.
În acest context, și-au făcut apariția trei concurenți demni de a fi luați în seama atunci când vorbim de VR „serios” dedicat jocurilor video: Oculus Rift, HTC Vive și PlayStation VR. Primele două soluții, deși performante, funcționează pe PC și necesită sisteme destul de puternice pentru a rula corespunzător. Cu alte cuvinte, prețul unei experiențe VR de calitate pe PC este unul destul de ridicat, mult peste ceea ce ar putea fi considerat acceptabil de publicul mainstream. Aici ar trebui să intre în scenă PlayStation VR, headset-ul de realitate virtuală pe care reprezentanții Sony Interactive Entertainment în România ni l-au pus la dispoziție pentru acest review.
Din experiența acumulată cu toate cele trei headset-uri de realitate virtuală menționate in paragraful anterior, pot afirma cu tărie că specificațiile tehnice, mai exact numerele în sine, contează prea puțin atunci când judeci un dispozitiv VR. Ceea ce contează cu adevărat este percepția persoanală a fiecărui utilizator asupra timpului petrecut cu un astfel de headset, părerile rezultate urmând să fie, inevitabil, la limita superioară a subiectivismului. Astfel, deși am inclus specificațiile tehnice ale PlayStation VR în tabelul de mai jos, sunt elemente mult mai importante decât aceste cifre seci, precum accesibilitatea, usurința în utilizare și, evident, comportamentul in jocuri. De altfel, prima parte a review-ului nostru pentru PlayStation VR se va opri exact asupra acestor puncte de discuție, jocurile individuale urmând să fie tratate separat, pe larg, în următoarele părți ale acestui test.
Aminteam un pic mai devreme de costul pe care o experiență VR de calitate l-ar putea implica. Din acest punct de vedere, PlayStation VR este de departe cea mai accesibilă astfel de opțiune, pachetul de bază al headset-ului având un preț de 1799 lei pe piața din România. Evident, la acesta se adaugă și costul unei console PlayStation 4 (sau PS4 Pro), fără de care PSVR nu ar avea cum să funcționeze. Chiar și în aceste condiții, dacă calculăm prețurile adunate ale acestor două dispozitive (1199 lei pentru modelul PS4 de intrare în gamă, Slim cu hard disk de 500GB, și 1799 lei pentru PlayStation VR), tot obținem o sumă mai mică decât prețul celui mai apropiat contracandidat – Oculus Rift, disponibil în magazinele din România în schimbul a aproximativ 3150 lei, fără a include aici PC-ul absolut necesar.
Totuși, chiar dacă prețul de pornire pentru PlayStation VR este mult mai accesibil, nu vă lăsați înșelați de aparențe. Pachetul de bază al headset-ului Sony nu include accesoriul PlayStation Camera, absolut necesar pentru conectarea PSVR la consolă, precum și pentru tracking-ul căștii. Un astfel de dispozitiv vă va mai scoate din buzunar aproximativ 260 lei, dacă alegeți să-l achiziționați nou. Este bine de știut însă că există două modele de PlayStation Camera disponibile pentru PS4, cu hardware și conector identice, singura diferență fiind design-ul exterior al dispozitivului (rotunjit în cazul modelului actual sau cu margini drepte în cazul modelului inițial). Ambele vor oferi o funcționalitate absolut identică, fiind 100% compatibile cu PlayStation VR, existând posibilitatea de a găsi modelul vechi la oferte mult mai convenabile pe piața second hand.
De asemenea, pentru un sentiment de realism mai pronunțat în anumite jocuri, se poate opta și pentru un set de două motion controllere. În acest caz, avem de-a face cu PlayStation Move, mai vechea noastră cunoștință de pe PlayStation 3. Vestea bună este evidentă: dacă aveți deja două astfel de controllere de la precedenta consolă, vor funcționa fără probleme și pe PS4, în tandem cu PlayStation VR. Dacă nu, atunci pregătiți-vă să scoateți din buzunar înca aproximativ 240 lei (câte 120 lei per unitate, fiind necesare două) sau să examinați cu atenție piața second hand. Totuși, rețineți un amănunt foarte important: spre deosebire de PS Camera, fără de care PS VR nu poate funcționa, motion controllerele PlayStation Move sunt opționale, majoritatea jocurilor putând fi controlate doar cu ajutorul obișnuitului gamepad DualShock 4.
Totuși, dacă până acum am trecut în revistă ce nu este inclus în pachetul de bază PlayStation VR, ce primim totuși în cutia unui astfel de dispozitiv? Pe lângă headset-ul propriu-zis, în pachet găsim o unitate suplimentară de procesare (ce seamănă cu o mini-consolă PlayStation 4), o pereche de căști de tip earbuds, precum și întreaga colecție de cabluri necesare pentru a conecta PlayStation VR la consolă și televizor. Fiecare cablu este marcat cu un număr, iar ghidul de utilizare explică în pași simpli procesul de conectare a unității de procesare la PS4 și TV, precum și a headset-ului propriu-zis la unitatea de procesare. Chiar și fără aceste instrucțiuni, procesul de instalare este destul de simplu, mai ales pentru cei care au o oarecare experiență în manevrarea produselor audio-video.
Piesa principală este, evident, headset-ul PlayStation VR propriu-zis, a cărui montare pe cap, deși facilă în teorie, necesită un pic de atenție atunci când trecem la practică. Sistemul de prindere este bazat pe un soi de elastic puternic, ce poate fi slăbit până la un anumit punct prin intermediul butonului de pe spate, pentru a putea plasa headsetul pe cap. După așezarea acestuia în poziția corectă, elasticul se poate strânge cu ajutorul unui potențiometru plasat tot în partea din spate a headset-ului. Totuși, sunt de părere ca montarea ar fi putut fi mai facilă dacă sistemul de prindere amintit putea fi complet detensionat și apoi strâns abia după plasarea corectă pe cap.
Totuși, comparativ cu concurența, PlayStation VR rămâne cel mai comod astfel de dispozitiv, design-ul celor de la Sony fiind conceput în așa fel încât headset-ul are principalul punct de fixare pe fruntarea celui care îl poartă, iar vizorul propriu-zis nu apasă deloc pe față. Mai mult, distanța vizorului față de ochi poate fi ajustată, pentru comoditate, prin apăsarea unui alt buton. Astfel, dacă purtați ochelari, puteți așeza PS VR pe cap fără probleme, presiunea nefiind niciodată pusă pe fața utilizatorului. Înautru vizorului, se află niște izolatoare din cauciuc fin, comode, care nu permit luminii să pătrundă, asigurând o vizibilitate bună pe parcursul utilizării.
Cât despre sunet, acesta beneficiază de poziționare tridimensională realizată cu ajutorul unității de procesare menționate mai devreme, fiind redat prin intermediul unei perechi de căști cu jack de 3,5mm. Aceasta se conectează la telecomanda plasată pe firul dintre unitatea de procesare și headset, pe care regăsim și butoane pentru controlul volumului sau pentru banala funcție de pornire/oprire a unității PS VR. Evident, dacă nu sunteți multumiți de mini-căștile incluse în pachet, puteți folosi orice altă pereche de căști pe care o aveți la dispoziție.
Acestea fiind spuse, deși ergonomia joacă un rol important în design-ul PlayStation VR, nu se poate ascunde faptul că există riscul de a vă încurca în cabluri în timpul utilizării, iar factorul estetic al „tentaculelor” care ies și intră din consolă și din unitatea de procesare suplimentară îi poate deranja pe cei care preferă abordarea minimalistă și ordonată. De asemenea, nu trebuie omis faptul că ai nevoie de un spațiu cât de cât adecvat (liber) pentru a te putea bucura de PS VR, cei de la Sony recomandând aproximativ 6 metri pătrați. Totuși, am putut să ne jucăm fără probleme și într-o cameră aglomerată, cu condițiile să stăm totuși asezați pe un scaun și să nu ne mișcam prea mult.
Astfel, dacă ați montat totul corect și v-ați amenajat un spațiu de joacă, puteți începe să folosiți PlayStation VR fără alte bătăi de cap. Un avantaj față de dispozitivele similare pentru PC este că PS VR nu necesită niciun fel de drivere sau instalare suplimentară de software pentru a funcționa. Odată conectată și pornită unitatea, veți trece printr-un proces rapid de calibrare, iar apoi, puteți trece la jocurile propriu-zise.
Și pentru că în sfârsit am ajuns și la acest capitol, apar câteva semne de întrebare inevitabile. Având în vedere că vom rula totuși jocurile pe o consolă (limitată din punct de vedere hardware față de un PC de ultimă generație), iar afișajul PS VR are o rezoluție de doar 1920×1080 (față de alternativele pentru PC), cât de arătoase sunt jocurile dedicate și, mai important, cât de bine rulează acestea? În ceea ce privește a două întrebare, nu există motive de îngrijorare: jocurile dedicate headset-ului PlayStation VR rulează la un framerate minim de 60 de cadre pe secundă, care, prin intermediul unei tehnici de interpolare speciale numită „reprojection”, poate urca până la 120fps.
Cât despre aspectul jocurilor pentru PlayStation VR, acesta variază de la titlu la titlu și vom intra în detalii suplimentare în părțile următoare ale acestui review, atunci când vom trece în revistă jocurile pe care am avut ocazia să le încercâm. Pe scurt, unele jocuri arată surprinzător de bine, altele fac prea multe concesii vizuale pentru a menține framerate-ul ridicat. Totuși, nu va așteptați în cazul niciunui astfel de joc la claritatea grafică pe care o întâlniți pe monitoarele sau TV-urile clasice. Aspectul oarecum neclar este caracteristic tuturor acestor dispozitive VR, defectele unui astfel de afișaj, indiferent de rezoluția sa, fiind mult mai ușor de remarcat atunci când ochii stau atât de aproape de el. Totuși, în ciuda rezoluției scăzute față de concurență, PS VR reușește să se mențină în aceeași arie calitativă din punct de vedere vizual, diferența fiind făcută, de la caz la caz, de software.
Un factor deosebit de important pentru a oferi sentimentul de autenticitate a experienței VR este motion tracking-ul, mai exact reproducerea corectă a mișcărilor capului (și ale mâinilor, în unele cazuri) în mediul virtual. Headset-ul PlayStation VR este echipat cu o serie de led-uri albastre, care facilitează tracking-ul corect, poziția capului fiind mereu reprodusă cu exactitate în jocurile pe care am avut ocazia să le testăm. În privința tracking-ului pentru DualShock 4 sau controllerele PlayStation Move, am avut parte și de câteva scăpări, pe care am reușit totuși să le rezolvăm fie prin plasarea acestor dispozitive în câmpul de vedere a camerei, fie prin recalibrare (în cazul controllerelor Move).
Astfel, dacă ar fi cazul să judecăm doar dupa funcționalitate, factor estetic și, mai ales, ergonomie, PlayStation VR ar putea primi un calificativ mai mult decât satisfăcător, ridicându-se la înălțimea concurenței, și chiar depășind-o în anumite privințe. Totuși, utilitatea unui astfel de dispozitiv atârnă în principal de jocurile ce pot fi experimentate cu ajutorul său, suportul software fiind până la urmă factorul decisiv în ceea ce privește eventuala achiziție a unui headset PlayStation VR.
Asupra acestui aspect ne vom opri în următoarele episoade ale acestui review, când vom analiza, pe rând, o bună parte din librăria de jocuri disponibile pentru PlayStation VR, dintre care nu vor lipsi titluri precum PlayStation VR Worlds, Resident Evil 7, Rise of The Tomb Raider, Until Dawn: Rush of Blood, DriveClub VR sau Batman: Arkham VR.
PlayStation VR Review Partea a 2-a: jocurile Resident Evil 7, Eagle Flight și Batman: Arkham VR
PlayStation VR Review Partea a 3-a: jocurile PS VR Worlds, DriveClub VR și Until Dawn: Rush of Blood
PlayStation VR Review Partea a 4-a: jocurile Star Wars Battefront, Call of Duty: Infinite Warfare, Rise of The Tomb Raider și concluziile finale
Introdu cuvântul căutat și apasă ENTER