Project Scorpio – iată configurația hardware a viitoarei console Xbox
După cum au promis, cei de la Digital Foundry (divizia Eurogamer care se ocupă cu analiza tehnică a jocurilor și hardware-urului) au dezvăluit, în premieră, specificațiile Project Scorpio, viitoarea iterație a consolei Xbox One. Este bine de știut că reprezentații Digital Foundry au lucrat direct cu Microsoft în vederea realizării acestui anunț, așadar următoarele specificații hardware sunt confirmate pe căi cât se poate de oficiale.
Astfel, Project Scopio a fost conceput pentru a livra o putere de procesare aproximativ de patru ori mai mare decât consola Xbox One inițială, fiind, de asemenea, sensibil mai puternic și decât PlayStation 4 Pro, principalul contracandidat din curtea celor de la Sony. Acest avans va fi posibil grație noului APU realizat de AMD după specificațiile oferite de Microsoft. Pe scurt, inginerii din Redmond au analizat punctele slabe ale consolei Xbox One și au proiectat „inima hardware” din Project Scorpio pentru a corecta aceste neajunsuri.
În acest mod s-a ajuns la APU-ul Project Scorpio Engine, format dintr-un procesor x86 bazat pe 8 nuclee Jaguar personalizate, tactate la 2,3 GHz, precum și un GPU bazat pe arhitectura Polaris, cu nu mai puțin de 40 de unități de calcul tactate la 1172 MHz (peste specificațiile unui Radeon RX480), capabil de o putere de procesare de 6 TFLOP (spre comparație, PS4 Pro dispune de un GPU cu o putere de numai 4,2 TFLOP). Acestea vor fi susținute de o memorie de nu mai puțin de 12 GB GDDR5, cu o lățime de bandă de 326GB/s; 8 GB dintre aceștia vor putea fi folosiți de jocuri, în timp ce restul de 4 GB vor fi rezervați de sistemul de operare (funcțiile Game DVR de pe Project Scorpio vor fi capabile să înregistreze la rezoluție 4K). Consola va beneficia de un hard disk cu capacitate de 1 TB și un drive optic Blu-ray 4K UHD.
Conform celor de la Microsoft, această configurație va fi suficientă pentru a rula jocurile concepute pentru Xbox One (ce în mod normal folosesc rezoluții de tipul 900p sau 1080p) în rezoluție 4K nativă (3840×2160), cu un nivel calitativ sporit al texturilor. La fel ca în cazul lui PlayStation 4 Pro, în cazul jocurilor mai vechi, astfel de suport va trebui să fie adăugat de producători prin intermediul unor patch-uri. Chiar și fără aceste update-uri, jocurile mai vechi (atât cele pentru Xbox 360, cât și cele pentru Xbox One) ar trebui totuși să ruleze cu un framerate mai constant și fără screen tearing.
Din păcate, nu a fost dezvăluită denumirea sub care va fi comercializată noua consolă Xbox, Project Scorpio fiind, momentan, doar un nume de cod, și nici prețul acesteia. Totuși, Microsoft a reiterat ideea ca Project Scorpio este un produs dedicat entuziaștilor, ce va fi comercializat la un preț premium, mai mare decât cel al PlayStation 4 Pro (disponibil la 399€ sau 1799 lei).
Acest aspect, cumulat cu faptul că jocurile viitoare (și precedente), precum și accesoriile, vor fi compatibile cu toate cele trei console Xbox One, Xbox One S și Project Scorpio (cu diferite setări grafice pentru a le adapta pentru cababilitățile hardware ale fiecărei console), dar și cu PC-urile echipate cu sistem de operare Windows 10, ridică însă problema utilității unei astfel de console în ziua de azi.
Consola Project Scorpio este așteptată în magazine în perioada sărbătorilor de iarnă din 2017. Cel mai probabil, numele final și prețul acesteia vor fi dezvăluite cu ocazia E3 2017.