RAGE 2 Review: combat bun, într-un ambalaj superficial
În ultima vreme, Bethesda lasă impresia unei aparente crize de inspirație, reciclându-și propriile francize și formule de gameplay. Un exemplu concret în acest sens este chiar recent lansatul RAGE 2, continuarea unuia dintre cele mai controversate și dezamăgitoare jocuri lansate în istoria recentă de către id Software. Și chiar dacă, de această dată, Avalanche Studios s-a aflat la cârma noului joc, influența studioului texan se face simțită în continuare, RAGE 2 împrumutând schimburile de focuri alerte din reboot-ul seriei DOOM.
De altfel, acesta este și principalul atu al lui RAGE 2: luptele dinamice, în care atât arsenalul inedit, cât și abilitățile speciale pe care protagonistul le poate debloca pe parcurs, pot fi combinate în moduri creative pentru a supraviețui în fața amenințărilor post-apocaliptice pe care jocul ți le aruncă în cale. Parcă preluat direct din noul DOOM este și accentul pus pe ofensivă, jucătorul fiind în permanență încurajat să atace, să-și doboare inamicii, fiecare astfel de kill fiind răsplătit cu mini health-pack-uri suplimentare, capabile să te țină în viață chiar și în mijlocul unui grup numeros de adversari. De asemenea, doborârea succesivă a mai multor inamici poate duce și la deblocarea modului Overdrive, care conferă armelor noi moduri de foc.
Și totuși, acest design, aproape perfect într-un context liniar precum cel din recentul DOOM, suferă când vine vorba de o abordare open world, precum cea din RAGE 2. Pe scurt, chiar dacă explorezi lumea de joc, riști să ratezi peste jumătate dintre arme sau unele dintre abilitățile speciale. Astfel, o bună parte din farmecul jocului este șters cu buretele, 90% din campanie fiind petrecută doar alături de shotgun și assault rifle. Cu alte cuvinte, ce se câștigă la capitolul dinamism se pierde când vine vorba de repetitivitate.
Poate că o abordare liniară, cum întâlneam în DOOM, ar fi fost de bun augur și pentru RAGE 2 și ar fi pus în valoare mai bine punctele sale forte. Mai ales în condițiile în care povestea jocului, campania propriu-zisă, este ridicol de scurtă: în cadrul testului nostru efectuat pe dificultate medie, am ajuns la lista de credits de la final după aproximativ opt ore de gameplay efectiv. Firul narativ este, la rândul său, subdezvoltat, iar personajele departe de a fi memorabile. Însă aceste aspecte sunt de înțeles într-un shooter; nu poate fi trecut cu vederea însă, mai ales când jocul este și așa scurt, nivelul de grinding prezent în unele instanțe.
Astfel, din cele opt ore ale campaniei, vreo două – trei le veți petrece completând tot felul de event-uri și misiuni random, pentru a vă crește nivelul de încredere aferent fiecăruia dintre cei trei aliați principali, fără de care nu puteți continua povestea. Evident, după a nșpea tabără de bandiți eliberată, începe să ți se acrească și de luptele din acest joc, indiferent de cât de bune ar fi acestea. De asemenea, RAGE 2 este presărat de o cantitate industrială de upgrade-uri și skill tree-uri ce trebuie deblocate. Fiecare dintre acestea necesită însă o altă resursă, ba chiar combinarea mai multor monede de schimb și resurse, sistemul fiind relativ confuz pentru un jucător care doar vrea să împuște tot ce-i iese în cale. Astfel, ajungi din nou să parcurgi întregul joc doar cu câteva arme și abilități, și acelea fără prea multe upgrade-uri.
Un alt capitol relativ dezamăgitor este reprezentat de prezentarea grafică din RAGE 2. Primul joc al seriei, deși suferea în multe privințe, a impresionat din punct de vedere vizual. RAGE 2, în schimb, este golaș, cu geometrie nu foarte complexă, situația fiind salvată, de multe ori, de abundența de efecte speciale, particule și explozii prezente în secvențele de luptă. Lucrurile arată ceva mai bine în cadrul interioarelor tehnologizate din a doua jumătate a jocului, însă, per ansamblu, grafica din RAGE 2 poate fi caracterizată, cu îngăduință, drept submediocră.
Sacrificiile făcute la nivel vizual (pe nicio consolă nu se depășește rezoluția de 1080p) sunt compensate de un framerate destul de stabil de 60 de cadre pe secundă, acesta fiind însă prezent doar pe consolele premium Xbox One X și PS4 Pro (precum și pe PC, evident). Posesorii modelelor standard de PS4 și Xbox One sunt nevoiți să se mulțumească și cu grafica slabă și cu numai 30fps.
Până la urmă, RAGE 2 nu este un joc rău, luptele fiind, de departe, cea mai reușită componentă a sa. Pe de altă parte, design-ul arsenalului se bate cap în cap cu dispunerea open world a jocului, iar campania, și așa foarte scurtă, este lungită în mod artificial. Astfel, în ciuda dinamicii superioare a jocului celor de la Avalanche Studios, în nișa shooterelor postapocaliptice vă recomandăm mai degrabă Far Cry: New Dawn. Sau, dacă partea de combat din RAGE 2 chiar vă atrage, așteptați o reducere de preț semnificativă.