Ratchet & Clank Review: când filmele de animație prind viață
Era o vreme când platformerele 3D dominau și împingeau de la spate industria jocurilor, eroii unor titluri precum Crash Bandicoot, Croc, Spyro The Dragon, Sly Cooper, Banjo-Kazooie, Jak and Daxter, Ratchet & Clank sau Super Mario 64 fiind considerați veritabile mascote pentru cei de la Sony sau Nintendo. Anii au trecut însă, industria s-a reorientat către „jocurile mature”, iar singura serie care și-a menținut într-o oarecare măsura relevanța (în afara lui Mario, care rămâne un simbol pentru Nintendo) este Ratchet & Clank-ul celor de la Insomniac Games (cu patru titluri ale seriei principale și încă două spin-off-uri lansate pentru PlayStation 3).
Pe principiul „mai bine târziu decât niciodată”, Sony a decis până la urmă să finanțeze realizarea unui film de lung metraj bazat pe aventurile simpaticilor eroi Ratchet & Clank, studioul Insomniac Games fiind, la rândul său, însărcinat cu realizarea unui joc menit să acompanieze acest film. Și, după cum istoria ne-a învățat, jocurile de acest gen nu au parte tocmai de cea mai bună primire, fiind, de cele mai multe ori, de foarte slabă calitate. Din fericire, noul Ratchet & Clank se dovedește a fi nu doar o excepția de la această regulă, ci și unul dintre cele mai bune jocuri ale acestui an.
Astfel s-a ajuns la motto-ul amuzant care a stat la baza promovării acestui titlu: „jocul bazat pe film, la rândul său bazat pe joc”. Pe înțelesul tuturor, atât noul joc Ratchet & Clank, cât și filmul omonim (pe care românii îl vor putea viziona în cinematografe abia în toamna acestui an) au la origini povestea din primul titlu al seriei, cel lansat în 2002 pentru PlayStation 2. Acel fir narativ a fost însă adaptat pentru film, fiind operate modificări semnificative față de vechiul joc.
Astfel, noul joc Ratchet & Clank a ajuns să fie un soi de reimaginare a primului titlu din serie, un remake modern cu numeroase noutăți, precum și elemente împrumutate din jocurile mai noi ale seriei. Un soi de Best of Ratchet & Clank, dacă vreți. Poate cea mai timidă componentă a jocului este povestea, cel puțin în prima parte a aventurii celor doi eroi. Este oarecum logic: jocul expune aceeași poveste din film, relatată de această dată din perspectiva Căpitanului Qwark, unul dintre cele mai amuzante personaje ale seriei. Și, chiar dacă secvențele cinematice nu dau dovada de cine știe ce consistență din punct de vedere narativ (fiind folosite chiar și scurte segmente din film), realizarea acestora este excelentă.
Iar, din punct de vedere grafic, aceste cutscene-uri nu sunt decât cireașa de pe proverbialul tort. Întregul joc, fiecare model, fiecare planetă, fiecare armă emană personalitate și calitate. Adăugați aceste elemente lângă shaderele excelente și tehnologiile moderne de renderizare (cum ar fi efectele de tip motion blur aplicate direct pe obiectele aflate în mișcare) și obțineți unul dintre cele mai arătoase jocuri ale momentului, un apogeu grafic al jocurilor care își propun să arate precum filmele de animație 3D moderne. Pe vremea când promova consola PlayStation 2, Sony promitea jocuri care să rivalizeze, ca prezentare, creațiile celor de la studioul Pixar. Iată că abia în 2016, prin intermediul noului Ratchet & Clank, Insomniac Games a reușit să respecte aceste promisiuni.
După cum aminteam mai devreme, direcția în care merge povestea nu este singura noutate din proaspăt lansatul Ratchet & Clank. Deși la prima vedere noul joc pare un remake actualizat a primului titlu din serie, pe parcurs apar diferențe semnificative, unele planete (niveluri) din original fiind eliminate, altele fiind adăugate, făcându-și apariția și unele secțiuni de joc cu roboțelul Clank în prim plan. Acestea, spre deosebire de formula clasică a seriei (platforming 3D + shooting), propun o serie de puzzle-uri, suficient de accesibile însă chiar și pentru jucătorii de vârste fragede. Nu în ultimul rând, avem parte și de câteva secvențe noi în care Ratchet și Clank, aflați la bordul navetei lor spațiale, trebuie să se lupte împotriva unor inamici zburători.
Sintagma „Best of Ratchet & Clank” cred că se potrivește cel mai bine când vorbim de arsenalul de arme și echipamente de care beneficiază cei doi eroi. Jocul readuce în prim plan câteva dintre cele mai iubite (și trăznite!) arme din serie, dintre care nu lipsesc Groovitron-ul (globul disco la apariția căruia toți inamicii încetează să te atace și încep să danseze energic) sau Mr. Zurkon (un roboțel companion ce trage în inamici și nu se poate abține de la unele replici de-a dreptul savuroase). Nu lipsesc nici noile adăugiri, cum ar fi Pixelizer-ul (un soi de shotgun care transformă inamicii în pixeli înainte de a-i dezintegra), numai bune pentru a reduce la tăcere boșii noi ce-și fac debutul în acest Ratchet & Clank.
Alte elemente împrumutate din jocurile mai recente ale seriei sunt evoluția pe baza acumulării de experiență (atât pentru Ratchet, cât și pentru fiecare armă în parte), precum și sistemul de upgrade-uri bazate pe colecționarea de raritarium. Atât acestea, cât și implementarea altor gadget-uri ce și-au făcut apariția în serie de-a lungul anilor (grind boots, jetpack etc.) apropie și mai mult noul Ratchet & Clank de sufletul fanilor cu vechime, transformând în același timpul noul joc într-o experiență accesibilă și satisfăcătoare și pentru cei nou-veniti.
La aceasăa realizare contribuie și controlul complet modernizat din acest nou Ratchet & Clank (știți că în primul joc al seriei nu aveați posibilitatea de strafe / mișcare laterală, un element nelipsit în titlurile actuale?), dar și noile obiecte colecționabile. Pe lângă clasicele șuruburi de aur (fanii seriei știu la ce mă refer), în acest nou joc se pot colecționa și o serie de cărți de joc, cu ilustrații inspirate de întreaga serie Ratchet & Clank. Întreaga colecție este împărțită în seturi de câte trei, care, odată completate, oferă diferite bonusuri. De asemenea, tot prin intermediul unor astfel de cărți de joc, se poate accesa și celebrul R.Y.N.O. (Rip You a New One), o altă armă emblematică a seriei.
Vocile se mențin din nou la înălțime, personajele clasice fiind interpretate de aceiași actori din mai vechile titluri ale seriei, iar scenariul incorporează și acum o doza importantă de umor, ce-i drept actualizat (sunt menționate rețelele de socializare și multe ale referințe moderne). Muzica își face la rândul său treaba, combinând temele alerte cu cele orchestrale, folosite în momentele „grandioase” ale jocului.
Cât despre durata de joc, prima parcurgere a campaniei din Ratchet & Clank poate depăși lejer bariera de zece ore, în funcție de cât de mult timp vă dedicați descoperirii tuturor secretelor din joc. Dificultatea, în schimb, a fost la rândul său adaptată cerințelor moderne, jocul dovedindu-se, în mare parte, destul de ușor de abordat chiar și pentru copii. Spre exemplu, cursele de hoverboard-uri (faimoase pentru dificultatea extremă din primul Ratchet & Clank) sunt mult mai ușor de abordat aici, subsemnatul reușind să obțină medaliile de bronz, argint și aur chiar din primele încercări). Finalizarea poveștii are însă ca efect deblocarea unui Challenge Mode, un soi de New Game+ în care îți poți păstra toate armele și upgrade-urile dobândite, dificultatea crescând exponențial. De asemenea, există numeroase trofee PSN pentru obținerea cărora perioada de joc se poate dubla, dacă nu chiar tripla.
Un alt aspect ce nu trebuie neglijat este costul: noul Ratchet & Clank poate fi achiziționat din magazine pentru numai 149,9 lei, un preț excelent pentru un joc nou, cu o prezentare grafică de excepție, bazat pe un gameplay rafinat și perfecționat de-a lungul anilor și cu durata de joc la care alte titluri cu pretenții mult mai mari nici nu îndrăznesc să viseze.