Anul acesta, perioada ce precede sărbătorile de iarnă, de obicei cel mai aglomerat segment al anului în ceea ce privește jocurile noi si foarte așteptate, nu prea impresionează prin cantitate. Astfel, în așteptarea blockbusterelor anuale, am avut timp să ne delectăm, din nou, cu câteva ediții remasterizate ale unora dintre cele mai apreciate titluri din istorie.
În acest episod al seriei noastre dedicate remake-urilor și remaster-urilor ne vom opri asupra a două astfel de jocuri – Call of Duty: Modern Warfare Remastered și Duke Nukem 3D: 20th Anniversary World Tour, ambele veritabile pietre de temelie ale genului first person shooter și titluri extrem de influente în momentele aparițiilor edițiilor inițiale (2007, respectiv 1996).
Înainte de a trece la analiza celor două versiuni actualizate ale acestor jocuri clasice, trebuie menționat că, în ceea ce privește Call of Duty: Modern Warfare Remastered, Activision ne-a pus la dispoziție o versiune early-access a campaniei single player din joc, disponibilă pentru toți cei care alegeau să precomande Call of Duty: Infinite Warfare Legacy Edition pentru PlayStation 4. Așadar, părerile emise mai jos se vor baza exclusiv pe experiența single player din Modern Warfare Remastered. Cât despre Duke Nukem 3D: 20th Anniversary, am avut la dispoziție versiunea pentru PC a jocului, achiziționată prin mijloace proprii de pe Steam.
CALL OF DUTY: MODERN WARFARE REMASTERED (PC/PlayStation 4/Xbox One)
A trecut aproape un deceniu de când fața first person shooterelor a fost schimbată pentru totdeauna cu ajutorul lui Call of Duty 4: Modern Warfare. A fost pentru prima dată când seria s-a depărtat de acțiunea de inspirație istorică ce o caracterizase până atunci, întâmpinând cu brațele larg deschise genul pe care azi îl numim shooter militar modern. Practic, primul Modern Warfare a rescris „regulile jocului”, abordarea cinematică a campaniei single player, cu foarte multe secvențe scriptate interpuse între momentele de acțiune, dar și multiplayer-ul revoluționar devenind standarde adoptate și menținute chiar și în jocurile contemporane.
Evident, Activision nu a trecut cu vederea o asemenea oportunitate, Call of Duty: Modern Warfare Remastered fiind conceput drept un joc-bonus, ce va fi inclus doar în edițiile Legacy și Legacy Pro ale noului Call of Duty: Infinite Warfare. Ceva în genul unei ediții de colecție în care obișnuitele bonusuri fizice (statuete, artbook-uri sau CD-uri audio) sunt înlocuite de un joc suplimentar, remasterizare a unui clasic iubit de fani. Personal, înțeleg abordarea celor de la Activision, însă pot rezona și cu categoria de public care blamează publisher-ul pentru „blocarea” acestui remaster în spatele achiziției unui nou joc, existând posibilitatea ca acesta să nu îi intereseze pe fanii mai vechi ai seriei.
Tocmai de aceea considerăm oportună apariția unui asemenea articol, pentru a clarifica situația în privința unei eventuale achiziții a uneia dintre aceste ediții speciale pentru Call of Duty: Infinite Warfare. Cu alte cuvinte, merită sau nu Modern Warfare Remastered banii în plus?
Trebuie spus de la început că această ediție remasterizată nu este o simplă portare a vechiului joc, cu eventuale creșteri de rezoluție și framerate. Nu, veteranii de la studioul Raven Software au fost însărcinați cu realizarea unui facelift complet pentru vechiul joc lansat de Infinity Ward în 2007. Astfel, nu mică ne-a fost surprinderea când am realizat că noul Call of Duty: Modern Warfare Remastered arată în mare parte ca un joc modern, aspectul grafic fiind relucrat în totalitate, cu modele, texturi și efecte contemporane. Astfel, cel puțin din punct de vedere vizual, nu veți simți că jucați un titlu vechi de aproape un deceniu.
Și totuși, la fel ca în cazul lui Gears of War: Ultimate Edition, noul „strat de vopsea” nu poate ascunde în totalitate vechiul joc, numeroase elemente de gameplay, prezentate la acea vreme în premieră, evoluând destul de mult pe parcursul ultimilor ani. Spre exemplu, progresul în unele misiuni este în continuare dependent de mișcările predefinite ale unor colegi de echipă controlați de AI, care, pe lângă rutele haotice pe care le aleg câteodată pentru deplasare, mai au și „darul” de a bloca accesul jucătorului pe culoare înguste sau prin unele uși.
De asemenea, nouă ani mai târziu, realizăm că anumite momente ale campaniei din Modern Warfare, care poate ni s-au părut revoluționare la vremea lor, nu mai funcționează atât de bine astăzi. Spre exemplu, sunt momente pe parcursul anumitor misiuni în care nu este foarte clar ce trebuie să faci pentru a progresa. Nimic grav totuși, aceste neajunsuri putând fi puse totuși pe seama vârstei destul de înaintate a design-ului din jocul inițial.
Și totuși, în ciuda acestor mici neplăceri, parcurgerea campaniei din Modern Warfare, în versiunea sa remasterizată, lasă impresia unei vizite instructive la muzeu, din care poți deduce, într-un limbaj familiar (grafica adusă la zi), cum trăiau semenii noștri din trecut (design-ul învechit al unor misiuni). Și, ca în orice astfel de expediție, ai toate șansele să dai peste niște veritabile comori (mai țineți minte sentimentul pe care l-ați trăit când ați experimentat pe propria piele virtuală o explozie atomică? Sau când, alături de locotenentul Price și capitanul MacMillan, a trebuit să vă infiltrați în Prypiat pentru o misiune de asasinat?).
Merită? Pentru nostalgici, fără îndoială că da. Rămâne însă de văzut dacă elementele modernizate din Call of Duty: Infinite Warfare (joc pe care ești obligat să-l cumperi dacă vrei Modern Warfare Remastered) vor fi compatibile cu gusturile „conservatoare” ale acestei categorii de public. Dar pentru cei mai puțini pasionați de „lecții de istorie”? Îndrăznim să afirmăm că nu, testarea unor concepte de joc care nu mai funcționează atat de bine în ziua de azi neaflându-se probabil pe lista de priorități a celor care abia așteaptă un dogfight în spațiu.
DUKE NUKEM 3D: 20TH ANNIVERSARY WORLD TOUR (PC/PlayStation 4/Xbox One)
Întâmplarea a făcut ca în acest articol să reunim remasterizările a două titluri extrem de importante pentru evoluția genului first person shooter, alături de „tinerelul” Call of Duty: Modern Warfare regăsindu-se veritabilul veteran Duke Nukem 3D.
Față de cei cei nouă anișori trecuți de la apariția lui Modern Warfare, Duke Nukem 3D sărbătorește în 2016 o vârstă mult mai înaintată, pachetul Duke Nukem 3D: 20th Anniversary World Tour fiind lansat, după cum lasă de înțeles și numele, pentru a celebra cea de-a douăzecea aniversare a lui Duke 3D.
Totuși, odată cu vârsta apreciabilă, apare o nouă dilemă: Duke Nukem 3D, de-a lungul timpului, a beneficiat atât de numeroase expansion-uri (oficiale sau nu), precum și de versiuni modernizate (precum Duke Nukem 3D: Megaton Edition, dispărut însă din oferta Steam odată cu preluarea francizei de către Gearbox Software). Astfel, își face loc întrebarea de baraj: ce oferă de fapt Duke Nukem 3D: 20th Anniversary World Tour și merită această nouă achiziție 20€, mai ales în condițiile în care Gearbox Software nu oferă niciun fel de reducere pentru cei care dețin deja Megaton Edition sau altă ediție mai veche a jocului?
Pentru început, acest 20th Anniversary World Tour este un produs oficial și se va limita la oferta inițială de episoade din Duke Nukem 3D: Atomic Edition. Vorbim de cele trei episoade originale: L.A. Meltdown, Lunac Apocalypse și Shrapnel City, precum și de episodul suplimentar The Birth adăugat de Atomic Edition. Deci, deși aniversar, acest pachet nu va include expansion-uri precum Duke Caribbean Life’s a Beach sau Duke It Out in D.C., foarte apreciate de fani și prezente în Megaton Edition.
În schimb, Duke Nukem 3D: 20th Anniversary World Tour vine cu altă propunere: Gearbox Software a adus din nou laolaltă o parte din echipa producătoare inițiala de la 3D Realms (level designerii Allen Blum III, Richard „Levelord” Gray și Randy Pitchford, compozitorul Lee Jackson precum și actorul Jon St. John, vocea lui Duke Nukem), care a pus umărul la realizarea unui nou episod: Alien World Tour.
Aceasta este, de departe, piesa de rezistență a ediției aniversare, noul episod oferind opt niveluri noi (dintre care unui este secret), a căror acțiune îi poartă pașii lui Duke prin diferite părți ale lumii: Amsterdam, Londra, Egipt, Rusia, Paris, Golden Gate Bridge etc. Noile niveluri sunt EXCELENTE, demonstrând că, în ciuda tehnologiei limitate, talentul producătorilor a rămas același. Practic, putem spune că avem parte de cel mai bun design de nivel dintr-un first person shooter tradițional din ultimii foarte mulți ani (chiar mai bun decât în ultimul DOOM).
Mai important, lăsând aspectul grafic la o parte și păstrând proporțiile, Duke Nukem 3D se dovedește a fi un titlu încă foarte jucabil, a cărui vârstă nu a afectat prea mult modul în care este perceput gameplay-ul. Aș îndrăzni să spun că gameplay-ul clasic din Duke 3D „s-a menținut” mai bine de-a lungul timpului decât cel din remaster-ul Modern Warfare prezentat mai devreme, dar ar fi în mod sigur o părere foarte subiectivă.
Și pentru că tot am amintit aspectul tehnic, Duke Nukem 3D: 20th Anniversary World Tour vine cu câteva îmbunătățiri seminificative de ordin grafic și nu numai. În primul rând, a fost introdus un sistem de renderizare complet tridimensional, care elimină deformările ciudate pe care le suferea mediul înconjurător în edițiile precedente, atunci când te uitai în sus sau în jos.
De asemenea, noul mod de afișare include efecte noi, precum iluminarea colorată sau ambient occlusion, menite să actualizeze cât de cât look-ul jocului. În rest, nu vă așteptați la minuni: este același Duke Nukem 3D pe care-l cunoașteți, cu aceleași texturi pixelate și monștri bidimensionali. Noua armă (Incinerator) și noul tip de inamic (Firefly) nu impresionează, însă se potrivesc bine în peisaj.
Cât despre partea audio, Jon St. John a fost chemat pentru a reînregistra toate replicile clasice ale lui Duke, alături de unele complet noi. Deși anumiți fani s-au plâns că aceste reînregistrări nu au impactul originalelor, personal nu am găsit nimic în neregulă cu ele. Este evidentă însă diferența calitativă dintre aceste replici și restul sunetelor din joc, care au totuși o vechime de 20 de ani. Păcat că muzica nu a fost la rândul ei reînregistrată cu instrumente reale (așa cum sugerează scurtul logo Gearbox de la începutul jocului), ci sunt folosite versiuni remasterizate ale track-urilor MIDI originale.
De asemenea, atât nivelurile clasice, cât și cele noi sunt împânzite de icoane ce, odată activate, redau comentarii din partea producătorilor, atât despre limitările tehnologice de acum două decenii și modalitățile cu ajutorul cărora au fost depășite, precum și despre decizii luate în plin proces de design al jocului sau al nivelurilor. Deși sunt incluse și multe comentarii superficiale, își fac apariția detalii foarte „suculente” strecurate în cazul unora dintre aceste înregistrări. Păcat că nu există o opțiune de subtitrări pentru aceste comentarii. În schimb, a fost adăugat un soi de derulare a timpului înapoi atunci când mori, pentru a putea relua acțiunea dintr-un moment precedent fără să fie nevoie să încarci un save game.
Merită? Dacă ești un gamer modern, născut cu Battlefield 1 și GTA V în brațe, nu credem că mai poți aprecia un joc de acum două decenii la adevărata sa valoare, deci probabil că acest pachet nu ți se adresează. Dacă ai crescut însă cu first person shooterele anilor ’90, când puteai căra un întreg arsenal, când erai nevoit să cauți chei colorate pentru a deschide uși, episodul nou Alien World Order ar trebui privit ca un must-play. Însă poate nu acum, la 20€, ci atunci când Duke Nukem 3D: 20th Anniversary World Tour va fi oferit la un preț un pic mai rezonabil.
Introdu cuvântul căutat și apasă ENTER