Shogun 2: Fall of The Samurai Review: căderea shogunatului
Total War Shogun 2, remake al titlului care a deschis drumul strategiilor celor de la Creative Assembly, nu putea pur și simplu să-și agațe katana în cui și să moară în patul lui. După Rise of the Samurai, inevitabilul declin vine să se manifeste în Fall of the Samurai, povestea războinică a căderii shogunatului și a reinstaurării dominației imperiale de la sfârșitul secolului al XIX-lea: epoca Meiji.
Evenimentul luat în considerare nu este, așa cum ne-am putea aștepta, rebeliunea din Satsuma, ci un conflict mult mai scurt, sub doi ani – Boshin War. Totuși, deși războiul e scurt, jocul nu este deloc o plimbare în parc, fiind un expansion pack în adevăratul sens al cuvântului, cu zeci de ore de campanie, skirmish și multiplayer.
Șase clanuri așteaptă să fii ori de partea împăratului (Satsuma, Chosu, Tosa) sau de cea a shogun-ului (Obama, Jozai, Aizu); decizia luată influențează inamicii și aliații, dar poți oricum să te răzgăndești în etapa finală Realm Divide sau chiar să mergi singur împotriva tuturor (desigur, dacă te ține armata contra întregii Japonii). Printre cele mai ușoare campanii sunt Satusma (cu două provincii la start), Jozai (la început, apoi înaintarea devine dificilă, cu multe granițe de apărat) sau Tosa (încep pe insula proprie). Aizu este la capătul opus al dificultății, fiind un cap de pod pentru clanurile care înconjoară acest clan.
În afară de a alege de partea cui prezinți katana, decizia vine și cu trecerea la industrializare, chiar dacă trebuie în continuare să balansezi economia și comerțul alături de recrutarea de trupe și expansiunea teritorială. Una fără alta nu se poate, dar exagerarea cheluielilor se tratuce în faliment, foamete, rebeliuni și, evident, pierderea campaniei.
Predomină armele de foc, facându-și apariția acum clădiri specifice – academii pentru antrenament în mânuirea puștilor, tunurilor moderne sau chiar a mitralierelor Gatling, noi pentru acea epocă. De asemenea, apariția mașinilor cu aburi duce la dezvoltarea de linii ferate, ideale pentru comerț și transport de trupe extrem de rapid. Cercetarea joacă același rol de bază în evoluția construcțiilor, chiar dacă în continuare mi se pare că numărul de ture pentru un obiectiv este prea mare.
Unele unități joacă un rol deosebit în economia armatei – Foreign Veteran provoacă dueluri cu generalul inamic, antrenează trupele sau le crește producția dacă este plasat într-un oraș. Ishin Shishi pentru împărat și Shinshengumi pentru Shogun joacă rolul agenților de propagandă, în timp ce geishele și Shinobi nu se dau în lături de la diversiuni, asasinate și sabotaje.
Dacă luptele pe uscat sunt clar organizate, păstrând același principiu piatră-foarfece-hârtie, bătăliile navale au suferit modificări majore. Chiar dacă partea de control este în continuare problematică, puterea de foc este mult mai mare, iar rolul combativ semnificativ crescut – flota poate ataca fortărețe inamice sau chiar trupele de pe uscat și, dacă nu există baterii de coastă, poți chiar câștiga o luptă doar pe baza ghiulelelor venite de pe apă.
Și pe apă, și pe uscat se adaugă un element inedit de vizualizare și control: camera poate coborî la persoana întâi, permițând acțiune directă cu un tun sau o mitralieră. Ghiuleaua zboară și camera îi urmărește zborul și apoi masacrul, gloanțele din Gatling rup armurile din piele și pun la pământ țintele sigure care sunt caii, un spectacol demn de o națiune cu un istoric atât de sângeros cum e Japonia. La fel de impresionante, într-o altă ordine de idei, sunt și luptele skirmish 40 versus 40, cu adevărate batalioane ce trebuie controlate strategic dacă vrei să ai o șansă cât de mică.
Partea multiplayer a fost serios refăcută, de la harta Conquest până la cele 22 de hărți skirmish și Avatarul dotat cu peste 40 de noi retaineri. În plus, acum poți avea mai mulți eroi pentru a evolua separat, dacă vrei, în Shogun 2 și Fall of the Samurai. Pe de altă parte, nu e nevoie să ai originalul pentru a te lua la trântă cu jucători din el sau invers; serverele multiplayer permit această încântătoare comuniune.
De asemenea, partea vizuală și cea sonoră contribuie enorm la atmosferă, trupele, uniformele și căldirile fiind adecvate epocii și reflectând perioada tulbure și amestecul încă nesigur de culturi și națiuni. Fan înrăit sau doar strateg de ocazie, Fall of the Samurai nu este de ignorat dacă ai chef de gameplay de calitate, bătălii sângeroase în timp real și ture încordate de competiție cu sistemul, cu AI-ul și chiar cu propriul popor.