The Bureau XCOM Declassified: invazia extraterestră începe
Jocul ce constituie subiectul acestui review este foarte special. Nu din cauză că ar fi vreo capodoperă a industriei de gaming, ci pentru că în primul rând este un nou joc XCOM, iar în al doilea rând… este un joc ce a stat în producție vreme de peste 5 ani, timp în care de câteva ori echipa a decis să șteargă totul și să repornească de la zero.
Așadar, este interesant să vedem ce au reușit să creeze până la urmă producătorii de la 2K Marin după atât de multă vreme de reflecție, mai ales că The Bureau este un joc atipic pentru seria XCOM, în sensul că este un third-person shooter tactic, cu elemente de strategie.
Acțiunea jocului începe în anul 1962, în plin Război Rece.Jocul ne pune în pielea lui William Carter, un agent CIA care are misiunea de a înmâna un pachet de proveniență extraterestră directorului organizației nou-înființate numită The Bureau of Operations and Command, cunoscută și drept XCOM.
Deși această organizație fusese construită pentru a preveni o eventuală invazie sovietică a Statelor Unite, directorul Myron Faulke avea un cu totul alt inamic în minte: The Outsiders, adică niște trupe extraterestre care dădeau semne că ar putea veni pe Pământ în forță, după ce XCOM a descoperit pe planeta noastră un puternic element chimic extraterestru numit Elerium.
Nu durează mult și lucrurile o iau razna – protagonistul Carter este atacat de o persoană din interiorul organizației iar pachetul de înaltă importanță se activează și pornește o invazie extraterestră de proporții gigantice, un eveniment ce distruge o mulțime de baze militare, întrerupe rețelele de telecomunicații și adaugă rase extraterestre în lista viețuitoarelor de pe planeta noastră. Din acest punct, Carter trebuie să facă tot ce îi stă în putință pentru a opri puternica invazie.
De aici jucătorul preia controlul și face pentru prima data cunoștință cu modul de a se lupta cu extratereștrii invadatori. Întreaga campanie se desfășoară în echipă de trei, adică protagonistul și încă două personaje ce pot fi alese dintr-o listă înaintea fiecărei misiuni. Fiecare personaj aparține unei clase (Commando, Engineer, Support sau Recon), lucru ce permite schimbarea rețetei de joc în fiecare misiune.
Luptele cu extratereștri se desfășoară în timp real, ca în cazul oricărui shooter third-person, însă prin apăsarea unui buton jocul intră în așa-numitul Battle Focus Mode, un mod de vizualizare a împrejurimilor în slow motion care transformă lupta în ceva mai mult decât ne-am obișnuit în jocurile de tip shooter. În modul Battle Focus camera nu mai este lipită de Carter, iar toți cei trei membri XCOM din luptă au în dreptul numelui lor anumite abilități ce pot fi executate la ordinul jucătorului.
De exemplu, un membru al echipei poate fi trimis după un cover pe flanc, în timp ce alt membru va dezlănțui un baraj de artilerie iar Carter își va folosi abilitatea de regenerare pentru a umple barele de viață ale tuturor membrilor. Apoi coechipierul de pe flanc poate instala o mitralieră automată. Abilitățile mai speciale au un timp de cooldown, adică nu pot fi folosite de mai multe ori în succesiune rapidă.
Acest mod de Battle Focus este de fapt atracția principală a jocului și singurul lucru care îi dă o personalitate și un rost lui The Bureau: XCOM Declassified. Dimensiunea strategică pe care o oferă managementul abilităților și poziționarea fiecărui membru al echipei este una ce îi va tine ocupați pe cei care s-au plictisit de jocurile de tip shooter care se bazează doar pe țintirea cu acuratețe. Abilitățile trupelor XCOM sunt puternice și pot fi îmbunătățite pe măsură ce personajele avansează în experiență.
Extratereștrii sunt și ei de diverse feluri iar anumite situații de luptă sunt chiar interesante. De exemplu există momente când poziția de cover a membrilor XCOM devine o poziție complet vulnerabilă dat fiind că un nou val de inamici vine de pe flanc sau din spate.
Din păcate AI-ul nu este foarte intelligent, ba este chiar incompetent uneori. Momentele în care nu este utilizat Battle Focus presupun folosirea de comenzi rapide pentru echipă, precum follow, hold sau attack. Problema este că partenerii lui Carter par că nu își doresc să trăiască, uneori aruncându-se direct în focul inamic sau pur și simplu comportându-se stupid (să tragi gloanțe într-un perete sună stupid, nu-i așa?).
Aceste probleme de inteligență artificială fac ca Battle Focus-ul să fie nu numai o opțiune care încurajează abordarea strategică a luptei, ci o adevărată necesitate – este singurul mod în care cei doi parteneri pot fi luați „de mânuță” și poziționați în afara pericolului.
Grafica jocului este chiar interesantă, cu o paletă de culori bine aleasă și un mediu de joc care arată într-adevăr a anii ”60. La începutul jocului am avut de mai multe ori senzația că de fapt am în față Mafia II, însă această bulă de frumusețe se spărgea odată ce vedeam întoarcerile bruște și lipsite de naturalețe ale AI-ului prieten și inamic, sau glitch-urile de coliziune prin care Carter se teleporta pe o masă, înapoi pe sol și din nou pe masă, de 10 ori pe secundă.
Nici voice acting-ul personajelor nu este strălucitor. În afara faptului că unele replici par să fi fost scrise de copii de grădiniță, vocile ce interpretează personajele nu reușesc să pară autentice și să stârnească interesul. De menționat aici este și faptul că jocul conține un sistem de dialoguri prin care Carter poate obține informații de la alte personaje, iar uneori există probleme de continuitate ale dialogurilor.
Dincolo de toate neajunsurile legate de execuția scenariului, luptele sunt de multe ori interesante și pot capta atenția jucătorului pentru câteva ore bune. Practic, The Bureau încearcă să îmbine acțiunea real-time cu elementele strategice din seria XCOM turn-based și reușește să creeze un rezultat interesant, dar care va fi trecut cu vederea de foarte mulți jucători. Totuși, am speranța că un sequel va îmbunătăți toate acele elemente la care acest joc a dezamăgit.
Pentru moment, când rostesc numele The Bureau: XCOM Declassified, mă gândesc în special la Battle Focus Mode, care este chiar un element interesant.