După cum a fost promis, campusul Microsoft a fost aseară gazda unei conferințe de presă, prin intermediul căreia gigantul din Redmond a anuțat viitoarea sa generație de console: Xbox One.
Numele, confuz la prima vedere, se dorește a fi o abreviere a termenului „All in One”, noul Xbox nefiind gândit doar ca o consolă de jocuri, ci drept un veritabil media box pentru sufragerie, cu posibilitățile de a controla TV-ul și de a oferi consumatorilor conținut audio/video original.
SPECIFICAȚII HARDWARE ȘI CONTROLLER
Deși Microsoft nu a dorit să pună un accent deosebit pe specificațiile hardware ale noii console, zvonurile care circulau de ceva vreme s-au adeverit în mare parte: Xbox One va fi bazat pe un procesor x64 cu opt nuclee (foarte probabil asemănător cu chip-ul AMD folosit de Sony pentru PlayStation 4), 8GB DDR3 memorie unificată (dintre care nu mai puțin de 3GB vor fi rezervați pentru sistemul de operare), unitate optică Blu-ray, un hard disk de 500GB (care nu va putea fi înlocuit), o nouă generație a senzorului Kinect, precum și restul opțiunilor de bază (conectivitate Wi-Fi, USB 3.0 etc.).
La o primă vedere, luând în considerare faptul că mai toate specificațiile sunt identice cu cele indicate de leak-urile apărute în trecut, Xbox One pare a fi sensibil inferior din punct de vedere hardware concurenței de la Sony, PlayStation 4. Chip-ul video inclus în Xbox One se pare că ar avea o putere de procesare de aproximativ 1,2 TFLOPS, față de 1,84 TFLOPS în cazul consolei Sony. De asemenea, tipul memoriei incluse în Xbox One este învechit față de PS4 (DDR3 comparativ cu GDDR5), lățimea de bandă oferită de aceasta fiind aproape de trei ori mai mică decât în cazul concurenței (68 GB/s față de 176 GB/s). Microsoft va recurge la o memorie tampon de 32MB eSRAM pentru a rezolva problemele legate de lățimea de bandă limitată.
Noul controller păstreaza liniile vechiului gamepad de Xbox 360, fiind aduse unele modificări, atât ca design, cât și ca funcționalitate. Aspectul noului controller este ceva mai plat, cu un accent pus pe suprafețele și laturile drepte, singura modificare evidentă fiind îmbunătățirea crucii direcționale (D-pad). Totuși, Microsoft pregătește și alte suprize, cum ar fi funcția de „HD rumble”, prin intermediul căreia și triggerele analogice vor primi propriile motorașe de force feedback.
În schimb, Microsoft dorește să pună un accent deosebit pe componenta „entertainment and TV” a noului Xbox One, precum și pe posibilitățile de control oferite de noua generație a senzorului Kinect.
INTERFAȚA, KINECT ȘI XBOX LIVE
Kinect a jucat un rol pivotal în dezvoltarea interfeței pe care o va folosi noul Xbox One. Toate funcțiile consolei vor putea fi controlate via Kinect, fie prin comenzi vocale, fie prin gesturi, într-o manieră care aduce din nou aminte de clasicul film SF Minority Report. Generația viitoare de Kinect promite să fie mult mai exactă decât gadget-ul actual, latența și inexactitățile de control urmând a fi în mare parte eliminate.
De asemenea, multitasking-ul este cuvântul de ordine pe baza căruia a fost construit OS-ul consolei. Acesta are la bază kernel-ul de Windows 8, jucătorii având posibilitatea de a schimba instant între jocurile și aplicațiile pornite. Astfel, vei putea deschide o fereastră Internet Explorer în partea dreaptă a ecranului, în timp ce în stanga acestuia va rula în continuare jocul/filmul dvs. preferat, iar mai multe jocurile vor putea fi rulate în paralel. Asemenea consolei PlayStation 4, și Xbox One va permite înregistrarea și partajarea online a secvențelor video din jocuri.
Grafic, interfața pare o combinație dintre actualul dashboard pentru Xbox 360 și Modern UI, stilul vizual caracteristic sistemului de operare Windows 8. Va exista o secțiune Home în interfață, pe care posesorii de Xbox One o vor putea configura după cum doresc.
Xbox Live, serviciul plătit al celor de la Microsoft prin intermediul căruia jucătorii primesc acces la componentele online ale jocurilor, va reveni și pe Xbox One. Microsoft promite să îmbunătățească serios infrastructura Live pe tot globul (poate vom primi suport oficial și în România?), alături de toate subsistemele gestionate prin intermediul acesteia (match making, achievements etc.). De asemenea, combinația dintre Xbox One și Xbox Live se dorește a fi principalul mod prin care consumatorii vor avea acces la…
TV ȘI DIVERTISMENT
Durerosul adevăr, cel puțin din perspectiva unui gamer înrăit, este accentul exagerat pe care Microsoft l-a pus pe relația dintre noua consolă Xbox One și TV-urile sau set top box-urile prezente în casele oamenilor. Pe lângă conectorii obișnuiți, Xbox One beneficiază de o intrare HDMI, prin intermediul căreia consola va fi capabilă sa interacționeze cu funcțiile televizoarelor sau decodoarelor puse la dispoziție de companiile de televiziune.
Cei de la Microsoft s-au lăudat foarte mult cu opțiunile puse la dispoziție în acest sens: Xbox One va putea comuta între jocuri, programe TV, filme sau aplicații prin simple comenzi vocale, trecerea între acestea fiind instantă. Cu ajutorul consolei vor putea fi accesate și informații difuzate prin intermediul distribuitorului de televiziune prin cablu sau satelit, cum ar fi funcția Guide prezentă pe orice dispozitiv dotat cu tuner TV digital. Aceste funcții nu vor fi accesibile, în primă fază, decât utilizatorilor din Statele Unite ale Americii.
Xbox Live va face trecerea către tehnologia Cloud, urmând să pună la dispoziția clienților posibilitatea de a face stream la filme sau muzică, Microsoft urmând să ofere conținut exclusiv prin intermediul acestui serviciu. A fost anunțat un parteneriat cu liga de fotbal american NFL, precum și un serial Halo, realizat de nimeni altul decât Steven Spielberg, în colaborare cu studioul 343 Industries (autorii Halo 4).
JOCURI
Cea mai neglijată parte a prezentării a fost, din păcate, cea dedicată jocurilor video. Reprezentanții Microsoft s-au rezumat să afirme ca nu mai puțin de 15 titluri exclusive se află în lucru pentru Xbox One, 8 dintre acestea fiind complet noi. Dintre acestea, au fost prezentate doar două jocuri: Forza Motorsport 5 (de la studioul Turn 10) și Quantum Break (următorul titlu al finlandezilor de la Remedy, autorii Max Payne și Alan Wake).
În rest, Electronic Arts au fost prezenți pe scena Microsoft pentru a anunța următoarea generație de simulatoare sportive (FIFA 14, NBA Live 14, Madden 25, UFC), despre care puteți afla mai multe detalii aici.
Show-ul a fost închis de Activision, care, după cum promiseseră, au prezentat în premieră viitorul titlu al seriei Call of Duty – Call of Duty: Ghosts. Jocul va fi primul din serie care va beneficia de un motor grafic next-gen și, la fel ca și în cazul vechilor titluri Call of Duty, va beneficia de pachete DLC ce vor fi lansate în premieră pentru Xbox One.
SEMNE DE ÎNTREBARE ȘI MOTIVE DE ÎNGRIJORARE
O serie de zvonuri (cum ar fi cele legate de necesitatea existenței unei conexiuni permanente la Internet) au fost evitate în timpul conferinței de presă propriu-zise, oficialii Microsoft oferind lămuriri în acest sens abia după încheierea evenimentului.
Astfel, putem spune că începe o nouă eră pentru jocurile de console, cea în care utilizatorii vor fi depenedenți de conexiunea lor la Internet, iar împrumutul sau revânzarea vor deveni, încet-încet, doar amintiri. Astfel, fiecare joc pentru Xbox One va fi livrat alături de un cod, care, după instalarea conținutului discului pe hard disk (operațiune obligatorie), va trebui folosit pentru activarea online a respectivului titlu.
Jocul se „atașează” astfel de contul de Xbox Live, doar utilizatorii respectivei console având acces la el. Odată activat un joc, acesta va putea fi și descărcat din cloud (via Xbox Live) și rulat și fără prezența discului în unitatea optică. În schimb, împrumutul discului către un prieten va deveni o operațiune în mare parte inutilă, în lipsa unui cod neactivat acesta urmând să nu poată rula jocul. Microsoft va oferi în schimb posibilitatea achiziționării unei noi licențe pentru respectivul joc, disponibilă la preț complet prin Xbox Live. Aceleași restricții urmează să se aplice în privința vânzărilor second hand, Microsoft menționând însă că va pune la dispoziție un sistem online prin intermediul căruia utilizatorii își vor putea vinde jocurilor la mâna a doua.
Ca și cum aceste limitări nu ar fi fost suficiente, Xbox One va avea nevoie de cel puțin o conectarea la internet pe zi, pentru a autentifica conținutul de pe consolă în mod regulat. Se pare că Microsoft nu sunt interesați de eventualii clienți ce trăiesc în zonele de pe glob unde conexiunile constante la Internet sunt încă o problemă.
De asemenea, la fel ca în cazul PlayStation 4, Xbox One nu va oferi retrocompatibilitate cu vechea generație de titluri pentru Xbox 360 (nici cele retail, nici cele digitale). În timp ce Sony a anunțat că are de gând ca, în timp, să rezolve această problemă prin intermediul serviciului de game streaming Gaikai, Microsoft s-a mulțumit cu confirmarea absenței acestei funcții. În schimb, gamerscore-ul și achievement-urile câștigate pe Xbox 360 vor face trecerea și către Xbox One.
Consola Xbox One va fi lansată în cursul anului 2013, nefiind încă anunțat un preț. O serie întreagă de publisheri s-au grăbit însă să-și anunțe suportul pentru viitoarea consolă Xbox: Ubisoft va lansa Watch Dogs și Assassin”s Creed IV și în versiuni pentru Xbox One, Square Enix va aduce noul Thief și pe consola Microsoft, iar shooterele Battlefield 4 și Destiny își vor face apariția și pe acest sistem.
Introdu cuvântul căutat și apasă ENTER