Există de mai multă vreme indicii că tehnologia 3D pentru televiziune nu se bucură de un succes deosebit. Mai nou însă devine evident că n-are viitor. Cel mai important post TV de sport din SUA și, implicit, din lume, ESPN, a anunțat că până la sfârșitul anului va închide canalul său 3D. Lovitura este una uriașă pentru domeniu în condițiile în care ESPN era cel mai important furnizor de conținut 3D din lume. În plus, sportul a fost văzut de mulți ca unul dintre principalii beneficiari ai avantajelor tehnologiei 3D, dar interesul din partea consumatorilor n-a justificat aceste păreri.
ESPN a justificat decizia închiderii canalului TV chiar prin numărul insuficient al telespectatorilor pentru conținutul 3D. Nu s-a precizat exact despre ce audiență e vorba, dar s-a precizat că numărul telespectatorilor e „extrem de limitat și nu crește”. Conform măsurătorilor Nielsen, citate de NY Daily News, audiențele ESPN 3D sunt sub marja de eroare, iar Motion Picture Association a comunicat în martie că veniturile de box-office pentru producții de film 3D au stagnat în 2012 în SUA și Canada la același nivel cu anul 2011, la 1,8 miliarde de dolari.
DE CE NU PRINDE TEHNOLOGIA 3D LA TV
Există cel puțin două motive care nu ajută deloc la dezvoltarea 3D TV. În primul rând, conținutul e limitat. În România e aproape inexistent. Recent, Romtelecom a transmis finala Champions League pe Dolce Sport în format 3D. În urmă cu ceva timp, Eurosport a oferit meciuri de tenis de la Roland Garros în format 3D. În rest, România nu are conținut TV în format 3D, iar numărul filmelor disponibile pe blu-ray 3D este și el infim. Considerând că România nu e un model din punctul ăsta de vedere, putem să ne uităm în alte locuri. ESPN 3D există din 2010, fiind unul din cele nouă canale 3D lansate după succesul filmului Avatar. La vremea respectivă reprezentanții ESPN se așteptau la „un tsunami 3D”. Faptul că după trei ani nu mai cred deloc în 3D devine astfel foarte relevant. Mai ales că adaugă că au avut 380 de producții 3D în trei ani!
Un alt motiv semnificativ al lipsei extinderii tehnologiei este inconfortul cauzat de nevoia de a purta ochelari speciali pentru 3D. Mulți s-au plâns inclusiv de oboseala cauzată de ochelari. În ciuda discuțiilor referitoare la apariția unei tehnologiii care nu va mai necesita ochelari, deocamdată nu există un termen concret pentru apariția ei. Anumite surse vorbesc despre o primă apariție cu ocazia Crăciunului 2013. Producătorii TV par deja a se orienta deja mai mult spre tehnologia UltraHD mai mult decât spre 3D.
Un studiu BBC, citat de The Hollywood Reporter, arată că 20% din cei chestionați consideră prea lungi transmisiunile sportive în format 3D, iar 25% sunt sceptici în privința conținutului 3D indiferent de domeniu. 10% nu pot vedea deloc conținut 3D din cauza problemelor de vedere, dar jumătate din oameni sunt îndepărtați de nevoia de a purta ochelari.
COSTURI DE PRODUCȚIE PREA MARI
La cel mai important târg de electronice, CES, în ianuarie, principalii producători TV au prezentat modele UltraHD. Acestea au o rezoluție mult mai mare care poate fi urmărită fără ochelari speciali și de mai aproape de ecran fără diminuarea calității. De la distanțe mici se spune că se apropie chiar de un oarecare efect de 3D. UltraHD are și avantajul producției mai ușoare. Pentru 3D două camere TV trebuie montate pe un suport special. În plus, regizorul schimbă mai rar cadrele pentru a evita efectul de amețeală pentru telespectatori. În condițiile acestea, pentru transmisia 2D paralelă nu pot fi folosite aceleași cameră (un „ochi” al camerei 3D) pentru că „montajul” e diferit. În mod evident e necesară o echipă dublă de producție, crescând costurile. Mai mult, audiența nu crește, ci se împarte între cele două transmisii.
În fine, un impediment este și prețul televizoarelor cu tehnologie 3D, cel puțin în anumite piețe. În România este un motiv întemeiat. În Statele Unite o cercetare efectuată de IHS Screen Digest arăta anul trecut că aproximativ 6% din televizoarele existente erau capabile pentru a reda conținut 3D. Problema e că nici în gospodăriile care au 3DTV acesta nu este folosit intens. Pe de altă parte, studiul IHS arăta o dezvoltare a pieței 3D în China spre exemplu.
„Nimeni nu cunoaște mai bine tehnologia 3D ca ESPN, iar noi vom fi pregătiți să o oferim din nou publicului când și dacă va arăta că e gata să o adopte. Până atunci vom experimenta tehnologia UltraHD”, adaugă cei de la ESPN, citați de CNN.
Sursa foto: IGN
Introdu cuvântul căutat și apasă ENTER