Strategia lui Dragomir
Euforia câștigării drepturilor TV a trecut, iar acum încep să iasă la iveală adevăratele culise ale celei mai importante licitații din sportul românesc.
În urmă cu mai mult de o lună, la sediul LPF, grupul Antena 1 – RCS câștiga licitația pentru drepturile TV ale Ligii I pentru următorii trei ani. Victoria a fost surprinzătoare atunci, dat fiind că toată lumea credita drept favorit trustul Realitatea Media, al lui Sorin Ovidiu Vântu.
Antena 1 – RCS a câștigat licitația cu 85 de milioane de euro net, peste 101 milioane cu tot cu TVA. Învingătorii au deschis șampania, au ciocnit paharele și au început să facă planuri. Ba, mai mult, au fost felicitați chiar de cei care pierduseră, Realitatea Media! Acesta a fost însă și semnalul că ceva nu e în regulă, iar în scurt timp cei de la Antena 1 au început să bănuiască faptul că au fost păcăliți!
Informația-cheie a ieșit abia acum la iveală: ProSport a aflat că Realitatea avea în scrisorile de garanție o sumă cu 9 milioane de euro mai mare decât cea până la care a licitat! Și cert mai mare decât maximul pe care îl putea licita Antena.
Astfel, Realitatea ar fi putut câștiga fără emoții dacă mai licita doar puțin comparativ cu cele 84 de milioane unde s-a oprit, iar grupul Antena – RCS ar fi fost nevoit să se retragă, pentru că își depășea scrisoarea de garanție! Trustul lui Sorin Ovidiu Vântu s-a oprit însă subit! De ce? Exact asta s-au întrebat imediat și învingătorii, când au aflat și ei că Realitatea avea o limită mai mare.
„Anteniștii“ nu și-au putut explica gestul adversarilor decât printr-o strategie a lui Dumitru Dragomir de a obține o sumă cât mai mare! Altfel de ce s-ar fi oprit Realitatea? De ce ar fi considerat că nu mai merită să dea câteva milioane, când deja mersese până la 84? Dacă i s-a părut prea mult, de ce a pus atât în scrisoarea de garanție?
Singura explicație logică este că Antena 1 a picat de fraieră în tactica Ligii, plătind o sumă uriașă, umflată, deși contracandidata ei n-a fost dispusă să meargă nici până unde s-a ajuns, dacă nu a fost cumva doar instrumentul LPF!
Strategia, mirosită de Antena, este însă într-adevăr gândită în cel mai mic detaliu și are trei pași plini de coincidențe. Singura întrebare neelucidată este de ce ar fi intrat Realitatea în jocul LPF. Răspunsul ar putea veni curând…
1 Licitația
Modul de organizare a licitației a contribuit la realizarea obiectivului LPF. Teoretic, licitația a fost deschisă, cu strigare. Practic, însă, când toți participanții au depus scrisorile de garanție, cei de la Ligă știau exact până unde putea licita fiecare televiziune. Organizatorii mai aveau nevoie doar de ajutorul unui participant, pentru a-l împinge pe celălalt la maximum. Realitatea și-a fixat cea mai mare garanție, informație confirmată și de persoane din cadrul LPF. Dacă chiar dorea, câștiga! Dacă nu, era însă suficient să cunoască limita Antenei pentru a „umfla“ prețul artificial. De câștigat avea Liga, care, coincidență convenabilă, deținea și informația-cheie din scrisorile de garanție.
2 Zvonistica
Mai întâi a fost lansat pe piață ca favorit Boom TV, cu o presupusă ofertă de 54 de milioane de euro. Aceasta a devenit pe nebănuite sumă de pornire a licitației. Coincidență, Boom s-a retras mai târziu din cursă… Piața a continuat să fie alimentată cu informații privind ofertele de milioane. ProSport a și publicat informația în exclusivitate că Realitatea va avea limita peste 74 de milioane de euro. Știrea a fost privită cu scepticism, suma părea exagerată, dar până la urmă a fost confirmată și chiar mărită! Astfel, Antena 1 era alertată că are un adversar redutabil și s-a pregătit de orice sacrificiu ca să obțină drepturile.
3 Iepure
La licitație, Realitatea a funcționat perfect ca „iepure“: a plusat până la limita adversarului, apoi s-a oprit subit! Deși putea câștiga licitația oferind mai puțin de 5% din cât licitase deja, a decis brusc că nu o mai interesează drepturile! Toată lumea a considerat că atinsese limita din scrisoarea de garanție. De fapt, nu era așa, ci taman pe dos: își dusese adversara până la limită, ca și când ar fi știut care e aceasta! Coincidență, extrem de convenabil pentru LPF.