Cetățenii orașului Milan ar putea să fie plătiți pentru a merge cu bicicleta la serviciu
Administrația orașului Milano ar putea adopta o strategie prin care rezidenții să fie plătiți pentru a merge cu bicicleta la serviciu, în încercarea de a reduce nivelul poluării din oraș, informează publicația britanică Cycling Weekly.
Autoritățile din Milano vor să adopte un program aflat în fază de teste în Franța prin care navetiștii sunt plătiți dacă merg cu bicicletele la serviciu, în loc de mașini. Milano, alături de alte orașe din Italia, a înregistrat niveluri alarmante ale poluării, iar guvernul a alocat 35 de milioane de euro pentru a contribui la finanțarea unor soluții de mobilitate durabilă, cum ar fi mersul pe bicicletă la locul de muncă.
Administrația orașului Milano are deja planuri pentru un sistem de bike sharing, dar consilierul pentru mobilitate, Pierfrancesco Maran, crede că Milano ar trebui să recreeze un experiment francez, în cadrul căruia aproape 10.000 de angajați de la 19 companii au fost plătiți fiecare cu 25 de eurocenți pentru fiecare kilometru pe care l-au pedalat până la locul de muncă. Asta înseamnă că o persoană poate câștiga 50 de euro pe lună dacă merge 10 kilometri pe zi cu bicicleta.
În prezent, micul oraș toscan Massarosa testează proiectul, iar aproximativ 50 de persoane iau parte, potrivit The Guardian, deși programul din Milano ar trebui să fie la o scară mult mai mare.
Criticii spun că Milano are nevoie să investească într-o mai bună infrastructură de ciclism dacă dorește să atragă mai mulți navetiști cu bicicleta. „Dacă nu este oferit un mediu sigur, vei atrage doar un grup foarte mic de bicicliști”, a declarat Ralph Buehler, profesor asociat în probleme urbane și planificare la Universitatea Virginia Tech. „Doar plata oamenilor nu va avea un efect atât de mare, pentru că nu ajungi la acea parte a populației care este entuziastă, dar îngrijorată.”, a adăugat Buehler.
Alte statistici au subliniat faptul că puțini oameni merg cu bicicleta cu scopul de a economisi bani. Doar șase la sută dintre locuitorii orașului Copenhaga invocă acest motiv. Cincizeci și șase la sută au spus că fac asta pentru că este mai rapid și mai ușor, potrivit datelor furnizate de compania Copenhagenize Design, iar 19 la sută o fac pentru beneficiile mișcării în aer liber.
România ocupă locul al doilea, după Bulgaria, în topul statelor europene care poluează cel mai mult raportat la cât produc, conform Agenției Europene de Mediu. Bucureștiul este pe primul loc în topul celor mai poluate orașe din Europa, arată un raport al Comisiei Europene. Poluarea atmosferică din București este periculos de mare, notează rapoartele Organizației Mondiale a Sănătății. Speranța de viață în București a scăzut cu aproape 2 ani, din cauza poluării, arată un studiu făcut în 2013 de Organizația Mondială a Sănătății.
Primăria București nu mai poate amâna trecerea la un transport ecologic, fiind obligată de Uniunea Europeană, prin Planul de Mobilitate, să facă această schimbare de paradigmă. Ultimul raport al Curții de Conturi privind utilizarea fondurilor bugetului local pentru amenajări peisagistice și întreținere spații verzi la nivelul Municipiului București, în perioada 2007 – 2014, a scos la iveală o serie de nereguli, printre care și faptul că, din cauza poluării excesive din Capitală, țara noastră riscă amenzi de 100.000 de euro/zi din partea UE, în cazul în care aceasta ar declanșa procedura de infringement.