ACTE | FCSB a pretins că deține marca Steaua, în discuțiile cu partenerii de afaceri, și după ce a pierdut definitiv procesul cu Armata. Clubul lui Becali a folosit inclusiv sigla din 1986
Conducerea FCSB a pretins, în actele trimise partenerilor, că este Steaua București și continuatoarea de drept a echipei Armatei, folosind inclusiv sigla din 1986, chiar și după ce a pierdut definitiv marca în Justiție, în decembrie 2014. Aceasta, deși legea interzice cu desăvârșire însușirea altei identități, iar Gigi Becali a ridiculizat public brandul și sigla Steaua, despre ultima afirmând că este „un biet desen” care nu interesează pe nimeni.
ProSport a obținut un document-tip pe care FCSB l-a trimis potențialilor parteneri de afaceri în sezonul 2015-2016 – act semnat de Valeriu Argăseală în calitate de președinte al Consiliului de Administrație – și în care clubul lui Becali este prezentat ca fiind Steaua București, fosta echipă a Armatei.
Pornind de la premisa – enunțată încă din start – că FCSB este Steaua București, în document li se spune potențialilor sponsori că se vor asocia cu cel mai important brand din fotbalul românesc. Partenerii de afaceri ai FCSB află că „istoria clubului a pornit în urmă cu 67 de ani, timp în care a atins cele mai mari performanțe pe plan național și internațional”.
Pe tot parcursul celor 17 pagini de text, grafice și statistici, se face o identificare explicită și voită între FCSB, brandul și marca Steaua (pierdută definitiv în decembrie 2014). Chiar din prima propoziție a mesajului de salut semnat de Valeriu Argăseală se menționează: „Ne face deosebită plăcere să vă pregătim această propunere de parteneriat dintre o companie așa prestigioasă precum este … și FC Steaua București SA (numită în continuare Steaua)„.
Primele două pagini ale prezentării pe care, în sezonul 2015-2016, FCSB a trimis-o către partenerii săi de afaceri. La acea dată, marca Steaua fusese deja pierdută prin decizia definitivă a Înaltei Curți de Casație și Justiție din decembrie 2014
FCSB susține că a fost înființată în 1947 de ofițeri ai Casei Regale Române. În acte scrie că a fost făcută de Becali în 2003
Clubul lui Gigi Becali se recomandă, la pagina 5 a documentului, în capitolul „Istoric și performanțe”, astfel: „Steaua București a luat ființă pe 7 iunie 1947, la inițiativa mai multor ofițeri ai Casei Regale Române și a primit inițial denumirea de «Asociația Sportivă a Armatei» (ASA)”.
Informația este corectă, doar că se referă la alt club. Judecătorii au consfințit că FCSB „a luat ființă” în 2003, la inițiativa lui Gigi Becali. Entitatea sportivă la care face referire textul semnat de Argăseală este CSA Steaua.
Continuarea prezentării este în același ton. Se face referire la istoria CSA Steaua ca și cum ar fi vorba de FCSB: „Steaua a adus în fotbalul românesc jocul spectaculos, în viteză, motiv pentru care în deceniul al nouălea al secolului trecut – jucătorii roș-albaștri au fost supranumiți «viteziștii».
Printre cele mai importante legende care au activat la clubul Steaua se află: Helmuth Duckadam, Gheorghe Hagi, Marius Lăcătuș, Dan Petrescu, Gabriel Balint, Ilie Dumitrescu, Victor Pițurcă, Marcel Răducanu, Anghel Iordănescu și Laszlo Boloni”.
Paginile 5, 6 și 7 din documentul semnat de Argăseală și trimis către partenerii de afaceri. Este prezentată istoria CSA Steaua (inclusiv data înființării clubului)
În sprijinul afirmațiilor sunt publicate și mai multe linkuri de la adresa http://www.steauafc.com și Wikipedia.
Documentul, parafat cu antetul FCSB și semnat de Valeriu Argăseală, afirmă că echipa a câștigat cele mai multe trofee în România: 6 ediții de Supercupa României, 22 de Cupe ale României și 26 de titluri de campioană. „Steaua a fost prima echipă din estul Europei și singura din România care a câștigat Cupa Campionilor Europeni (actuala UEFA Champions League) și a doua echipă est-europeană și singura din România care are în palmares Supercupa Europei”, se afirmă în prezentarea FCSB, care își însușește și recordul celor mai multe meciuri consecutive fără înfrângere (104 în perioada iunie 1986 – septembrie 1989).
În public, brandul și marca Steaua n-au nicio valoare. În culise, cele două devin elemente-cheie în negocierea contractelor cu sponsorii
Interesantă este și situația de la pagina 8 a prezentării. FCSB le-a trimis partenerilor de afaceri un clasament al coeficienților UEFA în care Steaua este pe locul 54 și folosește sigla clubului Armatei din 1986.
La pagina 8 a documentului li se comunică partenerilor că FC Steaua ocupă locul 54 în clasamentul coeficienților UEFA. În dreptul echipei este trecută sigla istorică, din 1986, pierdută în instanță în decembrie 2014
Dincolo de legalitatea îndoielnică a demersului este de remarcat și dublul discurs al șefilor FCSB. În declarațiile publice, Gigi Becali a pretins constant, pe parcursul ultimilor doi ani, că marca Steaua, cu tot cu sigla celebră, este fără valoare. Nimeni nu dă și nu va da doi bani pe un biet desen, a invocat proprietarul de fapt al FCSB.
În tot acest timp, clubul său folosea intens marca și sigla Steaua în relațiile de afaceri, spunându-le partenerilor că se asociază cu un brand istoric, celebru, acoperit de glorie. În baza acestui trecut, FCSB a cerut (și obținut) sume consistente în contractele de publicitate, convingându-și interlocutorii că discută cu deținătoarea Cupei Campionilor și a Supercupei Europei.
Contrastul discurs public – fapte devine și mai evident în cazul prezentării echipamentului. Documentul trimis partenerilor de afaceri cuprinde poze cu tricourile de joc pe care este inscripționată emblema Stelei din 1986. În mod evident, această siglă nu putea fi (și nici n-a fost) folosită de facto, pe echipamentul jucătorilor, pentru că fusese pierdută în 2014. Asocierea între sigla istorică Steaua și FCSB a rămas doar în mapele prezentărilor făcute pentru partenerii de afaceri, fără să „coboare” pe gazon.
Așa cum se poate vedea, în document, la secțiunea rezervată locurilor unde pot apărea sponsorii pe tricouri, pe număr este strecurată sigla istorică din 1986
FRF și LPF au păstrat confuzia și au ignorat hotărârea ICCJ. Pe site-ul Ligii, FCSB are și azi cu adresa în Bulevardul Ghencea
Înalta Curte de Casație și Justiție a stabilit, în decembrie 2014, că Societatea Comercială înființată în 2003 de Gigi Becali nu are nicio legătură cu echipa Steaua București înființată de Armată în 1947, anulând marca Steaua înregistrată de FCSB la OSIM. Instanța stabilea atunci că Gigi Becali a înregistrat fraudulos marca Steaua la OSIM și la Registrul Comerțului, folosind-o cu rea-credință deși, atunci când a cerut permisiunea Armatei s-o utilizeze, a fost refuzat explicit.
Sentința ICCJ nu a fost pusă în aplicare de FCSB, FRF și LPF. Cele trei instituții nu au operat modificările stabilite de instanță și nici nu au înștiințat forurile internaționale despre verdictul ICCJ.
Doi ani mai târziu, în decembrie 2016, după un alt proces, Curtea de Apel București a decis să interzică explicit FCSB folosirea numelui Steaua București și a oricărei alte sintagme care ar putea genera confuzie cu marca Steaua deținută de CSA Steaua București.
Chiar și azi, LPF continuă să susțină, pe site-ul său, că sediul FCSB ar fi Bulevardul Ghencea, Nr. 45, Sector 6, București – adică exact acolo unde se află, de fapt, CSA Steaua! Adresa reală a FCSB este Șos. București-Târgoviște, nr. 217, Sat Mogoșoaia, Județul Ilfov. Această „confuzie” a instituțiilor fotbalistice a ajutat clubul lui Becali să se prezinte, în fața partenerilor, ca fiind proprietarul mărcii și al brandului Steaua.
ProSport a încercat să ia legătura cu Valeriu Argăseală, semnatarul documentului și președintele Consiliului de Administrație al FCSB, dar acesta nu a putut fi contactat până la apariția articolului.
CSA Steaua: „Nu am avut cunoștință și nici nu am permis celor de la FCSB să folosească elementele de identificare a mărcii”
ProSport a solicitat un punct de vedere și de la CSA Steaua în privința acestei situații.
Răspunsul îl aveți mai jos:
„În urma solicitării formulate de dumneavoastră privind situația prezentată de publicația PRO Sport, Clubul Sportiv al Armatei «STEAUA BUCUREȘTI» vă aduce la cunoștință următoarele:
CSA «STEAUA BUCUREȘTI» nu a avut cunoștință de demersurile întreprinse de FCSB prin trimiterea de documente către terți, partenerii de afaceri, acte în care se identifică cu echipa de fotbal înființată în 1947 de către Clubul Sportiv al Armatei «Steaua» și, pe cale de consecință, nu a permis celor de la FCSB să folosească elemente de identificare a mărcii «STEAUA BUCUREȘTI», inclusiv marca din 1986.
De asemenea, vă informăm că Clubul Sportiv al Armatei «STEAUA BUCUREȘTI» a obținut deja o Decizie definitivă și executorie a Curții de Apel în dosarul nr. 31705/3/2015 privind interzicerea societății comerciale F.C.S.B. de a folosi fără consimțământul CSA «STEAUA BUCUREȘTI» semnele «Steaua», «Steaua București» sau a altor semne similare.
În prezent există încă alte două dosare pe rolul Tribunalului București, dosare în care Clubul Sportiv al Armatei «STEAUA BUCUREȘTI» contestă înregistrarea marcilor «FCSB».
Nu în ultimul rând, dorim să-i asigurăm pe toți iubitorii culorilor roș-albastre că vom continua să respectăm aplicarea legii. Totodată, așa cum a construit cea mai puternică și mai râvnită echipă de fotbal din România, Clubul Sportiv al Armatei «STEAUA BUCUREȘTI» va avea întotdeauna la dispoziție soluții pentru asigurarea continuității tradiției fotbalistice roș-albastre într-un spirit de corectitudine, legalitate și fair-play”.