ANALIZĂ‚ | Steaua și Dinamo ar câștiga dublu față de suma actuală, dar de șase ori mai puțin decât Benfica, Sporting și Porto dacă și-ar vinde drepturile TV individual, după modelul portughez. Cum s-ar schimba fotbalul românesc și care ar fi a treia echipă avantajată
Steaua și Dinamo ar câștiga dublu față de sumele actuale, dacă și-ar vinde individual și pe termen de 10 ani drepturile TV ale partidelor din campionat, estimează surse din piața media consultate de ProSport. Banii ar fi, însă, incomparabil mai puțini față de ce au obținut, în ultimele zile, granzii Portugaliei – FC Porto, Benfica și Sporting Lisabona -, care au procedat la această operațiune.
Sporting Lisabona și-a vândut drepturile TV pentru intervalul 2018-2028 operatorului de telecomunicații NOS contra sumei de 446 de milioane de euro, anunță Agenția France Press, citată de Agerpres. Sporting Lisabona urmează exemplul celorlalți giganți ai Portugaliei, care au făcut zilele trecute tranzacții similare. Benfica Lisabona și-a vândut, tot către NOS, drepturile TV pe 10 ani contra a 400 de milioane de euro, în timp ce FC Porto a încheiat contractul pentru 457,5 milioane de euro, dar cu concurentul celor de la NOS, operatorul Portugal Telekom – divizia din acea țară a gigantului de telecomunicații care e prezent și aici prin Telekom/Dolce.
Sporting are mulți spectatori în tribune chiar și la meciuri banale de campionat, cum ar fi cel cu Rio Ave. Trustul NOS a plătit 446 de milioane de euro pe 10 ani pentru a-i avea telespectatori fideli pe suporterii „verzilor” FOTO: Mediafax/AFP
În acest moment, drepturile TV din România se vând la comun. Banii se impart conform locului în clasament. Nu se ține cont de interesul generat de echipe
În România, după cum se știe, drepturile TV ale partidelor din campionatul intern s-au vândut printr-un contract colectiv, în 2014, pe o durată de cinci ani (2014-2019) și contra sumei totale de 27,5 milioane de euro pe sezon. Grila de împărțire a banilor în România ține seama exclusiv de locul în clasament.
Campioana din sezonul trecut, Steaua, ar putea încasa circa 3,3 milioane de euro dacă nu se va reveni asupra hotărârii luată astă-vară, în Adunarea Generală a LPF, de a schimba grila de împărțire a banilor. Atunci s-a stabilit că jumătate din suma de 27,5 milioane de euro este acordată conform cu locul din clasamentul final pe 2014/2015, iar cealaltă jumătate se va împărți conform cu locul ocupat în clasament după sezonul regulat al actualului campionat (26 de etape). Așadar, dacă Steaua rămâne pe locul 4 și după ultimele trei etape ale acestei părți de campionat, va încasa aproximativ 1,1 milioane de euro pe lângă cei circa 2,2 milioane primiți deja astă-vară, înaintea campionatului.
Steaua ar putea câștiga peste 75 de milioane de euro în 10 ani dacă și-ar vinde drepturile TV singură, dar ar fi obligată, în schimb, să–și respecte suporterii
Ultimul meci Dinamo-Steaua din Liga 1 a lăsat multe locuri goale în tribune și multe televizoare nepornite în casele românilor. FOTO: Mediafax
ProSport a discutat cu surse din piața media românească și a evaluat, pornind de la modelul portughezilor, impactul pe care l-ar avea schimbarea actualului sistem și trecerea la o vânzare individuală a drepturilor TV de către cluburi, în funcție nu numai de rezultate, dar și de atractivitatea acestora pentru public. A rezultat că acest sistem ar putea avantaja financiar Steaua, Dinamo și – surpriză – CSU Craiova, dar ar implica și profunde schimbări de mentalitate.
În cazul Stelei, în teorie formația cel mai avantajată, lucrurile nu sunt însă deloc simple. Factori de decizie din industria TV au mărturisit pentru ProSport că echipa lui Gigi Becali nu mai face audiență. Acesta este punctul final al unui lung proces de degradare a brandului, de care conducătorii clubului nu sunt conștienți nici măcar după ceasul al 12-lea.
„Statistic, Steaua face cea mai mare audiență, deși nici acest lucru nu mai e valabil. Steaua e într-un declin mare, și-a pierdut publicul. Dar socotind ratingul lor din zilele bune și concurența existentă acum între televiziunile de pe piața românească, inclusiv marile companii de telecomunicații, Steaua ar putea să ia vreo 6 milioane de euro pe an”, a apreciat pentru ProSport unul dintre conducătorii posturilor TV care transmit fotbal din competițiile interne. „Dacă înțelegerea ar fi pe 10 ani, ca în Portugalia, atunci am putea lua în calcul o creștere a sumei de 5% pe sezon, estimând că piața în general va crește cu acest procent”, spune același specialist. Așadar, în condiții ideale pentru gruparea „roș-albastră”, aceasta ar începe cu aproximativ 6 milioane de euro și ar termina contractul cu 9,3 milioane în ultimul sezon. În total, pe parcursul a 10 ani, Steaua ar încasa circa 75,5 milioane de euro, evident mai mult față de actualul sistem de „cooperativă”.
Aici intervin însă niște elemente care complică mult această situație deja complexă. „Echipele care ar intra în acest sistem de comercializare a drepturilor TV vor beneficia, în mod clar, de concurența existentă acum între trusturile media. Însă vor pătrunde și într-un univers diferit față de cel actual, mult mai concurențial. Cu alte cuvinte, ar apărea o preocupare nouă, aceea ca echipa să-i intereseze pe oameni. În Portugalia, contractele semnate de Porto, Benfica și Sporting sunt ferme. E posibil ca într-un an o echipă să termine, să spunem, pe locul 6, dar asta va conta mai puțin. Importantă va fi audiența generată”, explică un alt specialist media.
În traducere liberă, sistemul de vânzare individuală a drepturilor TV ar responsabiliza cluburile. Un campionat câștigat cu meciuri dubioase și o echipă mediocră, incapabilă să genereze audiență, ar face să scadă cota de piață și banii pe care i-ar putea încasa un club la următorul contract. „Din acest motiv cred că în România nu s-ar putea semna acum un parteneriat pe 10 ani între o grupare, oricare ar fi ea, și o televiziune. Nu există certitudinea că respectivul patron, după ce a semnat contractul, nu va vinde toți jucătorii de valoare și se va implica în diverse lucruri care pot prăbuși audiența”, adaugă sursa ProSport.
Potențialul actual al echipei Dinamo – aproape 40 de milioane în 10 ani
A doua echipă ieșită în câștig din România – dar cu exact aceleași amendamente ca și în cazul Stelei – ar fi Dinamo. „Probabil că Dinamo ar obține cam jumătate din suma pe care ar lua-o Steaua. Ținând cont de audiență, de rezultatele din ultimii ani, ar fi, poate, 3 milioane de euro”, menționează primul dintre șefii de televiziune sportivă citat de ProSport. Așadar, conform aceleiași scheme, dacă Dinamo ar obține 3 milioane de euro în primul an, în ultimul din cei 10 de contract ar ajunge la 4,65 milioane. În total, ar fi vorba de 37,7 milioane.
În acest sezon, Dinamo ar putea ajunge la circa 2,1 milioane de euro: aproximativ 1 milion aferenți locului 7 din campionatul 2014/2015 și în jurul a 1,1-1,2 milioane dacă se menține pe locul 3 la finalul celor 26 de etape din campionatul regulat din 2015/2016.
Prin comparație, FC Porto a câștigat în sezonul trecut, din drepturile TV și vânzarea spațiilor publicitare de pe stadion, 22 de milioane de euro. Benfica a încasat 43 de milioane, iar Sporting Lisabona – 27,5 milioane.
Perpetuum mobile a la FC Porto: obține performanțe – are echipă de top – atrage suporterii – trezește interesul posturilor TV – își vinde pe sume substanțiale drepturile de televizare. FOTO: Mediafax/AFP
Revenind în România, surpriza este că Rapid nu mai reprezintă, așa cum s-ar fi putut crede, al treilea pol de interes al fotbalului românesc, ci noua echipă a Craiovei! „CSU face audiență mai mare decât Rapid. Ultimul meci care a făcut share peste 30 a fost Craiova – Steaua, din toamna anului trecut. Poate că și CSU ar ieși în câștig, dacă ar vinde individual drepturile TV”, vine neașteptata evaluare.
Aici trebuie făcute, însă, noi amendamente: Sporting, Porto și Benfica vor ceda o parte din câștiguri către Liga Profesionistă din Portugalia. Contractele nu se pot semna fără aprobarea celorlalte competitoare, care fac parte din joc. Există diverse niveluri de negociere. Deși, aparent, Benfica a primit mai puțini bani decât rivalele Porto și Sporting, trebuie notat că, în realitate, a ieșit în câștig. În cei 446 de milioane de euro încasați de Sporting sunt incluse nu numai drepturile TV, ci și cedarea drepturilor multimedia a meciurilor de acasă, expoatarea spațiilor publicitare a Stadionului „Alvalade” și numele sponsorului de pe tricouri. Benfica a vândut, pentru 400 de milioane, numai drepturile TV, urmând ca spațiile publicitare și numele sponsorului de pe tricou să fie vândute separat.
De ce au portughezii o valoare de piață de 6 ori mai mare
Ingredientele unui succes constant, timp de decenii: Benfica își respectă trecutul, nu-și schimbă numele și sigla, crește și aduce vedete de talie mondială. FOTO: Mediafax/AFP
Discrepanța uriașă dintre piața fotbalistică românească și cea portugheză are multe explicații. Crescute cu mare atenție pe parcursul a peste cinci decenii, brandurile Benfica, Porto și Sporting au ajuns globale. Microbiștii din toată lumea au auzit de aceste formații, care au fani pretutindeni. Conducătorii cluburilor respective au încercat permanent să le crească prin reinvestirea profitului, astfel că toate trei sunt la un nivel de competitivitate care le permite să conteze în Europa, uneori să joace finale de cupe europene și chiar să le câștige din timp în timp. O altă diferență majoră este piața de desfacere. Portugalia are 10 milioane de locuitori, de aproximativ două ori mai puțini decât România, dar a deținut un imperiu uriaș, care acum o pune în legătură afectivă cu oameni care vorbesc portugheza în America de Sud, Africa și Asia.
Nu în ultimul rând, contează mult și nivelul de trai din cele două țări. La sfârșitul anului trecut, salariul mediu în Portugalia ajunsese la 1.124 de euro pe lună. În luna octombrie a acestui an, salariul mediu din România se situa abia la jumătate – circa 570 de euro.