Ce este PokemonGO, jocul care a isterizat o lume întreagă. Pro și contra: te scoate din casă Vs adicție periculoasă. Oportunitate: cum poți face bani din joc
This browser does not support the video element.
București, parcul Herăstrău, seara de 19 iulie. La intrarea dinspre piața Charles de Gaulle, zeci de tineri merg într-un șir dezordonat spre centrul parcului. Toți au fețele luminate de ecranele telefoanelor smart deschise pe aceeași aplicație. Toți par a căuta același lucru, nimeni nu privește în jur. La 100 de metri distanță, ai și explicația. Pe o alee întunecată sunt aproape o sută de persoane. Unele stau pe jos, altele în picioare, însă toți au telefoane deschise. Ei sunt vânătorii de pokemoni, practicanții jocului virtual care a pus în mișcare zeci de milioane de tineri din întreaga lume. Pokemon Go este jocul care îi scoate pe toți acești oameni în stradă și îi face să parcurgă kilometri întregi, în încercarea de a prinde „monștri” virtuali pe care îi localizează prin intermediul telefoanelor mobile.
Ce este Pokemon?
Pokemon este o franciză japoneză controlată de The Pokemon Company, o colaborare între firmele japoneze de jocuri video Nintendo, Game Freak și Creatures. Franciza a fost creată în 1995, sub forma unor jocuri video pentru Game Boy, o consolă video portabilă fabricată de Nintendo. Jocurile erau centrate în jurul unor creaturi virtuale numite „Pokemon”, pe care „antrenorii de pokemoni” puteau să le prindă, să le antreneze și să participe în lupte împotriva altora, într-o formă de activitate sportivă.
Franciza a devenit foarte populară în lume și a ajuns să conțină jocuri video, jocuri de cărți, desene și filme animate, benzi desenate și jucării, fiind este considerată una dintre cele mai profitabile serii de jocuri video din toată lumea, cu peste 279 de milioane de exemplare de jocuri vândute global. Pokemon a influențat într-un mod foarte profund cultura populară, încât a apărut pe coperta celebrei reviste TIME în 1999, iar cea mai mare companie aeriană din Japonia a participat într-o campanie largă de promovare a francizei la sfârșitul anilor 90: a desenat figuri Pokemon pe avioanele deținute de companie, iar interiorul a fost redecorat pentru a oferi o experiență „Pokemon” completă.
Ce este Pokemon Go?
Pokemon Go este un joc video pentru mobile, apărut în această vară, și se bazează pe „augmented reality”, o tehnologie care integrează elemente virtuale în lumea reală pentru a crea interacțiune între utilizator și aplicație. Utilizatorul se folosește de GPS-ul din telefon pentru a localiza diferiți pokemoni pe o hartă în lumea reală, iar când ajunge la locul unde se află creatura respectivă, pornește camera foto. Pe ecran îi va apărea imaginea din camera foto, deasupra ei fiind proiectată un pokemon virtual (vezi captură). Utilizatorul îl poate captura folosind un pokeball, o minge virtuală pe care o aruncă și cu care îl prinde; pe lângă căutatul de pokemoni, utilizatorul mai poate să îi antreneze pe cei care îi deține deja și să invite alți prieteni sau utilizatori la un duel între pokemoni.
Jocul s-a lansat pe 6 iulie și a devenit peste noapte cea mai descărcată aplicație pe Google Play și App Store, magazinele de aplicații pentru sistemele de operare Android și iOS. O firmă de specialitate în domeniu, SensorTowers, estimează că jocul a fost descărcat în SUA de peste 7.5 milioane de ori și generează venituri zilnice de peste 1.6 milioane de dolari pentru compania dezvoltatoare: Niantic. Mai mult, valoarea companiei Nintendo a crescut cu peste 7.5 miliarde de dolari în doar două zile de la lansarea jocului.
- Niantic este o companie fondată de John Hankes, CEO-ul firmei Keyhole Inc, un startup achiziționat de Google în 2004 și specializat în aplicații pentru vizualizarea datelor geospațiale. De asemenea, Keyhole Inc a obținut investiții și de la In-Q-Tel, un fond finanțat de CIA pentru a obține acces la cele mai noi tehnologii în domeniul IT.
Cum încurajează Pokemon Go mișcarea?
Față de alte jocuri video, unde ai nevoie să stai în fața unui calculator sau unui televizor, Pokemon Go te obligă să vizitezi fizic locații în care sunt plasați întâmplător pokemonii. Unii sunt conținuți în ouă, iar pentru a le „sparge”, este nevoie să mergi pe jos o distanță de câțiva kilometri. Mulți utilizatori au postat pe rețele sociale cum au făcut febră musculară la picioare după s-au plimbat ore întregi în speranța de a găsi creaturile care apar pe hartă; creatorii jocului chiar au recunoscut că unul din scopuri a fost să facă lumea să iasă afară pentru mișcare. „Multe aplicații de fitness conțin mult „bagaj” care te face să te simți precum un „atlet olimpic eșuat”, când tu îți dorești doar să ajungi în formă. Pokemon Go este conceput să te pună în mișcare prin a-ți oferi recompense sub forma de pokemoni, în loc să pună presiune asupra ta”, spune John Hanke de la Niantic Inc.
- Pokemon Go a avut peste 30 de milioane downloads de când s-a lansat.
- Jocul are aproximativ 26 milioane de utilizatori pe zi.
„Pentru persoanele care suferă de probleme mentale precum agorafobie, depresie sau anxietate, au rețineri să iasă afară și să interacționeze cu lumea din jur. Aplicații de tip augmented reality, cum este Pokemon Go, i-ar putea ajuta în acest sens să intre în contact cu alții. Desigur, oamenii ar trebui să lucreze cu clinicieni care să-i trateze pentru a obține o sănătate mintală bună, cât să se preocupe de simptomele bolii de care suferă, dar ieșirea afară, sportul și activitățile concentrate pe obiective specifice, toate s-au dovedit că reduc din unele simptome asociate anxietății, depresiei și altor boli mentale”, spune Ben Michaelis, psiholog clinician, citat de International Business Times .
Latura întunecată a jocului
Astea sunt presupusele beneficii ale jocului. Pokemon Go are, însă, și o latură întunecată. Mulți utilizatori sunt atât de concentrați la ce se întâmplă pe ecran în timp ce merg, încât uită să fie atenți și la pericolele reale din jurul lor. Un articol publicat recent în Daily Mail a prezentat cele mai frecvente probleme de sănătate cu care se înfruntă jucătorii de Pokemon: insolație, bășici la picioare, luxații, fracturi sau oase rupte. Un utilizator a postat că și-a rupt clavicula, în timp ce alții și-au luxat gleznele, nefiind atenți pe unde calcă. Unii chiar au suferit accidente grave: doi bărbați americani au căzut de pe o stâncă în timp ce se jucau Pokemon Go, iar o fată de 15 ani a fost călcată de o mașină când a traversat o șosea principală în căutarea după pokemoni. Mai mult, deși mulți psihologi au lăudat efectele benefice ale jocului pentru sănătatea mintală, alții atrag atenția asupra riscului de dependență. Experții anunță că persoanele care ajung să se joace de dimineață până seara, la locul de muncă sau în loc de a socializa cu prietenii, s-ar putea afla în pragul unei dependențe.
Parcul Herăstrău, marți seară, vânători de Pokemoni
În alte cazuri, jucătorii au devenit victimele unor infracțiuni. Un tânăr din Oregon a fost înjunghiat după ce ieșise afară noaptea să prindă pokemoni, iar în Missouri, hoți înarmați s-au folosit de joc pentru a atrage victime în locuri izolate, după care le jefuiau. Același lucru s-a întâmplat și la universitatea din Maryland, unde poliția campusului a raportat trei victime care au fost jefuite în timp ce se jucau jocul. Neatenția jucătorilor poate duce la întâmplări nefericite, cum a fost cazul unui bărbat din New York care a suferit un accident de mașină fiindcă se juca la volan; în alte două accidente cauzate de Pokemon Go au fost implicați ofițeri de poliție în Baltimore și orașul canadian Quebec, cei din urmă având nevoie de îngrijiri medicale în urma coliziunii care s-a produs când un șofer care se juca la volan a lovit mașina în care se aflau ofițerii. Până și Poliția Română a făcut un anunț pe pagina sa oficială de Facebook, cerând „vânătorilor” de pokemoni să respecte regulile de circulație atunci când conduc și să fie atenți la cei din jurul lor.
- În două săptămâni de la lansare, Pokemon Go a generat venituri de peste 35 milioane dolari. Se estimează că veniturile anuale pot atinge 1 miliard de dolari.
Nu toți jucătorii ajung victimele unor accidente sau infracțiuni. Unii se pot trezi cu propria casă devenită „pokegym”, un fel de locații care pot fi controlate de echipe diferite și unde există posibilitatea pentru jucători să-și „antreneze” pokemonii capturați. Boon Sheridan, un designer din Massachusetts, a aflat că locuința sa apare în joc ca un „pokegym” și a observat cum, în fiecare zi, zeci de jucători se adună prin apropiere și petrec ore întregi antrenându-și pokemonii. Problema este că oamenii vin și noaptea, ceea ce nu este foarte plăcut, consideră Sheridan. De asemenea, el menționează că nu a fost întrebat deloc dacă este de acord ca locuința să fie inclusă în joc. În aceeași situație se află și Muzeul Holocaustului din New York, care a ajuns să fie un „pokestop”, un loc unde jucătorii pot obține diferite obiecte pe care le pot folosi în joc, precum pokeballs sau ouă ce conțin pokemoni. Muzeul a fost deranjat de vizitatorii care veneau și se jucau Pokemon Go și le-a cerut să se oprească din a face acest lucru. Probleme asemănătoare au existat și la Muzeul Holocaustului din Auschwitz, care a cerut creatorilor jocului să elimine locația muzeului din joc.
Oportunități de afaceri
Poate deloc surprinzător, odată cu creșterea în popularitate a jocului au apărut și afacerile care profită de acest fenomen global. Un cuplu din Texas a lansat un serviciu de taximetrie pentru jucătorii de Pokemon Go. Grant Fowler și Chris Amburn sunt proprietarii afacerii, și spun că promovează aspectul siguranței: conduc jucătorii la „pokestopuri” sau locații unde se află pokemoni, iar aceștia se pot juca în liniște, fără să fie expuși riscurilor. Și în România au apărut afaceri asemănătoare: autorul unui anunț pe OLX se oferă, pentru 10 lei/km, să plimbe ouă de pokemoni care după un număr de kilometri parcurși se transformă în pokemoni reali. Totuși, s-ar putea să întâmpine concurență; un alt anunț oferă același serviciu pentru jucători, dar la prețuri mai reduse: 2 km – 5 lei, 5 km – 15 lei sau 10 km – 30 lei.
articol scris de Răzvan Goldstein