Coloși mondiali, „supuși” de rivalități!** Logo-uri schimbate din cauza fanilor

STN-urile (societăți transnaționale) sunt niște coloși, despre
care mulți cred că au o putere imensă la nivel mondial. Este vorba
despre așa zisele societăți transnaționale care și-au extins
activitatea în toate țările lumii. McDonald’s sau Coca-Cola vă sună
cunoscute, așa-i?

Cum ne putem imagina aceste firme, fără simbolurile lor consacrate,
dar mai ales fără culorile, dintre care cel mai mult iese în
evidență roșul aprins? Oriunde am merge prin România, indiferent că
este vorba despre București, Cluj-Napoca, Bacău, Constanța sau
Brașov, nu avem cum să ratăm câteva afișe gigante cu un „M” galben
pe un fundal roșu aproape nesfârșit, ori cu un scris uriaș de
culoare albă, încadrat de un fond identic. La fel se întâmplă și în
străinătate, mai ales în SUA, patria mamă a celor două branduri.
Doar Statele Unite sunt statul simbolurilor…

Cu toate acestea, în cel puțin două locuri de pe Terra, această
regulă este „încălcată”, motivul fiind unul cel puțin interesant:
rivalitatea sportivă, mai exact, cea fobalistică.

La Buenos Aires, în preajma stadionului „La Bombonera”, fieful
echipei Boca Juniors, toate afișele publicitare destinate băuturii
„Coca Cola” au fundal negru – și asta, dintr-un motiv simplu.
Combinația alb-roșie este de neacceptat în zonă, dat fiind faptul
că acestea sunt culorile tradiționale ale marii rivale River
Plate.

Un caz asemănător, dar și mai interesant este consemnat la
Istanbul, unde restaurantul McDonald’s din preajma stadionului
„Inonu” este colorat în exclusivitate în alb și negru, în locul
tradiționalului galben-roșu, despre care discutam ceva mai sus.
Motivele sunt identice cu cele din Argentina: culorile aparțin
echipei Galatasaray, marea rivală a clubului local, Beșiktaș. Dar
acest eveniment ia încontinuare o întorsătură și mai
spectaculoasă…

Dacă Boca Juniors a apelat la modificarea culorilor, doar pentru a
nu mai fi identice cu a lui River, Beșiktaș a forțat nota și a
„implementat” culorile sale: alb-negru pentru franciza despre care
am pomenit. Acum ori că nu s-or fi gândit și argentinienii să
„coloreze” cola în galben-albastru, ori că firma de băuturi
răcoritoare a fost ceva mai reticentă la capitolul schimbare este o
altă poveste…

Tot ceea ce contează este că fotbalul a avut puterea să schimbe și
acești coloși comercialo-publicitari. Și încă ceva… Aceasta este o
dovadă în plus că lumea în care trăim este dominată de sectorul
terțiar în care singurul scop este de a atrage consumatori. Cât mai
mulți consumatori, chiar și prin intermediul unor compromisuri de
acest fel. Chiar dacă vorbim despre două societăți consacrate.

Sursa foto: Travelpod.com, Blirk.net

Publicat: 10 04. 2011, 11:09
Actualizat: 10 04. 2011, 11:10