Conflict de interese la drepturile TV? Paszkany recunoaște că face afaceri cu firma off-shore din Malta. ProSport îi adresează public 8 întrebări lui Gino Iorgulescu, șeful LPF
Marți, 4 martie, a fost ziua în care a avut loc ceea ce mass media din România a numit Cutremurul din fotbal. Opt foști sau actuali oameni implicați în fenomen au primit condamnări însumate de peste 34 de ani în Dosarul Transferurilor. Unul dintre ei, Gică Popescu, a ieșit astfel din cursa pentru alegerile la președinția FRF programate a doua zi. În plin flux media, în acea după-amiază agitată, s-a strecurat o informație care a trecut aproape neobservată. Pe site-ul Ligii Profesioniste de Fotbal, www.lpf.ro, a apărut un comunicat despre semnarea unui parteneriat privind comercializarea drepturilor TV din Liga 1. Problema era că nici „partenerul”, nici „reprezentantul partenerului”, o tânără cu părul șaten care apare în fotografii alături de șeful Ligii, Gino Iorgulescu, în timp ce parafează contractul, nu aveau nume. Un singur indiciu: partenerul este „o firmă din Uniunea Europeană”. La doar 48 de ore distanță, finanțatorul lui CFR Cluj, Arpad Paszkany, a anunțat că meciurile de fotbal de Liga 1 vor fi transmise de către canalele de televiziune pe care el le va vinde firmei care a semnat cu LPF.
10% este procentul minim de creștere a audiențelor posturilor și site-urilor de știri din România în ziua de 4 martie, după ora anunțului condamnărilor din Dosarul Transferurilor, față de luni 3 martie, în același interval
„În baza acestui parteneriat, LPF va încasa în următoarele 5 sezoane competiționale, în mod necondiționat, o sumă anuală netă egală cu valoarea sumelor anuale încasate din cedarea drepturilor de difuzare primite de LPF în ultimele trei sezoane competiționale”, se anunța în comunicat, alături de alte două informații.
Liga urmează să mai primească un milion de euro net anual dacă va organiza Cupa Ligii, o competiție fără tradiție în România, și un „procent de 20% din veniturile nete din publicitate realizate de posturile TV cu ocazia transmiterii în direct a meciurilor”
Pe scurt, LPF a pasat negocierea unui nou contract pentru drepturile TV (actualul expiră în această primăvară) unei firme misterioase din U.E. care se obligă să plătească Ligii un contract total de peste 135 de milioane de euro, structurat pe 5 ani, o sumă vitală pentru niște entități aflate într-o criză financiară fără precedent. De unde aduce banii firma respectivă nu mai este treaba LPF și a cluburilor, cert este că nu va mai exista licitație. În comunicat, apare un aspect considerat pozitiv de oficialii LPF, de fapt un apropo la adresa fostului președinte, Dumitru Dragomir:
„Din sumele care urmează să fie încasate de LPF în baza parteneriatului media încheiat astăzi nu vor fi achitate comisioane de intermediere, astfel cum s-a procedat anterior cu ocazia comercializării drepturilor de difuzare de către LPF”.
Așadar, nimeni de la Ligă nu va lua „comisioane de intermediere”, așa cum este bănuit că făcea Dumitru Dragomir, cel care este anchetat de DNA pentru că a încheiat un contract de sponsorizare, pentru o sală de baluri, cu RCS RDS, partenerul LPF la drepturile TV în ultimii 6 ani. În final, un alt punct anunțat de LPF drept un avantaj. Tânăra care a semnat în numele „firmei din Uniunea Europeană” spune că „experiența companiei pe care o reprezintă va contribui în mod decisiv la creșterea valorică a produsului media”.
Imagine de pe site-ul LPF, cu tânăra misterioasă alături de Gino Iorgulescu. În dreapta lui Iorgulescu este Robert Pongracz
3,5 milioane de euro este suma contractului de sponsorizare încheiat de RCS RDS cu firma SC BODU SRL, deținută de Dumitru Dragomir
Pentru a semna acest parteneriat, LPF avea nevoie de o hotărâre a Adunării Generale. Conform statutului, hotărârile se iau în urma votului, cu jumătate plus unu, dacă la ședință se face cvorum, adică participă două treimi din membri (12 cluburi). Pe 20 ianuarie a avut loc o Adunare Generală Extraordinară. „L-am împuternicit pe președinte să negocieze în numele nostru contractul pentru drepturile TV. Ne-a promis că nu va fi mai mic decât precedentul”, a declarat unul dintre participanți, sub protecția anonimatului. „Iorgulescu avea mandat până pe 5 martie să rezolve problema drepturilor”, a completat un altul. Un alt conducător de club susține însă că „noi nu am primit nicio înștiințare oficială din partea Ligii. Nu am fost chemați la nicio Adunare Generală, iar tot ce s-a prezentat pe site-ul Ligii este o glumă”. Întrebat despre Adunarea Generală, Iorgulescu a replicat ironic: „Dacă dumneavoastră nu urmăriți site-ul, e treaba dumneavoastră”.
Pe site-ul www.lpf.ro, la secțiunea Presă, apar trei știri legate de acea Adunare, însă niciuna nu pomenește o vorbă despre prezența pe ordinea de zi a chestiunii drepturilor TV. Una este despre arbitrii adiționali de la meciurile din returul Ligii 1, alta despre mărirea la 5 ani a mandatului președintelui LPF, iar ultima vizează observatorii de joc.
Femeia misterioasă din poză
Timp de două zile au persistat întrebările: cine este tânăra necunoscută din fotografii, pe cine reprezintă și ce experiență are partenerul media care se angajează să verse în contul LPF o sumă semnificativă? Niciun cuvânt. Potrivit statutului, LPF este o persoană juridică de drept privat, deci nu este obligată să declare identitatea partenerilor de afaceri. Totuși, de ce această lipsă de transparență, neîntâlnită nici măcar pe timpul lui Dumitru Dragomir? „Pentru că am considerat că trebuie să fac o conferință de presă ca să pot să spun despre acest contract, care sunt condițiile. Am dat, așa, o informație că s-a semnat contractul”, a justificat Gino Iorgulescu, joi, pentru ProSport.
Cum arată un comunicat în Premier League
La fel ca Liga Profesionistă de Fotbal, Premier League, liga engleză, nu are obligativitatea de a declara identitatea partenerilor de afaceri. Iată cum arată introducerea comunicatului postat pe site-ul oficial, pe 13 iunie 2012, cu ocazia comercializării drepturilor TV pentru sezonul în curs și cel viitor:
„Premier a finalizat procesul de vânzare pentru 7 pachete de drepturi live audio-vizuale de transmisie în Marea Britanie pentru sezoanele 2013/2014 și 2015/2016. Cele 7 pachete, 5 de 26 de meciuri și două de 12 meciuri, în total 154 de partide, au fost acordate după cum urmează:
BSkyB și-a asigurat pachetele B,C,D,E și F, în total 116 meciuri
BT și-a asigurat pachetele A și G, în total 38 de meciuri
Valoarea totală pentru cele șapte pachete care a urmat unui proces de vânzare structurat și monitorizat independent este de 3,018 miliarde de lire sterline”.
Paszkany cumpără din Seychelles?
Fostul șef al Ligii, Dumitru Dragomir, nu a mai avut răbdare până săptămâna viitoare și a făcut publică informația că firma ar fi de fapt un off-shore din Malta, Intel Sky Broadcast Ltd. ProSport a verificat în Registrul Comerțului din Malta: acolo există, într-adevăr, o firmă numită Intel Sky Broadcast Limited , cu data înființării pe 1 octombrie 2013. Adresa de înregistrare este 6B Xghajra Beach Mansion, Triq il Knisja din Malta. La o lună și jumătate după înființarea firmei, Gino Iorgulescu devenea noul președinte al Ligii Profesioniste de Fotbal. În concluzie, „experiența” invocată de reprezentantul legal al firmei în comunicatul de pe site-ul LPF se rezumă la 5 luni de activitate.
Administratorul firmei malteze este o oarecare Olga Zakimatova, cetățean rus. Pe Facebook există o persoană cu acest nume, iar tânăra din poză seamănă izbitor cu reprezentantul legal care a semnat marți la sediul LPF contractul de intermediere. Acționar majoritar la Sky Broadcast este firma Librum Investment Inc, înregistrată în Seychelles, care – potrivit datelor de pe site-ul CNA – a devenit în iulie 2011 acționar unic la Someș Media Trust SRL, o societate care operează postul Transilvania Chanel, cumpărând titlurile de la parteneri de afaceri ai lui Arpad Paszkany. La doar câteva luni distanță venea rândul lui Paszkany să cumpere acțiunile Someș Media Trust de la Librum Investment Inc.
Poză de pe contul de Facebook cu numele Olga Zakimatova
INFO: Iorgulescu și un off-shore
În 2008, după o sesizare ANAF din 2006, procurorii Direcției de Investigare a Infracțiunilor de Criminalitate Organizată și Terorism (DIICOT) începeau cercetarea penală împotriva lui Gino Iorgulescu și Cosmin Olăroiu pentru spălare de bani, delapidare și evaziune fiscală. Potrivit procurorilor, suma de 2,4 milioane de dolari obținută din transferul jucătorilor nu a mai trecut în contul lui FC Național și a ajuns la asociația Pro Național, controlată de Iorgulescu. Ulterior, 1,4 milioane de dolari din acea sumă au plecat în contul unei anume firme Baroque Trading Ltd, un off-shore din Cipru. În decembrie 2013, la scurt timp după alegerea lui Iorgulescu la Ligă, procurorii au decis neînceperea urmăririi penale în cazul celor doi.
Miercuri, la alegerile de la FRF, Dumitru Dragomir a lăsat de înțeles că știe cine se află în spatele firmei care a devenit partener al LPF: „Nu este un străin, este un român”. Întrebat dacă-l cunoaște și dacă este finanțator în Liga 1, Dragomir a dat din cap afirmativ, dar a răspuns zâmbind că „Nu!”. Replica lui Iorgulescu la insinuările fostului președinte? „Domnul Dragomir face ce vrea, își face site, stă pe Facebook cu alții. Dacă are mult timp liber, nu are ce face și e preocupat de noi”.
Reporter: Cine este în spatele firmei?
Iorgulescu: O să vă spun tuturor mai multe săptămâna viitoare, la o conferință de presă. Nu e pe tema drepturilor, dar o să vă răspund la întrebări.
În piața media și printre președinții de cluburi din Liga 1, implicarea lui Arpad Paszkany era dată ca o certitudine. „Paskany are legături cu firma din Malta împreună cu niște străini. Este o societate nouă. Drepturile TV vor merge către două televiziuni în actele cărora Paszkany nu va figura. Una va fi mutată de la Cluj, iar alta va fi înființată special pentru drepturi”, a declarat un om influent din fotbalul românesc, sub protecția anonimatului.
Paszkany: „Le voi vinde televiziunile mele”
Joi seară, după două zile de zvonistică, Arpad Paszkany a decis să vorbească despre legăturile sale cu firma care a semnat cu LPF . „Voi vinde canalele mele de televiziune pentru că ei au nevoie să descarce drepturile de televizare. Nu vor mai fi posturile mele, vor fi ale dânșilor. Banii respectivi nu reprezintă un efort financiar pentru ei. România are noroc, compania respectivă are ca țintă Rusia. Ei vor să se extindă spre Europa de Est, voiau prima dată Ucraina, unde sunt câteva echipe cu bugete foarte mari. Au renunțat la Ucraina din cauza problemelor de acolo. Le-au simțit de toamna trecută. Așa că s-au orientat către România”. Așadar, finanțatorul de la CFR spune că nu el este în spatele Intel Sky Broadcast, dar că face afaceri cu maltezii.
În vârstă de 43 de ani, Arpad Paszkany a dus-o pe CFR din subsolul fotbalului în Liga Campionilor. Cu el finanțator, echipa din Cluj a câștigat 8 trofee
Potrivit specialiștilor media, contractul dintre LPF și partenerul media din Uniunea Europeană va debuta cu o tranșă de 10 milioane de euro, practic un avans și, totodată, o garanție oferită de firma deținătoare de drepturi. Ulterior, aceasta are opțiunea de a subcontracta sau de a derula contractul mai departe, achitând tranșe după fiecare sezon. În cazul drepturilor TV din România, o firmă nu poate spera la profit decât dacă semnează un contract pe o durată mai lungă, în cazul de față 5 ani, timp în care să ridice brandul Liga 1, în primele sezoane, să insiste pentru schimbarea formatului de desfășurare a competiției pentru a o face mai atractivă și apoi să spere că va avea profit în ultimii doi ani din contract. O investiție riscantă totuși pe o piață media în scădere.
27 milioane de euro net este valoarea anuală a contractului actual pentru drepturile TV încheiat în 2011 cu Digi, Dolce și Antena
De ce Malta?
Pentru a înțelege lipsa de transparență a LPF, dar și motivele pentru care o firmă off-shore din Malta, partener de afaceri asumat de Paszkany, își asumă riscul să garanteze 135 de milioane de euro în următorii 5 ani, ProSport a contactat un consultant fiscal care nu a dorit însă să-și facă publică identitatea. „E un subiect sensibil”, s-a scuzat el.
„Un prim motiv pentru a derula operațiuni cu sau printr-o firmă din Malta este confidențialitatea sau ceea ce media percepe ca fiind o lipsă de transparență. În Malta, o firmă are în mod oficial un administrator, un acționar la vedere și, dacă este cazul, un beneficiar final al sumelor, a cărui identitate nu este însă declinată decât dacă acea firmă este implicată într-un proces penal, nu și într-unul comercial. În România, divulgarea identității acestui beneficiar final este impusă prin lege”, explică specialistul în domeniul fiscal.
Partenerul LPF, Intel Sky Broadcast Ltd, are un administrator la vedere, Olga Zakimatova, un acționar tot la vedere, firma Librum Investment Inc., în timp ce identitatea „beneficiarului final al sumelor” este secretă.
Dincolo de pierderea urmei acționarului adevărat, vorbim și despre o miză financiară deloc de neglijat. „În cazul de față nu se aplică TVA, pentru că este vorba despre un transfer intracomunitar, ceea ce înseamnă, din start, o economie de 24% din suma totală”.
În cazul particular al drepturilor pentru Liga 1, TVA-ul pe care statul ar trebui să-l încaseze dacă o firmă din România s-ar angaja să plătească peste 135 de milioane de euro ar fi de minimum 32,4 de milioane de euro.
Impozit minuscul în Malta, profit în România
„În același timp, impozitul pe profit este de doar 5% în Malta, față de 16% în România. Se face o economie însă și când vine vorba despre transferul efectiv al profitului în buzunarul adevăratului acționar, sub forma dividendelor, care nu sunt impozitate acolo, în timp ce la noi se aplică încă o dată procentul de 16%”.
Astfel, la un profit de un milion de euro, impozitul în Malta este de doar 50.000 de euro, față de 160.000 de euro în România, o economie de 110.000 de euro.
„Pentru ca acest circuit financiar să funcționeze este nevoie ca firma din Malta să fie sau să devină în scurt timp acționar la o firmă din România pentru a închide circuitul. Astfel, banii pot ajunge în buzunarul adevăratului acționar după ce au evitat taxele mari de aici. Un alt aspect foarte important legat de legislația fiscală din Malta, identitatea beneficiarului final al sumelor rămâne secretă chiar și atunci când firma are un proces pe speță comercială cum ar fi insolvența. Dacă LPF ar fi în situația de a cere insolvența firmei din Malta, adevăratul acționar va rămâne în continuare necunoscut, în timp ce șansele de recuperare a prejudiciului vor fi foarte mici”, a concluzionat expertul consultat de ProSport.
Este Paszkany beneficiarul ascuns din România? După ce va vinde televiziunile către maltezi, în cazul în care într-adevăr finanțatorul de la CFR ar fi în spatele partenerului LPF s-ar închide cercul despre care vorbea consultantul fiscal contactat de ProSport. În această situație însă, spune expertul, „cazul ar putea intra în atenția organelor abilitate ale statutului pentru suspiciunea de evaziune fiscală”.
„Subiect cam confidențial”
Potențialul conflict de interese, cu Paszkany în rolul dublu de deținător de club și de drepturi TV în aceeași ligă, nu-i deranjează pe cei mai mulți dintre oficialii cluburilor din Liga 1. „Pe noi nu ne interesează cine e în spatele firmei, atâta vreme cît primim banii”, spune, tot sub protecția anonimatului, un oficial de la un club cu probleme financiare serioase. Contactat și el de ProSport, vicepreședintele LPF, Robert Pongracz, un personaj lăudat pentru CV-ul său (a lucrat ca șef al Departamentului de Relații Internaționale la Liga Spaniolă de Fotbal și a fost Venue Director la UEFA), a eschivat la întrebările legate de drepturile TV: „E un subiect cam confidențial, nu prea vorbim despre el. Deocamdată. Sunați-mă mai încolo să văd dacă pot vorbi. Sau mai bine trimiteți-mi un mail cu întrebările și o să vedem noi ce o să răspundem acolo”.
„Probabil miercuri vom face conferința”, a precizat Iorgulescu. În așteptarea zilei de 12 martie, ProSport îi adresează în mod public președintelui Ligii o listă cu 8 întrebări, listă expediată și pe mailul oficialilor instituției, și așteaptă ca Iorgulescu să răspundă fie înainte, fie în timpul conferinței de presă promisă.
8 ÎNTREBĂ‚RI PENTRU IORGULESCU
1. A existat un acord al cluburilor din Liga 1 pentru comercializarea drepturilor de difuzare ale partidelor din Liga 1? Au existat abțineri sau voturi negative în Adunarea Generală Extraordinară a LPF din data de 20 ianuarie 2014?
2. De ce, în urma Adunării Generale Extraordinare din 21 ianuarie, pe site-ul www.lpf.ro nu a apărut nicio informație legată de obținerea acordului cluburilor privind comercializarea drepturilor de difuzare ale partidelor din Liga 1, în schimb LPF a făcut trei anunțuri legate de alte subiecte dezbătute în acea Adunare Generală?
3. De ce anunțul încheierii unui parteneriat cu o „firmă din Uniunea Europeană” a fost făcut în data de 4 martie, exact la ora la care atenția mass-media și a publicului era concentrată pe condamnările din Dosarul Transferurilor?
4. De ce în comunicatul publicat pe site-ul LPF nu era făcut public numele partenerului media sau măcar cel al reprezentantului legal, reprezentant care apare în fotografiile de pe site-ul www.lpf.ro?
5. Ce garanții că va obține „o sumă anuală netă egală cu valoarea sumelor anuale încasate din cedarea drepturilor de difuzare primite de LPF în sezoanele competiționale 2011/2012, 2012/2013, 2013/2014” v-a oferit firma?
6. Conform comunicatului de pe site-ul www.lpf.ro, reprezentantul legal misterios al firmei respective a declarat că „este convins că experiența companiei în privința valorificării drepturilor de difuzare va contribui decisiv la creșterea valorică a produsului media asociat Liga 1”. Ce experiență are partenerul media respectiv? Ce contracte pentru comercializarea drepturilor TV ale unor competiții sportive a mai încheiat?
7. Cine a intermediat legătura dintre LPF și partenerul media respectiv?
8. Aveți vreo legătură de afaceri cu Arpad Paszkany, finanțatorul CFR? În cazul unui răspuns negativ, veți face publică o eventuală viitoare asociere de afaceri cu Paszkany?