Derby-ul coloșilor din industria articolelor sportive continuă. Din pustietatea Bavariei, Adidas luptă pentru a rămâne în top
Material publicat în săptămânalul ProSport, distribuit în fiecare marți, împreună cu Ziarul Financiar.
- În urmă cu câțiva ani, Nike – Adidas reprezenta un duel relativ echilibrat în lupta pentru supremația din industria articolelor sportive. În prezent, nemții suferă, printre altele, din cauza localizării defectuoase a sediului central, în timp ce Nike se află pe un trend ascendent
Adidas a pierdut recent o parte importantă din cota de piață. Acest deficit a reprezentat un câștig imediat pentru liderul în vânzările din industria articolelor sportive, Nike, considerat mult mai atractiv decât rivalul german în sondajele de opinie. În plus, producătorul american beneficiază de un sediu central localizat pe coasta de Vest a Statelor Unite, în timp ce Adidas trebuie să-și convingă potențialii angajați să își restabilească viața în zona rurală a Bavariei – o provocare nu tocmai ușoară.
Regiunea din sud-estul Germaniei este mai degrabă renumită pentru Oktoberfest (cel mai mare festival de bere din lume), lederhosen-ii (pantaloni scurți cu bretele din piele, specifici Bavariei) și politicile sale conservatoare. În această regiune liniștită se regăsește, printre altele, și Herzogenaurach, un orășel de circa 24.000 de oameni, în care se află sediul central Adidas. Din cauza localizării neobișnuite, producătorul de articole sportive are dificultăți în recrutarea de noi talente. Cea mai mare parte dintre angajații sediului din Herzogenaurach fac naveta cu mașina din marile orașe aflate în proximitate: Erlangen (la circa 15 kilometri distanță) sau Nürnberg (la circa 30 de kilometri distanță), astfel că mulți oameni evită, „oportunitatea” de a lucra aici. Compania și-a pus problema relocalizării sediului în anii ”90, motivând mutarea prin interese de marketing. Aceasta se petrecea în contextul în care Adidas era aproape de faliment după moartea fondatorului Adolf Dassler în 1978 și a fiului său Horst, 9 ani mai târziu, însă mutarea nu s-a concretizat. Autoritățile locale l-au convins să rămână în liniștitul orășel din Bavaria.
Un sediu central bine poziționat aduce succesul
În celălalt colț al ringului, Nike se bucură de un sediu central localizat pe coasta pacifică a Statelor Unite. Mai exact, la 11 kilometri în afara Portlandului, un oraș de circa 600.000 de locuitori din statul Oregon. În contrast cu Herzogenaurach, Portland iese în evidență prin principiile sale liberale dar și prin interesul ridicat față de mediul înconjurător.
În urmă cu aproximativ 50 de ani, Nike se confrunta cu aceeași problemă pe care Adidas o întâmpină în prezent. În anii ”60, Portland era văzută drept o opțiune greșită pentru sediul Nike, așa cum a dezvăluit și fondatorul companiei, Phil Knight, de origine din statul Oregon. „Toată lumea credea că dacă vrei să intri în industria de încălțăminte, trebuie să începi din New England sau din Sud. Acesta nu a fost niciodată punctul meu de vedere”, a dezvăluit afaceristul în vârstă de 76 de ani pentru Portland Business Journal. Și câtă dreptate a putut avea! În scurt timp, profitând de ascensiunea Nike, Portland a devenit un magnet pentru industria de articole sportive, în așa măsură încât chiar și Adidas a fost „forțată” să-și mute principalul sediu din America de Nord chiar acolo.Rămâne de văzut dacă Adidas va avea parte de aceeași soartă în viitorul apropiat. Cert este că producătorul german de articole sportive înregistrează scăderi îngrijorătoare la nivelul vânzărilor. Mai ales în Statele Unite.
8.500 de lucrători are Nike în Portland, în timp ce sediul Adidas din același oraș numără doar aproximativ 1.000 de angajați
Locul trei în State pentru prima dată în istorie
Un rezultat al problemelor create de localizarea sediului Adidas în puțin cunoscutul oraș Herzogenaurach a survenit la începutul lunii septembrie a acestui an. Pentru prima dată în istorie, compania de origine germană a căzut pe locul trei într-un clasament al vânzărilor din industria de articole sportive din SUA. Cu încasări de circa 878,9 de milioane de euro, conform firmelor de brokeraj și consultanță Sterne Agee și SportScanInfo, totalul vânzărilor realizate de Adidas în acest an a scăzut cu 23 de procente față de anul precedent și, în cazul în care aceasta nu era de-ajuns pentru producătorul german, colapsul vânzărilor a survenit în contextul în care Under Armour a înregistrat o creștere de 20%, ajungând astfel la cifra de aproximativ 958,8 de milioane de euro.
Drept răspuns la criza din Statele Unite, o piață foarte importantă pentru industria articolelor sportive, Adidas a trimis un număr important de designeri la sediile pe care le are în Lumea Nouă. Problema este că, în același timp, compania investește masiv în facilități noi pentru sediul central din Herzogenaurach. „Avem nevoie de cei mai talentați oameni. De preferat, aceștia trebuie să vină din industria informatică, de la organizații de marketing sau de la rivalele noastre de top. Prin urmare, avem nevoie de un mediu care să îi atragă”, a declarat Steve Fogarty, responsabil cu promovarea organizației și recrutarea digitală. „Problema este că designerii obișnuiesc să graviteze în jurul orașelor foarte mari, cu importanță pe plan internațional, ca de exemplu Berlin, Amsterdam, Londra, și este destul de dificil să îi convingi să vină în centrul Germaniei”, a concluzionat angajatul Adidas.
articol scris de Emanuel Ivan