Trustul RCS-RDS recunoaște în premieră oficial că încearcă să ia drepturile și pentru cea mai importantă competiție europeană
Iarna este fierbinte pentru drepturile TV ale cupelor europene în România. TVR se află în ultimul an de contract pentru Liga Campionilor, în schimb, Digi intră în premieră în cursa pentru cea mai importantă competiție.
În cel mult două luni se va ști cine va televiza cupele europene în România în următorii ani. Cel mai probabil, TVR nici nu va mai încerca să prelungească Liga Campionilor sau oricum va face o ofertă mult mai mică, cea prezentă, de 45 de milioane de euro pe trei ani, dovedindu-se o povară și provocând cel mai mare deficit al televiziunii publice. În schimb, în cursa pentru achiziționarea drepturilor vom avea un concurent nou. Digi, care deține majoritatea opțiunilor în Liga I și cele mai importante campionate străine, visează și la Liga Campionilor. ProSport a obținut în premieră confirmarea oficială. „Aș minți să nu recunosc că ne interesează”, au fost cuvintele directorului RCS-RDS, Alexandru Oprea, obținute de noi la Gala ZF 2011. Puține cuvinte, dar extrem de importante. Cei de la RCS nu vorbesc practic niciodată, dar acționează uneori spectaculos.
58,2 milioane de euro, fără TVA, a plătit ultima oară RCS pentru 7 din 9 opțiuni din drepturile Ligii I pe următorii trei ani. Chiar dacă suma este în scădere față de precedenta (85 de milioane de euro, dar pe toate opțiunile împreună cu Intact), este în continuare extrem de mare. Cu siguranță, oferta pentru Liga Campionilor nu va fi aproape. „Nu-i interesează nici la suma la care e acum la TVR”, spun surse de pe piața media.
Sub jumătate din prețul plătit de TVR Ofertele, care sunt confidențiale, vor fi făcute către TEAM, compania care reprezintă UEFA, în perioada imediat următoare. Se anticipează ca maximumul să nu depășească 20 de milioane de euro pentru următorii trei ani, din mai multe motive.
1. Suma de 45 de milioane plătită de TVR a fost mult umflată artificial, dintr-un orgoliu nejustificat și nerealistă pentru piață; 2. Veniturile din publicitate sunt tot mai greu de obținut; 3. România nu va mai avea echipă direct în grupe, ceea ce face miza chiar mai mică.
Cum se împart opțiunile Important pentru prețul final al drepturilor TV ale Ligii Campionilor este și cum se vor împărți opțiunile. TEAM poate vinde și integral pachetul, dar în general e preferată o împărțire: un difuzor ia prima opțiune a fiecărei zile, al doilea le are pe toate celelalte. Pentru prima opțiune este preferat un difuzor free-to-air, în timp ce pachetul celălalt are șanse mai mari să ajungă la o televiziune cu o acoperire redusă, ca Digi sau Dolce. De altfel, cele două vor fi probabil concurente pentru acest pachet.
Oferta financiară nu e singurul criteriu Pachetul cu prima opțiune, cel free-to-air, va avea în mod normal alți pretendenți, probabil Pro TV și TVR, ultimii doi deținători. Nici de această dată, trustul Pro nu va face probabil o ofertă spectaculoasă, ci una calculată în raport cu veniturile estimate. Interesant este însă că pentru TEAM/UEFA, suma nu este singurul criteriu, și nu neapărat cel decisiv. În cazul unor oferte relativ apropiate, poate fi preferată televiziunea care oferă o acoperire mai mare și o audiență mai ridicată. Asta și dintr-un motiv extrem de obiectiv: drepturile comerciale sunt vândute tot colectiv, exclusiv de UEFA, care trebuie să le ofere însă sponsorilor audiențe pe măsura sumelor investite.
Astfel, chiar dacă suma obținută pe drepturi este mai mică, ea este compensată de UEFA din veniturile comerciale.
40 de milioane de euro se estimează că cheltuie anual RCS-RDS pentru sport, incluzând cele trei canale Digi Sport, drepturile achiziționate, personalul etc., fără Liga Campionilor. Jumătate din sumă merge pe Liga I
Introdu cuvântul căutat și apasă ENTER