Dolce și UPC aduc în Liga I 150 de milioane €

În plină criză financiară, atât în fotbal, cât și în media, Liga
I este pe cale să-și sporească veniturile din drepturile TV cu 50%!
Pare incredibil, dar există disponibilitatea financiară ca suma
acordată Ligii I să fie majorată de la 34 de milioane de euro la nu
mai puțin de 50! Iar oferta-șoc ar putea veni dintr-o alianță la
fel de surprinzătoare: Dolce – UPC!

Pe 31 martie 2008, consorțiul RCS – Antena 1 câștiga drepturile
TV pentru Liga I cu o sumă-record de 85 de milioane de euro, plus
TVA, pe trei sezoane. Cu tot cu TVA: peste 34 de milioane de euro
pe an. O sumă care atunci părea colosală a devenit din ce în ce mai
spectaculoasă odată cu trecerea anilor și cu apariția crizei
economice. Multe cluburi au devenit dependente de o sumă ce părea
tot mai greu de susținut. Urmează o nouă licitație, cel mai
probabil spre primăvară, când se vor vinde drepturile pe încă trei
ani, 2011-2014.

Nimeni nu
l-a crezut pe Mitică

Majoritatea oamenilor erau siguri că suma plătită va scădea
considerabil. Șeful Ligii, Mitică Dragomir, părea desprins dintr-un
alt film când spunea la Sport.ro, pe 27 iulie: „Voi scoate peste
120 de milioane de euro din drepturile TV, chiar dacă e criză!”.
Între timp însă, pe piața media au devenit tot mai consistente
zvonurile privind pregătirea unei oferte exact la acel nivel: 50 de
milioane de euro pe sezon! Adică 150 de milioane de euro pe trei
ani cu tot cu TVA, deci pentru cluburi în jur de 120 de
milioane!

Secretul:
alianță UPC – Dolce!

Pare SF, până afli detalii. Există informații că două companii
extrem de importante, Dolce (Romtelecom) și UPC, pregătesc o ofertă
comună pentru a ataca rivalul Digi. Ambele companii sunt mai
avansate tehnic și doritoare să-și extindă cota de piață. În
special Dolce este forțată de noul acționar, Deutsche Telekom, să
atace agresiv piața. Prima dovadă: apariția Dolce Sport.

Și Digi
ar primi meciurile

Interesant este și faptul că asocierea UPC – Dolce are o tactică
diferită. Sursele ProSport au dezvăluit că Digi ar avea în
continuare acces la meciuri la un preț rezonabil. De cealaltă
parte, Digi oferise Liga I pentru UPC în condiții absolut
nerentabile: doi euro pentru fiecare abonat, și nu doar pentru cei
doritori de Liga I, ci pentru toți abonații UPC. Practic, Digi ar
fi rămas cu abonații și ar fi plătit drepturile cu banii luați de
la rivale. Dolce – UPC ar face o ofertă mai corectă, iar Liga I ar
fi peste tot.

Cât oferă Digi?

Singura necunoscută este cuantumul contraofertei Digi. E posibil
ca și compania deținută de Zoltan Teszari să pluseze și astfel să
păstreze drepturile, având drept de preempțiune la oferte egale.
ProSport a scris recent despre culisele precedentei licitații, când
RCS a aflat, pe căi mai puțin ortodoxe, de oferta făcută de
Realitatea și a știut exact cât să pluseze ca să câștige. Nu e
exclus să se descurce și acum.

De ce
investesc furnizorii de cablu

Digi cheltuie anual aproape 40 de milioane de euro doar pe
drepturi TV. Investiția nu este justificabilă pentru niciun post TV
din România, cu atât mai puțin pentru unul de nișă și cu acoperire
limitată! Și atunci de ce? Pentru că e metoda cea mai agresivă de
câștigare de clienți! Iar câtă vreme afacerea ta nu este
televiziunea, nu depinzi de criza din publicitate precum posturile
obișnuite, ci finanțezi din cablu, satelit, internet și telefonie,
e mult mai ușor să suporți investiția. Ea se întoarce în clienți
și, apoi, implicit și imediat în bani. O televiziune obișnuită mai
are o verigă între clienți și bani: publicitatea, aflată la
pământ.

Nu putem confirma nimic. Când se vor scoate la licitație
drepturile, vom vedea ce vom face

poziția oficială Romtelecom Dolce

Vă garantez că și în condițiile crizei actuale voi
obține peste 120 de milioane de euro pentru drepturile
TV

Dumitru Dragomir, președinte LPF

1,1
rating mediu al unui meci de fotbal transmis live de Digi Sport de
la lansare până acum. Un meci din Liga I face în medie 2,3, unul
din Spania 0,5

DOLCE – bani din
telefonie

Romtelecom e ultima la servicii TV, cu Dolce, dar conduce pe
telefonie fixă și mobilă, având Cosmote și preluând Zapp. Iar noul
acționar, Deutsche Telekom, a trasat Romtelecom sarcina de a deveni
numărul 1 pe TV în trei ani! Problema e că stă prost pe cablu TV,
cei aproape un milion de abonați fiind la „farfurii”, serviciul DTH
Dolce. Pe cablu, există doar cu micuța rețea Nextgen, care a
început achizițiile, dar nu e ușor să crească. Astfel, o asociere
cu UPC, lider pe cablu TV, pare firească.

UPC – Fără fotbal,
a scăzut

În România are venituri de 120 de milioane de euro anual. Și,
deși are servicii tehnologic mai avansate, de când Digi a investit
în drepturi TV de sport a scăzut de la 1,31 milioane de abonați sub
1,2 milioane. Scăderea se consemna și înainte, dar e greu de crezut
că nu e nicio legătură cu absența fotbalului important din rețeaua
proprie. Simultan, RCS și-a mărit veniturile de la 238 la peste 700
de milioane de dolari și doar recesiunea i-a oprit creșterea.

Publicat: 08 09. 2010, 22:05
Actualizat: 09 09. 2010, 18:18