EXCLUSIV | Cât te costă să-ți vezi numele firmei pe tricourile FCSB. Oferta cu care clubul lui Becali ispitește sponsorii. Cum au crescut încasările din publicitate și cheltuielile comparativ cu 1997
Pozițile de pe tricourile FCSB – față, spate, mâneci – puse la dispoziția sponsorilor ar trebui să aducă grupării lui Gigi Becali 2.650.000 de euro bani curați (fără TVA) pe sezon, arată un document-tip al echipei „roș-albastre” ajuns în posesia ProSport.
Conform ofertei pe care FCSB a făcut-o în sezonul trecut către partenerii de afaceri, poziția principală, pe pieptul fotbaliștilor, costă 2.000.000 de euro plus TVA. În acest moment, locul este ocupat de CityInsurance.
Poziția secundară, pe spate, deasupra numărului, costă 500.000 de euro plus TVA. În acest moment, locul este ocupat de NetBet.
Cea de-a treia poziție, pe mânecă, costă 150.000 de euro plus TVA. La sfârșitul anului trecut, FCSB a semnat un contract cu Kia Romauto pentru acest loc.
Deși nu este obligatoriu ca oferta-tip pe care o citiți mai jos să fie respectată ad literam, aceasta reprezintă cota de piață pe care și-o propune FCSB, negocierile cu partenerii plecând de la datele înscrise în prezentare. Sursele ProSport afirmă că oferta FCSB pentru campionatul 2016-2017 nu s-a modificat.
Primii doi sponsori plăteau, în 1997, 1,1 milioane de dolari. În 2015-2016, FCSB cerea 2,5 milioane de euro
De banii plătiți pentru inscripționarea pe pieptul tricoului, FCSB mai oferă câteva facilități: două evenimente ale partenerului la care poate participa echipa, publicitate pe site-ul și contul de Facebook, publicitate pe panourile LED, publicitate la conferința de presă, în zona vestiarelor și la zona mixtă, 25 de invitații la meci și locuri de parcare.
Facilitățile din ofertă nu vizează meciurile din Cupa României și Cupa Ligii.
În pachetul de publicitate pentru spatele tricoului, partenerii FCSB primesc aceleași facilități ca și sponsorul principal, doar că sunt doar 15 invitații la meciuri.
Pachetul de publicitate pentru inscripționarea mânecilor prevede facilitățile enumerate mai sus, cu mențiunea că sunt doar 7 invitații la meciuri. Începând din sezonul de primăvară, acest loc este ocupat de Kia Romauto.
Sumele enunțate mai sus, 2.650.000 de euro plus TVA, reprezintă mai mult decât bugetul anual al unei formații medii din Liga 1 și pot fi considerate consistente, ținând cont de ce mai ofertă fotbalul românesc în 2017.
Prin comparație cu situația publicității încasate de Steaua acum exact 20 de ani, se poate vorbi, de asemenea, de o creștere majoră. Președintele de atunci al secției de fotbal a clubului Steaua, Marcel Pușcaș, a afirmat joi, 2 februarie, în emisiunea ProSport Live, că sponsorul oficial al echipei, Dialog, plătea 700.000 de dolari pe an, fără a calcula și taxele.
Adidas, sponsorul secundar, plătea 400.000 de dolari plus bonus la câștigarea campionatului.
În total, suma minimă a primilor doi sponsori era, în sezonul 1996-1997, de 1.100.000 de dolari plus TVA.
La acel moment, moneda unică europeană, euro, încă nu exista. Însă putem observa că, în primul moment al apariției sale în scriptele contabile, anul 1999, euro avea o valoare foarte apropiată de cea a dolarului american: 16.295 lei vechi – 1 euro, 15.333 lei vechi – 1 dolar. Așadar, putem considera că, în 1997, 1.100.000 de dolari reprezenta aproximativ aceeași sumă în euro.
În 1997, vedetele de la Steaua primeau 20.000 de dolari pe an. În 2017, salariul titularilor de la FCSB atinge și 10.000 de euro pe lună
Pe de altă parte, o contextualizare a acestei paralele între cele două momente face mai puțin evident progresul înregistrat de clubul lui Becali, comparativ cu ce se obținea când Steaua juca sub umbrela Armatei.
În 1997, Produsul Intern Brut al României s-a cifrat la echivalentul a 35,2 miliarde de dolari.
În 2016, PIB-ul României a fost de peste 185 miliarde de dolari. Suma cerută primilor doi sponsori la „roș-albaștri” a crescut de aproape 2,5 ori, pe când PIB-ul țării a crescut de peste 5 ori.
Problema pieței de publicitate este cu totul specială. În 1997, aceasta aproape că nu exista în România. La mijlocul anului trecut, piața de publicitate românească era evaluată la peste 350 de milioane de euro.
Dialog plătea, în 1998, 700.000 de dolari plus TVA pentru ca Lăcătuș și Ilie Dumitrescu să joace cu numele firmei de telefonie mobilă pe piept. Adidas plătea alți 400.000 de dolari FOTO: Andru Nenciu
Nici cheltuielile clubului nu au respectat curba propusă de încasările din publicitate. Marcel Pușcaș a dezvăluit, în aceeași emisiune, că fotbaliștii de perspectivă ai Stelei (precum Cătălin Munteanu) aveau, în 1997, în medie, contracte de circa 5.000 de dolari pe an (417 dolari pe lună). Jucătorii importanți (Ciocoiu, Roșu) urcau spre 10.000 de dolari pe an (833 dolari pe lună). Vedetele (Lăcătuș, Rotariu) aveau aproximativ 20.000 de dolari pe an (puțin peste 1.650 de dolari pe lună).
Astăzi, la FCSB există fotbaliști care au peste 120.000 de euro pe an (10.000 de euro pe lună). Vorbim, deci, de o creștere de aproximativ 10 ori a contractelor.
Bugetul secției de fotbal de la Steaua era, conform aceluiași Marcel Pușcaș, de circa 3.000.000 de dolari în 2017. Două decenii mai târziu, bugetul urcă în preajma a 10.000.000 de euro, potrivit afirmațiilor făcute chiar de șefii FCSB.