EXCLUSIV | Ce Rapid cumpără Primăria? Marca pentru care Alin Petrache cere milioane de euro din banii bucureștenilor are un an și cinci luni vechime și un statut juridic incert. DOCUMENTE
Marca falimentarului FC Rapid, pe care Alin Petrache, președintele CSM București, vrea să o cumpere cu bani de la Primăria Capitalei, are o vechime de 1 ani și 5 luni și a fost înregistrată de un administrator instalat ilegal la Rapid.
Fiul afaceristului Adrian Petrache, numit de Gabriela Firea în fruntea clubului Primăriei după ce a condus COSR până după Olimpiada de la Rio, a declarat, într-un interviu acordat „Gazetei sporturilor”, că vrea buget mărit la CSM București pentru a cumpăra fie marca Rapid, fie Sportul Studențesc. CSM are deja alocați de la bugetul municipalității, adică din banii bucureștenilor, circa 10,5 milioane de euro pe an, sumă comparabilă cu cea a FCSB, în condițiile în care nu are echipă de fotbal (cel mai costisitor sport).
Marca FC Rapid are o vechime de un an și cinci luni
Inițiativa lui Petrache junior, ales de curând și președinte al FR Rugby la niște alegeri unde a candidat singur, nu este întâmplătoare. Între rapidiști, informația că Alin Petrache ar fi interesat de brand circula deja de câteva luni. Primarul Gabriela Firea vorbise și ea despre dublarea bugetului la CSM.
Acest demers al autorităților publice ridică, în același timp, semne de întrebare.
În primul rând, Petrache cere mărirea bugetului pentru CSM București, cu scopul de a achiziționa la licitație Rapidul, în condițiile în care azi nu se știe când, dacă și cum va fi scos la vânzare, dar mai ales cât se va cere pe el. Petrache a afirmat, pentru „Gazeta sporturilor”, că presupune că va fi vorba de foarte mulți bani, ținând cont că și marca Steaua a fost evaluată la o sumă mare (57,3 milioane de euro).
Numai că procesul în care se judecă falimentul Rapidului este departe de a fi încheiat. Procedura de evaluare a mărcii încă n-a fost inițiată. În această situație, este neclar pe ce criterii se va stabili, la stabilirea bugetului pentru CSM de către consilierii Municipiului București, suma alocată acestei operațiuni. Nu se știe nici măcar dacă licitația va avea loc anul acesta, ceea ce ar face ca Primăria să mărească bugetul pentru o operațiune care nu există.
Statutul mărcii Rapid este incert, iar tot cazul pare scris de Kafka
Cea de-a doua problemă majoră este utilitatea demersului. ProSport a aflat că marca SC FC Rapid SA, pe care Petrache vrea să dea banii de la bugetul Primăriei, are o vechime de un an și patru luni! Mai mult decât atât, în acest moment validitatea mărcii este incertă.
Sentința prin care ședința AGA în care a fost numit Frățilă administrator special la Rapid a fost anulată de instanță în mai 2015. Așa cum se poate vedea, motivarea a fost redactată după un an și două luni, în iulie 2016, când clubul intrase deja în faliment
Marca Rapid a fost înregistrată la OSIM în 2015 de către Dragoș Frățilă, care fusese numit administrator special al clubului aflat în insolvență printr-o decizie a Adunării Generale a Acționarilor (AGA) din 11 august 2014. Dar, printr-o hotărâre a Tribunalului București pronunțată în 2015, ședința AGA în care a fost numit Frățilă a fost declarată nulă!
De aici decurge statutul juridic incert al tuturor actelor semnate de Frățilă ca administrator special. Ședința în care acesta a fost numit în funcție a fost declarată nulă de tribunal, iar documentele parafate de el pot fi contestate în instanță.
Sursele cu experiență în domeniu consultate de ProSport au indicat două posibilități, în funcție de interpretarea sentinței:
1) tot ceea ce a semnat Frățilă (inclusiv documentele trimise la OSIM în urma cărora s-a înregistrat marca Rapid în 2015) este lovit de nulitate,
2) pentru că Tribunalul nu a anulat explicit și actele semnate de administrator, iar acesta a fost de bună-credință, documentele rămân în vigoare chiar dacă ulterior ședința AGA în care a fost instalat Frățilă a fost declarată nulă. Această a doua variantă este considerată mai probabilă de majoritatea celor consultați de ProSport.
Ca aproape tot ceea ce s-a petrecut în fotbalul românesc după 1990, și această poveste pare ruptă din Kafka.
– Frățilă a fost instalat de AGA administrator special la Rapid pe 11 august 2014;
– Massone a contestat acea ședință și a obținut anularea ei printr-o sentință a Tribunalului București din 22 mai 2015;
– Motivarea sentinței (fără de care nu se putea face recurs) a venit la peste un an distanță, pe 25 iulie 2016!;
– La acea dată, deja nu mai avea cine să facă recurs, pentru că Rapid intrase în faliment, Frățilă fusese înlocuit în decembrie 2015 cu Birlică, acesta fiind, la rându-i, înlocuit cu Diaconescu, numirea ultimului fiind de asemenea contestată în instanță;
– În intervalul august 2014-mai 2015, mai precis în 5 martie 2015, Frățilă a depus actele pentru înregistrarea mărcii Rapid la OSIM;
– OSIM a eliberat certificatul șase luni mai târziu, în 14 septembrie 2015.
Perspectivă: Rapidul primăriei, AFC Rapid, CSM CFR București și CS Rapid
De parcă nu ar fi suficiente toate aceste complicații juridice, în poveste mai apar și alte entități cu numele Rapid. AFC Rapid, acționar minoritar la falimentarul SC FC Rapid SA, se revendică a fi continuatorul de drept al Rapidului și reclamă că palmaresul defunctei societăți i-ar aparține. Gruparea s-a înscris în Liga 5 astă-vară, joacă pe Giulești – la fel ca și o altă echipă desprinsă din „vechiul” Rapid, CSM CFR București -, are echipament vișiniu și încearcă să-i atragă pe suporteri.
S-ar putea ajunge la situația în care pe piață ar funcționa simultan trei formații „giuleștene” – Rapidul primăriei, AFC Rapid și CSM CFR. Lor li se alătură CS Rapid, clubul Ministerului Transporturilor, care nu are echipă de fotbal, dar susține, prin vocea președintei Valeria Ionescu-Caciureac, că deține palmaresul din perioada 1923-1994.
În afara situației în care Alin Petrache ar cumpăra de la actualul lichidator judiciar vechiul SC FC Rapid SA și îl va scoate din faliment plătind de la buget toate datoriile (circa 14 milioane de lei, conform informațiilor ProSport, la care s-ar putea adăuga alte 4 milioane aflate în litigiu acum și încă 17 milioane pe care le cer finanțele Sectorului 6), mai există și varianta ca Primăria să achiziționeze, pe lângă marca înregistrată în 2015, și AFC Rapid.
Acum, AFC îl are președinte pe Horia Manoliu și se bazează pe foști jucători și angajați de la societatea falimentară.
Rezervă de cadre la FC Voluntari și suporteri apropiați de PSD
Această idee de achiziționare a Rapidului de către autoritățile locale are mai multă substanță decât la prima vedere. Gabriela Firea poate apela la „rezerva de cadre” de la FC Voluntari, clubul finanțat de orașul unde este primar soțul Florentin Pandele. La ilfoveni activează, printre alții, foștii idoli giuleșteni Rodin Voinea și Iosif Damachin. Venirea lor la „noul Rapid” ar asigura o legitimitate. Mai mulți lideri ai fostei galerii de la Rapid sunt apropiați de partidul Gabrielei Firea, ceea ce ar duce la îmblânzirea suporterilor care în trecut își făcuseră un brand din lozinca „galeria lui Rapid nu e membră de partid!”.
Posibile obiecții pot apărea din partea steliștilor și a dinamoviștilor, care ar avea argumentul că, din taxele plătite de ei, Primăria finanțează o echipă care să le facă o concurență neloială. Este însă puțin probabilă o reacție vehementă, ținând cont că FCSB nu mai are galerie, iar mulți dintre șefii galeriei dinamoviste sunt, și ei, în relații cu PSD.
S-au ivit, în schimb, reacții din societatea civilă. Irina Zamfirescu, coordonator de programe la ActiveWatch, a atras atenția, într-un interviu acordat la RFI, că, deși pare mare, bugetul Bucureștiului este oricum insuficient pentru nevoile acestui oraș și că, înainte de activarea unui club de fotbal de primă mărime, care înghite multe resurse, locuitorii au nevoie mai degrabă de încurajarea sportului de masă.
Bugetul CSM București pe anul trecut a fost de 47.439.000 de lei (circa 10,54 milioane euro), din care 45.589.000 (aproximativ 10,1 milioane euro) au provenit din fonduri publice.
Așa cum se poate observa, preocuparea pentru asigurarea unor resurse proprii este aproape inexistentă, conducătorii clubului bazându-se pe bani de la buget.
Este imposibil de estimat, în acest moment, câți bani în plus ar trebui disponibilizați de la bugetul Primăriei București pentru achiziționarea brandului Rapid, alcătuirea unei echipe competitive și administrarea Arenei Naționale (alt obiectiv al lui Alin Petrache). Suma s-ar cifra, în orice caz, la milioane de euro în plus pe an.
Bugetul CSM București pe anul trecut, așa cum figurează în documentele publice