EXCLUSIV Deși UEFA avertizează că e ilegal, piața e inundată cu oferte de bilete pentru meciurile României la Euro 2016. Agențiile cer și 500 de euro pe un bilet de 25. Suporterii bănuiesc FRF, federația neagă

FRF este acuzată că a încălcat regulamentele UEFA și face speculă cu bilete la meciurile pe care România le dispută în această vară, la Euro 2016, în timp ce piața e inundată de oferte ale agențiilor de turism. Suporterii grupați sub titulatura „Uniți sub Tricolor” s-au sesizat și cer intervenția UEFA după ce au văzut la televizor, în ziare și în mediul online că diverse agenții de turism și, aparent, firme partenere ale FRF oferă sejururi cu bilet inclus sau, chiar, de-a dreptul doar bilete la meciurile tricolorilor. Contactați de ProSport, oficialii federației conduse de Răzvan Burleanu spun că o cotă-parte de bilete a ajuns de la UEFA la FRF, dar neagă orice legătură cu biletele ajunse în oferta agențiilor de turism. La rândul lor, operatorii spun că le achiziționează de la parteneri din străinătate.

Dincolo de explicații, rămân faptele: UEFA și FRF avertizează negru pe alb că e ilegală achiziționarea biletelor din altă parte decât de pe site-ul oficial și, de asemenea, revânzarea lor către terțe persoane. Cu toate acestea, piața abundă de oferte ale agențiilor de turism care cer pe bilete, în unele cazuri, și de 20 de ori mai mult decât prețul oficial.

UEFA interzice explicit comercializarea biletelor altfel decât de pe site-ul oficial. Singurele firme autorizate să ofere bilete în regim promoțional la Europene sunt partenerii oficiali ai forului continental. Cu toate acestea, suporterii români sunt acum bombardați cu oferte la prețuri adesea exorbitante. În unele cazuri, agențiile vând de-a dreptul doar biletul la meci, pe care cer și de 20 de ori mai mult față de prețul cerut pe site-ul oficial www.euro2016.com.

UEFA: „Biletele nu pot fi folosite în scop comercial, inclusiv parte a unui pachet turistic”

Cotidianul „Adevărul” a făcut recent o recenzie a ofertelor din portofoliul agențiilor de turism. Situația a stârnit indignarea suporterilor care se simt din nou jecmăniți, cu atât mai mult cu cât chiar pe site-ul FRF se prezintă regulamentul oficial UEFA tradus în limba română în care se menționează, negru pe alb, următoarele:

„21. Avem dreptul să folosim bilete în scopuri comerciale, de exemplu ca premiu pentru o competiție sau parte a unui pachet turistic?

Doar sponsorii oficiali ai UEFA EURO 2016 pot să folosească bilete în scopuri comerciale. De aceea, în rest, biletele nu pot fi folosite pentru niciun scop comercial, incluzând promoții, publicitate, premii în competiții sau parte a unui pachet turistic (de exemplu, combinația de bilete de avion, cazare și bilete de meci).

22. Cum solicit bilete pentru UEFA EURO 2016? Pot obține bilete prin intermediul licitațiilor online sau de pe un site destinat schimburilor de bilete? Sunt acestea bilete oficiale?

Biletele de meci UEFA EURO 2016 pentru suporterii individuali pot fi achiziționate doar în mod oficial, prin EURO2016.com. Produsele oferite publicului de alte companii sau pe alte platforme decât www.EURO2016.com nu sunt parte a programului oficial de vânzare a biletelor pentru UEFA EURO 2016 și nici nu au vreo legătură cu acesta. UEFA accentuează faptul că nu au fost și nici nu vor fi distribuite bilete pentru fanii individuali prin agenții sau brokeri, încurajând suporterii să nu se lase atrași în afaceri cu oameni care nu numai că cer prețuri exorbitante, dar deoseori nici măcar nu se află în posesia biletelor pe care pretind că le au spre vânzare”.

UEFA spune clar, așadar, că biletele nu pot fi folosite pentru promoții și nici ca parte a unui pachet turistic. Mai mult, forul continental subliniază că nu a vândut și nici nu vinde biletele prin agenții sau brokeri. FRF este singura instituție din România care a primit o cotă-parte de bilete, însă pentru uz intern (nu le poate comercializa). Acest for a și negat ferm, de altfel, în corespondența cu ProSport, vreo legătură cu ofertele apărute pe piață. În îndreptarul UEFA tradus în limba română și accesibil pe site-ul federației se menționează că e vorba de 800.000 de bilete disponibile scoase la vânzare pentru toate meciurile de la turneul final. Comercializarea lor se face exclusiv online, pretendenții având șanse egale. Prima etapă a înscrierii s-a încheiat pe 18 ianuarie, iar pentru cele 800.000 de bilete sunt 3,5 milioane de cereri din toată lumea.

„17. Vor fi biletele personalizate?

Da, solicitanții vor trebui să ofere detalii complete, inclusiv numele complet și data nașterii. Dacă un solicitant oferă o informație incorectă, EURO 2016 SAS își rezervă dreptul să respingă solicitarea și, dacă va fi nevoie, să refuze intrarea în stadion a solicitantului și a oaspetelui său, fără a mai avea dreptul să i se ramburseze plata. Biletele în discuție vor fi anulate. Solicitanții sunt răspunzători în întregime și necondiționat de a se asigura că oaspetele lor este conștient de acest lucru și că acesta consimte în ceea ce privește termenii și condițiile ticketingului. În particular, solicitanții sunt răspunzători să se asigure că oaspetele lor primește o copie a termenilor și condițiilor de ticketing.

18. Care este modalitatea de alocare a biletelor?

Dacă cererea va depăși oferta (fapt care este extrem de probabil), toate solicitările valabile primite înaintea termenului – limită de trimitere a solicitărilor vor intra într-o tragere la sorți, menită să desemneze fericiții

solicitanți. Există două posibilități: dacă numărul solicitărilor corect trimise și acceptate pentru o anumită categorie a oricărui meci este inferioară sau egală cotei de bilete disponibile, toate solicitările valabile vor fi procesate și acceptate, condiția fiind ca plata corect efectuată să fi fost primită.

Biletele rămase vor putea fi alocate printr-o altă tragere la sorți solicitanților care vor indica faptul că ar fi dispuși să cumpere bilete dintr-o altă categorie, în cazul că solicitarea lor inițială nu a fost încununată de succes. Dacă, însă, cererea de bilete pentru o anumită categorie a oricărui meci este superioară numărului de bilete disponibile, respectivele solicitări vor intra într-o tragere la sorți”, scrie în regulamentul oficial.

Nimeni nu-și face probleme, chiar dacă proveniența biletelor e neclară

Asta nu împiedică agențiile de turism să inunde piața cu pachete de călătorie în Franța care includ și bilete la meciuri. Fiecare dintre operatorii cu care a discutat ProSport are propriile explicații în privința acestor bilete apărute în ofertă.

„Active Travel” oferă sejur de trei nopți care include cazare, mic dejun și bilet la meci contra sumei de 820 de euro la meciul Franța-România, 620 de euro la România-Elveția și 560 de euro la România-Albania.

Marian Tirlea, patron la „Active Travel”, nu își asumă datele afișate pe site-ul propriei agenții, afirmând că îi aparțin unei firme a cărui identitate nu dorește să o dezvăluie. „Respectivele pachete sunt la revânzare. Nu e oferta noastră, e a altui operator care a construit-o. Nu vă spun despre cine e vorba ca să nu-i stresați și pe ei cu telefoanele”, spune patronul agenției care cere 820 de euro pentru un sejur cu bilet inclus la Franța-România.

După ce a aflat că UEFA interzice prin regulament comercializarea biletelor altfel decât de pe site-ul oficial, Marian Tirlea a replicat: „Nu-mi fac probleme, acea agenție care face oferta a făcut totul ca la carte”.

Agenția „Travel with Us” este una dintre puținele cu oferte rezonabile și care, după cum declară proprietara, pot chiar să fie negociate: pornesc de la 1.514 lei (circa 335 de euro) pentru partida Franța-România, 1.010 lei (circa 225 de euro) pentru partida România-Elveția și de la 975 de lei (circa 220 de euro) pentru partida România-Albania.

Andreea Bîrdeanu, manager la agenția „Travel with Us”, spune cu sinceritate că biletele la meciuri vor fi achiziționate „la a treia mână, din sistemul nostru de rezervări”, sau de pe site-ul oficial al UEFA. „Noi suntem o agenție la început de drum, abia acum ne dezvoltăm. Doritorii beneficiază de sejur personalizat, dacă e cazul, pentru că ne permitem să fim flexibili și să venim în întîmpinarea clienților, iar biletele le achiziționăm ulterior, din banii turiștilor. Nu le avem în acest moment”, precizează conducătoarea agenției pentru ProSport.
Andreea Bîrdeanu a adăugat că biletele le vor fi vândute clienților, toate, la același tarif cu care vin în agenție, urmând ca adaosul companiei să fie făcut la celelalte servicii: „În funcție de nevoi, putem oferi o cameră de hotel mai ieftină sau un apartament pentru grupuri”.

Mădălin Măncilă, director de marketing și dezvoltare la „Accent Travel & Events/Traveo”, a explicat pentru ProSport că „noi achiziționăm biletele printr-un partener extern în sistem B2B”. Agenția respectivă lucrează în principal cu companii și cu clienți din zona mediului de afaceri, a explicat Mădălin Măncilă. Prețurile biletelor la meciuri, pentru cine dorește să cumpere de la această agenție, sunt între 534 și 933 de euro la meciul Franța – România, între 306 și 416 euro la meciul România – Elveția și între 251 și 347 de euro la meciul România – Albania. La toate se adaugă o taxă de livrare de 10 euro.

Responsabilul agenției „Accent Travel & Events/Traveo” a menționat pentru „Adevărul” că agenția sa are deja contract cu 100 de persoane.

Neobișnuit este și cazul agenției „Happy Tour”. De la acest operator, doritorii pot achiziționa pachete turistice, dar și, dacă doresc, numai bilete de meci, de asemenea la prețuri de zeci de ori mai mari față de cele oficiale. Oferta nu există pe site-ul operatorului, dar a fost confirmată de conducători firmei în dialogul cu ProSport.
Daniela Țoncu, manager de retail la „Happy Tour”, spune că nu știe despre interdicția UEFA și nici de unde provin aceste bilete ajunse în oferta agenției: „Noi le primim de la un furnizor extern. Nu știu de unde iau, la rândul lor, aceste bilete. E vorba de niște parteneri străini. Bănuiesc că totul e în regulă. Înțeleg că UEFA le vinde, la sursă, la prețuri mult mai mici, în jurul a 100 de euro. La noi ajung mai scumpe”.

Acestea sunt doar câteva cazuri, dar alte agenții cer și 1.600 de euro pentru o excursie de trei zile la un meci.

Prețul comunicat de UEFA pentru biletele la meciurile din grupe este de 25 de euro pentru Categoria a 4-a, 55 de euro pentru Categoria a 3-a, 105 euro pentru Categoria a 2-a și 145 de euro pentru Categoria 1.

FRF: „Singurele tichete destinate comercializării către suporterii de cetățenie română sunt disponibile pe platforma organizatorului competiției”

Contactată de ProSport, FRF a precizat că nu comercializează bilete și că suporterii le pot procura doar de pe site-ul creat special de UEFA. Apare mențiunea că FRF primește o cotă-parte de bilete, dar nedestinată comercializării, pentru a onora diverse obligații (invitații pentru rudele jucătorilor, pentru parteneri, oficiali și membri).
Federația neagă ferm că ar fi furnizat bilete către agențiile de turism și subliniază că partenerii FRF știu că nu au voie să comercializeze biletele primite.

„Precizăm că Federația Română de Fotbal nu are posibilitatea de a comercializa către public bilete la meciurile de la turneul final EURO 2016. Singurele tichete destinate comercializării către suporterii cu cetățenie română sunt disponibile pe platforma organizatorului competiției, EURO2016.com, în condițiile stabilite de către UEFA. Forul european alocă o cotă specială de bilete („internal quota” conform dispozițiilor UEFA) fiecărei asociații din cele 24 participante, diferită de cea rezervată fanilor, pentru a fi distribuită jucătorilor reprezentativelor, staffului, partenerilor, membrilor afiliați, oficialilor statului. Aceste bilete au o destinație specifică, nefiind permisă comercializarea lor către public, fapt făcut cunoscut și partenerilor FRF. De asemenea, menționăm că Federația Română de Fotbal NU oferă bilete niciunei agenții de turism.

Departamentul Ticketing al Federației Române de Fotbal”

În condițiile în care UEFA subliniază că „nu au fost și nici nu vor fi distribuite bilete pentru fanii individuali prin agenții sau brokeri”, iar FRF avertizează că singurele tichete disponibile sunt cele de pe site-ul oficial, este remarcabilă apariția acestei piețe subterane care nu se supune niciunuia dintre criteriile pe care suporterii obișnuiți trebuie să le respecte. La nivel internațional există, într-adevăr, numeroase site-uri, precum www.sportsevents365.com, unde se oferă bilete. Prețurile sunt, ca și la agențiile de turism, cu mult mai mari decât cele oficiale și, de asemenea, intră sub incidența regulilor UEFA.

De la venirea echipei lui Burleanu la FRF, scandalurile legate de apariția misterioasă a unor bilete pe piață se țin lanț

Indiferent care este sursa biletelor ajunse pe piața din România, această afacere nu e decât un scandal cu repetiție. ProSport a scris deja astă-vară de dubioasele dedesubturi ale unor partide din preliminarii. O agenție de turism din Pitești, a cărei proprietară este Carmen Nicolescu, conferențiar universitar doctor la Universitatea din Pitești care a girat cele patru cărți de jurnalism scoase în pușcărie de Cornel Penescu, avea în ofertă bilete la meciurile disputate în deplasare de România. Vizată era întâlnirea Ungaria-România (scor final 0-0), din 4 septembrie. Înainte de acest episod, un alt scandal izbucnise la Irlanda de Nord-România (scor final 0-0), din 13 iunie.

FRF a negat și atunci, ca și acum, orice implicare, însă operatoarea de la respectiva agenție de turism a dat asigurări reporterilor ProSport că „nu avem cum să deținem biletele înaintea federației, dar imediat ce vor veni, vă vom anunța”. Ulterior, patroana Carmen Nicolescu a spus că biletele la meciuri sunt primite de la parteneri din exterior.

 

Iată protestul suporterilor de la gruparea „Uniți sub Tricolor”, care fac apel la UEFA pentru a-i proteja de FRF

„STOP bișniței cu bilete!

Echipa națională a României s-a calificat la Campionatul European de fotbal după o pauză de opt ani de la ultima participare. Un eveniment de o asemenea anvergură reprezintă un real motiv de bucurie pentru toți românii, însă, din păcate, este și un context favorabil pentru tertipurile mijlocite de diverse campanii promoționale care promit sejururi la Euro 2016.

Noi, suporterii români reuniți în cadrul proiectului Uniți sub Tricolor, dorim să tragem un semnal de alarmă în privința modalității prin care ajung să se comercializeze aceste bilete. Există deja un precedent al situației în care Federația Română de Fotbal alocă, într-un mod deloc onest, un anumit număr de bilete sponsorilor săi principali. În cazul de față, campania «Cumpără echipamentul naționalei și poți ajunge la Euro 2016!», a unuia dintre sponsorii principali ai FRF, Penny Market, le promite românilor șansa câștigării unor pachete turistice având ca destinații orașele în care se vor disputa meciuri la Campionatul European, alături de îndemnul de a-i susține pe fotbaliștii tricolori la turneul final din Franța. Este cât se poate de clar că UEFA interzice comercializarea biletelor de către alți sponsori în afara celor oficiali ai Turneului Final.

Așa cum am menționat, FRF a creat deja un precedent de condiționare comercială a biletelor (vezi campaniile Bancpost înainte de Ungaria-România și România-Grecia, în 2015), iar noi considerăm acest comportament ca fiind un abuz de putere. În contextul Campionatului European, unde participarea suporterilor la meciuri se va face prin tragere la sorți, o parte din biletele disponibile ajunge în mâinile sponsorilor FRF, în detrimentul celor care fac comenzi online.

O altă problemă legată de comercializarea incorectă a biletelor la Euro se ridică și în jurul numeroaselor agenții turistice care pun la dispoziție pachete întregi ce includ și cazare sau transport, după caz. Prețurile acestora variază între 600 și peste 1000 de euro pentru un singur meci, cu biletul inclus. Dacă nu era îndeajuns de mult, unele dintre agențiile de turism oferă și posibilitatea de a achiziționa exclusiv bilete de meci, fără alte servicii, iar prețurile percepute ajung să fie și de zece ori mai mari decât cele oficiale, prezentate de forul fotbalistic european. Reamintim din nou că acest lucru este strict interzis de către UEFA și, mai mult decât atât, reprezintă o dovadă clară a faptului că o mare parte a suporterilor români vor fi privați de șansa de a susține echipa națională, prin folosirea acestor pachete promoționale în diferite scopuri comerciale, în condițiile în care cererea depășește cu mult oferta de bilete alocate.

Prin urmare, cerem în mod public oficialilor UEFA să ia măsuri cu privire la comercializarea biletelor de către sponsorii și partenerii federației, pentru ca drepturile tuturor românilor să fie respectate.”

 

 

 

Publicat: 21 01. 2016, 09:36
Actualizat: 21 01. 2016, 11:11