EXCLUSIV | Sfârșitul nu-i aici: rapidiștii strâng rândurile sub pulpana Ministerului Transporturilor. Rapid Mișcarea Feroviară ar urma să preia palmaresul 1923-1994 de la CS și să pornească din Liga 5. PLANUL

MOTTO: „ Suntem peste tot acasă, / Porțile ni se deschid, / Nu-i echipă mai frumoasă / Și iubită ca Rapid. / Inima ce-n piept ne bate, / La nevoie e un tun, / Pentr-o singură dreptate: / Să învingă cel mai bun! / Nu vă dați bătuți o clipă, / Învățați acest refren, / Imnul nostru de echipă, / Glasul roților de tren. / Rapid, Rapid, / Luptă dacă ne iubești, / Rapid, Rapid / Haide, hai, Rapid Giulești!”
Imnul Rapidului

Rapid se întoarce acasă, după două decenii de pribegie, și renaște sub tutela Ministerului Transporturilor cu numele Rapid Mișcarea Feroviară. Echipa pornește din Liga 5, dar va avea în spate palmaresul adevăratului Rapid, din perioada 1923-1994, și va juca pe Stadionul Giulești. Acesta este planul pus în mișcare în ultimele zile, imediat după ce a devenit clar că FC Rapid, echipa familiei Moraru, nu mai există fizic, odată cu intrarea în faliment și excluderea din Liga 1.

Inițiativa renașterii Rapidului îi aparține Valeriei Caciureac (fosta mare campioană la săritura în lungime cunoscută publicului sub numele Valeria Ionescu, vicecampioana olimpică de la Los Angeles, din 1984), președinte al Clubului Sportiv Rapid. Valeria nu a pierdut timpul, a discutat cu juriștii clubului, a mers la Ministerul Transporturilor și la Compania Națională de Investiții, unde a obținut garanții că reapariția Rapidului are tot sprijinul Căilor Ferate, matricea din care s-a născut acum 93 de ani.

Proiectul va avea susținerea logistică a Ministerului și îi va coopta, foarte probabil, pe unii dintre suporteri și pe membrii Clubului Aristocratic Rapid. Finanțarea ar urma să fie asigurată de sponsori și de încasările din bilete și din vânzările de produse cu însemnele clubului. Această ultimă categorie de venituri este, în cazul Rapidului, cât se poate de concretă și palpabilă datorită devotamentului suporterilor. Lichidatorul judiciar al FC Rapid și fostul administrator special al clubului au declarat pentru ProSport, de-a lungul timpului, că încasările estimate numai în ultimul sezon, când echipa a fost în Liga 2, au fost de circa 1,5 milioane de lei – peste 330.000 de euro! În condițiile în care UTA Bătrâna Doamnă a jucat barajul de promovare în Liga 1 cu un buget de circa 550.000 de euro, e ușor de înțeles că finanțarea Rapidului – făcută cum trebuie și de oameni corecți – nu ar fi o problemă mai ales în primii ani, când echipa ar juca în ligile inferioare.

Valeria Caciureac, președintele Clubului Sportiv: „Vă promit că vom găsi o soluție, nu putem lăsa Rapidul să moară așa”


Valeria Caciureac, fosta vicecampioană olimpică la săritura în lungime și președintele CS Rapid, a împins proiectul înainte din pasiune pentru culorile echipei pe care spune că n-o va lăsa să moară. În imagine, Valeria alături de Ion Goanță, fostul atacant al Rapidului din anii 1980. FOTO: Mediafax

 

Valeria Caciureac a descris, pentru ProSport, planul pus în mișcare și care, în acest moment, mai are nevoie de implicarea Clubului Aristocratic Rapid și a suporterilor. „Au venit la noi, după pronunțarea falimentului, atât de la Clubul Aristocrat Rapid, cât și unul dintre suporterii care aveau acțiuni. Am discutat cu ei. Eu vă spun sincer că, de când s-a ajuns în situația asta, n-am mai avut liniște. Vă promit că vom găsi o soluție, nu putem lăsa Rapidul să moară așa!”, a declarat președintele CS.

„Bineînțeles că Stadionul Giulești va fi la dispoziția unei echipe care se va numi Rapid! Oricine reînființează Rapidul are acceptul nostru să joace aici. Am întrebat la Compania Națională de Investiții dacă echipa mea, în cazul în care va primi drept de joc, va putea evolua pe stadion. Ni s-a spus că se poate juca pe stadion până când se încep lucrările (n.r. – Rapid intră în refacere pentru Euro 2020). Cel mai probabil, vor începe la anul aceste lucrări, pentru că e foarte multă birocrație, dar până atunci se poate juca aici”, spune Caciureac, care a mers și la Regionala CFR, unde afirmă că a primit tot sprijinul.

Clubul Sportiv pune la bătaie logistica, suporterii și Club Aristocratic Rapid sunt așteptați să vină cu soluții de finanțare


Pe steagul Clubului Aristocratic Rapid este inscripționat dictonul latin „Fluctuat nec mergitur” – „Zdruncinat, dar nu scufundat”. Acum, membrii asociației sunt așteptați să pună umărul la salvarea echipei pe care spun că o iubesc

„Se poate face o singură echipă Rapid. Aici nu există discuții. Clubul Sportiv nu poate să facă echipă de fotbal din mai multe motive. Ar trebui să schimbăm Certificatul de Identitate Sportivă, pentru că noi nu avem specificat acolo și fotbal. Noi, neavând secție de fotbal în 2000, când s-a schimbat legea, nu avem specificat fotbalul în CIS. Nu putem înființa și, chiar dacă am înființa-o, suntem instituție publică și nu putem să ținem echipe până la cel mai înalt nivel. Noi avem sportivi amatori, nu profesioniști. Centru de copii putem să ne facem și să mergem până la Liga 2, dar mai sus nu. Și nu avem nici posibilități de asociere. Raportul juridic dintre CS Rapid și sportivi este carnetul de legitimare pe care scrie «amator». Deci noi facem sport cu amatori, pe când ei, la fotbal, sunt profesioniști. Însă am găsit soluția și aici. Există trecut fotbalul în Certificatul de Identitate Sportivă al Regionalei CFR, dar ei nu au fizic echipa. Deci au Certificatul de Identitate Sportivă și pot să facă echipa de fotbal Mișcarea Sportivă. Și vom facem cumva cu baza. Adică noi să venim cu baza, să le punem la dispoziție tot. Sau să închirieze”.

Planul pare cât se poate de concret și are multiple avantaje. „Mișcarea Feroviară nu ține de CS, este unitate în subordinea Ministerului Transporturilor. Adică s-ar păstra tradiția! Echipa ar fi sub culorile CFR-ului. Ei acum nu au echipă, nu sunt în campionat. Au doar trecut pe Certificatul de Identitate Sportivă «fotbal», și atunci noi discutăm pe marginea acestui lucru. Să facă echipa acolo și să joace la noi. Asta ar fi cel mai repede și mai ușor de făcut, pentru că se discută la nivelul unităților din subordinea Ministerului Transporturilor”, explică Valeria Caciureac.

Rămâne problema finanțării, unde Clubul Sportiv ar trebui ajutat de mediul privat, de o inițiativă a suporterilor, care să vină cu soluții concrete de buget măcar pentru primele luni, pentru că apoi, dacă va fi făcut transparent și de bună-credință, proiectul se va putea autofinanța. „La început, în Liga a 5-a, nu va fi mare cheltuială, dar echipa va crește. Vă dați seama că nu se pune problema să nu-i ajutăm. La o echipă de Liga a 5-a se pot purta discuții la nivelul conducerii ministerului și la nivelul conducerii clubului. Dar e nevoie de finanțare. Deocamdată, asta e soluția pe care am găsit-o cel mai repede, cel mai OK, cel mai aproape de legalitate”, a adăugat președintele CS.

Motorul care a asigurat energia pentru acest proiect nu a fost cel financiar, spune Valeria Caciureac: „M-a frământat asta pentru că eu chiar sunt rapidistă. Eu sunt din 1978 la Rapid! Atunci am intrat pe poartă. Și chiar am… Nu vreau să fiu înțeleasă greșit, dar chiar simt ceva pentru clubul ăsta. Îmi doresc să avem echipe bune, să fim sus în clasamentele sportive. Deocamdată nu se poate, noi am căzut la jocuri pentru că nu am mai putut să dăm premieri naționale. Din 2011 nu mai avem echipe în primele eșaloane pentru că trăim doar din indemnizație, iar sponsorii pe care îi găsim azi… Aveam echipe când puteam da premieri de joc. Pentru că pe lângă indemnizația sportivă completam cu premierile. Nu vrea nimeni să joace doar pentru o indemnizație de 700 de lei. Noi jucăm cu studenți și cu oameni care au slujbă. Foști sportivi care sunt încă tineri, vor să facă mișcare și iubesc sportul. Ă‚sta e adevărul. Dar pentru echipa de fotbal putem găsi soluții dacă vin lângă noi, așa cum au promis, și ceilalți, suporterii și Clubul Aristocratic”.

Făcută pe CIS-ul Mișcării Feroviare, echipa ar fi sub umbrela Ministerului Transporturilor și ar putea angaja și fotbaliști profesioniști


Prima echipă a Rapidului, în 1923. Clubul a fost fondat de muncitorii de la Atelierele Grivița. FOTO: 1923.ro

Șefa Clubului Sportiv a discutat luni și cu responsabilul grupării sportive care ține de Căile Ferate și care poate înscrie echipa de fotbal. „Costache Ștefan, președintele de la Clubul Sportiv Mișcarea Feroviară, e dispus și onorat să aibă echipă de fotbal care să joace la noi. Dânsul e un om dintr-o bucată, un om sincer. Acest om, dacă va intra în proiect, va intra cu tot sufletul. Dar trebuie bani. Ei nu au bani. Trebuie să găsească sponsori, oameni potenți financiar. Aici avem nevoie de ajutorul rapidiștilor. Deci, ce pot eu să vă spun este că atât noi, cât și cei de la Feroviar suntem interesați de proiect. Toată lumea vrea să meargă înainte echipa de fotbal. Așteptăm propuneri ferme și un sponsor valid, serios. Că din ăilalți am tot avut…”, a menționat Caciureac.

Marele și neașteptatul câștig al acestui proiect este, însă, istoria. Clubul Sportiv va veni în asociere nu numai cu stadionul și bunăvoința Ministerului, ci și cu palmaresul a șapte decenii. Valeria Caciureac: „Într-adevăr, confirm, palmaresul echipei de fotbal, din 1923, de la înființare, și până în 1994, este la noi. Noi din 1994 nu am mai avut echipă, Atunci au trecut la profesioniști. Atunci a plecat secția de fotbal de la CS. Dar palmaresul primilor 71 de ani de istorie este la noi. Dacă s-ar înființa echipa de fotbal pe CIS-ul celor de la Feroviar, atunci am putea intra în orice fel de asociere fiindcă suntem sub aceeași pălărie, adică sub autoritatea MT-ului. Cei de la Mișcarea Feroviară nu ar avea problema noastră, să nu poată angaja profesioniști. Pentru că noi suntem instituție publică, ei nu sunt”.

Informațiile ProSport sunt că membrii Clubului Aristocratic Rapid s-au pus și ei în mișcare și intenționează să-și respecte promisiunea făcută tot prin intermediul publicației noastre, în urmă cu câteva săptămâni. Ovidiu Nahoi, membru al CAR, jurnalist și redactor șef la Radio France International, a garantat atunci că „noi ne vom asuma proiectul, dacă va fi să o luăm de la zero. Am promis acest lucru și ne vom ține de cuvânt”.

Există, după unele surse, și posibilitatea asocierii cu oameni de afaceri care țin cu Rapid și care ar fi dispuși să contribuie, cel puțin la început, la renașterea echipei care a traversat două crize mondiale, războiul, o dictatură regală și una comunistă, o revoluție, 25 de ani de haos post-comunist și trei patroni, înainte să fie dusă în faliment de ultimul dintre aceștia, Valerii Moraru.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Publicat: 02 08. 2016, 08:28
Actualizat: 02 08. 2016, 09:38