Familia antrenorului Miriuță face bani din iaurt grecesc în Ungaria. Cifrele afacerii care se bazează pe o idee simplă
Material publicat în săptămânalul ProSport, distribuit în fiecare marți, împreună cu Ziarul Financiar.
În unele cazuri, proverbul „așchia nu sare departe de trunchi” nu se validează. Este și situația în familia Miriuță. Fiul lui Vasile, Marco, a înțeles repede că nu are stofă de fotbalist și la 22 de ani s-a lansat în afaceri. Vasile Miriuță a fost cel care l-a încurajat. I-a dat banii ca să înființeze în Budapesta un lanț de magazine unde se vinde iaurt grecesc, după o franciză elenă. Tot antrenorul CFR-ului a studiat afacerea până ca Marco să o pună „pe roate”.
Un nou concept de deserturi funcționează destul de bine în Budapesta. Ideea le aparține unor greci și e simplă. Orice client își prepară singur desertul preferat, care are la bază iaurt grecesc. Paradoxal, acest concept de magazine care de la începutul anului trecut se dezvoltă în capitala Ungariei are legătură cu fotbalul din România. Unul dintre proprietarii celor două magazine din Budapesta este Marco Miriuță, tocmai fiul antrenorului de la CFR. „Este o firmă din Grecia care are 40-50 de magazine deschise. Eu, împreună cu un prieten de-al meu care e greco-maghiar, am luat franciza pentru Ungaria. Intri în magazin, îți iei un pahar, îți pui singur iaurt și îl combini cu ce vrei tu. Cu bomboane, ciocolată, vanilie sau fructe. La sfârșit ți se cântărește și plătești cam 1,5 euro pe suta de grame”, face o primă prezentare a ideii de afaceri Marco Miriuță.
„Nu avea rost să merg mai departe cu fotbalul”
Băiatul lui Miriuță vorbește cu o maturitate care nu-i trădează vârsta. La fel ca majoritatea băieților de fotbaliști, și-a încercat și el norocul în „sportul rege”. A jucat mijlocaș central, la fel ca tatăl său. Spune însă că nu a dorit să profite de numele tatălui și a decis să renunțe în urmă cu un an, după ce a realizat că direcția în care merge cariera sa de fotbalist nu este cea dorită.
„Am jucat fotbal la Ferencvaros, la juniori, și apoi în liga a treia din Germania, când stăteam acolo. Am fost la Cottbus, la echipa sub 19 ani și la cea sub 23 de ani. Pe la 16 ani am fost selectat și în lotul lărgit pentru naționala de juniori a Ungariei. Mi s-a oferit un nou contract cu echipa a doua a echipei Energie Cottbus, dar n-am mai vrut. Eu am spus de la început că dacă la 20 de ani nu prind un contract profesionist adevărat renunț. Nu are rost să joc în ligile inferioare. În afaceri câștig mult mai bine decât în ligile inferioare, dar și riscurile sunt mai mari”, își motivează decizia Marco Miriuță.
35.000 de euro pentru început, de la Vasile Miriuță
Cu ghetele de fotbalist „în cui”, Marco a fost convins de asociatul său să investească în afacerea cu iaurturi grecești. Primul magazin i-a costat 70.000 de euro. Partea lui Marco a fost achitată de tatăl său, Vasile Miriuță, care s-a implicat și el la început. „Îți dai seama că nu am avut de unde să pun acei bani. M-a ajutat tata, normal. Fără el nu puteam. S-a întâlnit și el cu asociatul meu și acesta i-a explicat planul de afaceri. A văzut că este un om serios și m-a încurajat. Sigur, și tata se pricepe la afaceri, dar nu a avut afaceri, din câte știu eu. El s-a orientat doar spre fotbal. Fotbalul e viața lui”, povestește Marco.
Băiatul se laudă că într-un an a ajuns independent financiar și și-a recuperat investiția. „De atunci m-am descurcat singur. În iunie a mai venit un asociat care are mai multe restaurante în Budapesta și am deschis toți trei un al doilea magazin. Atunci, eu mi-am vândut o parte din acțiuni și am rămas cu 20 la sută. Pot spune că acum sunt pe «zero», după ce am încasat acei bani”, spune Marco Miriuță.
„Sunt foarte mândru de Marco. E pe picioarele lui”
Vasile Miriuță e mândru de afacerea fiului său și e bucuros că „puștiul” a reușit să se descurce după ce a terminat-o cu fotbalul. „Are o afacere în care vinde iaurturi grecești. Se ocupă de dimineață până seara. Sunt bucuros că știe să se descurce și că e pe picioarele lui”, spune Miriuță despre cel mai înfocat suporter al său. „Am fost de câteva ori la Cluj, la meciuri. E greu însă să mă deplasez de la Budapesta pentru că e lung drumul cu mașina. Mi-aș dori ca tata să câștige campionatul cu CFR, dar îi va fi greu”, crede Marco Miriuță.
Un magazin cum are Marco Miriuță nu este deloc ieftin. Firma care i-a acordat franciza impune standarde ridicate. Deschiderea unui astfel de magazin necesită, în medie, o investiție de 100.000 de euro. „Primul magazin a fost mai ieftin pentru că nu era atât de mare. Al doilea, însă, a costat 100.000 de euro. Are 60 de metri pătrați și 20 de metri pătrați de terasă. Asta include amenajările cu mobila, aparatele pentru iaurt, scaune, mese… Un aparat de iaurt costă undeva, la 20.000 de euro. Nu ai voie să cumperi alte produse decât cele pe care le impun grecii. Magazinele trebuie să arate la fel. Ei fac designul”, povestește Marco Miriuță, care explică și nivelul costurilor de întreținere a unui astfel de magazin. „Cheltuielile nu sunt mici. Al doilea magazin e în cel mai mare mall din Budapesta, iar chiria e de 80 de euro pe metrul pătrat. Doar chiria pentru cele două magazine e undeva la 6.000 – 7.000 de euro. Apoi mai intervin celelalte cheltuieli. Se ajunge pe la 10.000 de euro pe lună. În Ungaria, și taxele pentru angajați sunt foarte mari. Dacă un angajat câștigă, de exemplu, 300 de euro net, plătești la stat 250 de euro taxe. Avem șapte angajați, deocamdată. Profitul îl reinvestim. Vrem să ajungem la zece magazine”, dezvăluie Marco Miriuță.
Fiul lui Miriuță susține că nu se va putea detașa niciodată definitiv de fotbal. Visează ca într-o zi să poate investi la o echipă. „Aș fi primul care ar investi în fotbal, dacă aș avea bani. Cu asta am crescut”, spune Marco, cel care dorește să își ia și licența de impresar și să descopere talente pentru echipele tatălui său. „Vreau să-mi depun la anul și actele pentru licența de impresar. Mă tentează această meserie, mai ales că și tata a fost impresar, imediat după ce s-a retras. Avem și prieteni de familie care sunt impresari și m-ar ajuta”, conchide fiul antrenorului de la CFR.
80 de euro pe metrul pătrat este chiria în cel mai mare mall din Budapesta
10 mii de euro pe lună sunt cheltuielile pe care Marco și asociații săi le au cu cele două magazine
70 de mii de euro i-a costat pe Miriuță și pe asociatul său deschiderea primului magazin
10 magazine de iaurt grecesc vrea să deschide Marco Miriuță în Ungaria