Gabriela Firea a ieșit la atac după ultimul scandal legat de Arena Națională: „Șantaj și manipulare!”
Primăria Municipiului București a reacționat după ce firma UTI, cea care a deținut penultimul contract de mentenanță pentru Arena Națională, a susținut că Arena Națională a fost lăsată în mod intenționat într-o stare de degradare.
- Cel mai mare stadion al țării a fost închis pentru două, trei luni în vederea îmbunătățirii suprafeței de joc.
Închiderea Arenei Naționale de către Gabriela Firea la o zi după derby-ul Dinamo – FCSB (1-1), jucat pe un gazon deplorabil, continuă să producă reacții în România, iar UTI, firma care a deținut penultimul contract de mentenanță al gazonului, acuză Primarul Capitalei că a preferat, deliberat, să aloce o sumă mult mai mare decât cea necesară menținerii terenului la un nivel decent.
PMB a emis un comunicat în care a răspuns acuzațiilor aduse de UTI și în care susține că investițiile au fost reduse după încheierea colaborării dintre cele două părți.
„Referitor la scrisoarea deschisă pe care UTI a difuzat-o în spațiul public și în care se aduc acuzații Primăriei Municipiului București cu privire la managementul Arenei Naționale, facem următoarele precizări:
Demersul companiei UTI este o formă clară de șantaj, întrucât nu pot coexista, în cadrul aceluiași document, alegații referitoare la o posibilă viitoare colaborare cu Primăria Capitalei și informații trunchiate sau pur și simplu neadevărate despre situația de la Arena Națională. În realitate, compania UTI își asumă, de această dată direct, campania de discreditare a Primăriei Capitalei și a Primarului General, dusă până acum doar prin intermediul anumitor publicații.
Prin urmare, Primăria Municipiului București își rezervă dreptul de a acționa în instanță atât conducerea UTI, cât și instituțiile de presă care au publicat articole pe acest subiect fără a cere un punct de vedere Primăriei Capitalei și fără o verificare elementară a informațiilor.
Primăria Capitalei nu are cum să primească nici sfaturi, nici critici, de la o companie care s-a discreditat prin modul defectuos în care a prestat servicii către municipalitate, încasând în schimb sume de ordinul zecilor de milioane de euro.
Concret:
1. Deși în scrisoarea publică se susține că „întreținerea și menținerea Arenei la parametrii impuși de standardele FIFA/UEFA ar fi costat mult mai puțin în cadrul contractului de întretinere încheiat cu UTI” comparativ cu cheltuielile practicate în prezent de compania care gestionează acum stadionul, reamintim că:
– în perioada 2014-2017, când compania UTI administra Arena Națională, în baza unui acord cadru, compania a încasat nu mai puțin de 26 de milioane de lei.
– Mai mult decât atât, în baza acelui acord cadru, SC UTI Grup SA realiza DOAR activități de întreținere și exploatare curentă a echipamentelor și instalațiilor din cadrul Arenei Naționale, notificând beneficiarului starea tehnică a sistemelor și defecțiunile apărute la componentele acestora, fără să procedeze la repararea sau înlocuirea acestora.
2. Referitor la raportul încasări/cheltuieli, subliniem încă o dată că, în perioada 2011-2017, încasările se ridicau la 25,7 milioane lei, iar cheltuielile la 77,4 milioane lei (diferența neacoperită – 66,8%).
– După rezilierea contractului, 2017 a fost primul an în care s-a redus la maximum diferența dintre încasări și cheltuieli: încasările s-au ridicat la 4,6 milioane lei, iar cheltuielile – la 5 milioane de lei (prin urmare din totalul cheltuielilor doar 8,3% nu sunt acoperite de încasări).
3. Un alt neadevăr flagrant din scrisoare îl reprezintă afirmația potrivit căreia „în luna august 2018 ați alocat 27,8 milioane lei către recent înființata Companie Municipală Tehnologia Informației pentru înlocuirea instalațiilor „degradate” și învechite de pe Arena Națională”. Complet fals!
– În realitate, Primăria Capitalei a încheiat, în luna mai, un acord cadru cu Asocierea Compania Municipală Energetica București SA și Compania Municipală Tehnologia Informației București SA, în valoare de 15 milioane de lei, cu o durată de 36 de luni, pentru servicii tehnice de exploatare, operare, mentenanța corectivă și preventivă, instalații termice, ventilație, instalații de stins incendiu, instalații de joasă tensiune și instalații de curenți slabi pentru Arena Națională.
– Contractul cuprinde următoarele activități: servicii tehnice Administrare și Servicii tehnice auxiliare, servicii permanenta 24/7 și Operare evenimente, mentenanță perventivă și corectivă.
4. În acest context, reamintim că un alt contract păgubos pe care compania UTI îl avea cu Primăria Capitalei, (contract care a fost reziliat în luna decembrie 2017), a fost cel prin care această companie a gestionat sistemul de management al traficului, la prețuri de 25 de ori mai mari decât prețurile practicate în prezent de către Compania Municipală Managementul Traficului, iînființată de Primăria Capitalei.
– Astfel, potrivit acordului cadru încheiat între UTI și Administrația Străzilor, prețul unei licențe (pentru a putea fi integrată în BTMS, orice intersectie din Capitala are nevoie de o licenta de integrare emisa de dezvoltatorul softului pe baza caruia functioneaza sistemul) era de 220.678 lei(circa 50.000 euro). Desi in anul 2016, printr-un act aditional, compania UTI a scăzut pretul la 99.000 lei, licentele au fost cumparate anterior acestei modificări. Pana in anul 2016, PMB a receptionat peste 200 de astfel de licente.
– In prezent, pretul unei licente de integrare livrata de Compania Municipala Managementul Traficului Bucuresti (achizitionata de la acelasi dezvoltator al softului pe baza caruia functionează sistemul BTMS), este de aproximativ 2.000 euro, adica de 25 de ori mai putin. Dacă Primaria Capitalei ar fi cumpărat astazi licentele, la pretul oferit de compania proprie a Primariei Generale, acestea ar fi costat 400.000 euro, cu 9,6 milioane de euro mai putin.
– Mai mult decat atat, pe langa preturile mari practicate, expertii companiei au constatat nenumarate deficiente la sistemul de semaforizare al Capitalei si la modul in care au fost executate lucrarile de modernizare de catre UTI, drept pentru care Primaria Capitalei este in curs de contractare a unei expertize asupra tuturor lucrarilor de investitii executate pentru realizarea sistemului de management al traficului si, in functie de rezultatele expertizei, va lua masurile care se impun.
In virtutea dreptului la replica, Primaria Municipiului Bucuresti solicita publicarea precizarilor de mai sus, in aceleasi conditii de vizibilitate a textului, tuturor celor care au publicat articole pe acest subiect, fara ca punctul de vedere oficial al PMB sa fie prezentat. In caz contrar, Primaria Municipiului Bucuresti isi rezerva dreptul de a actiona in judecata toate persoanele care propaga, in mod premeditat, aceste informatii false ce au ca unic scop manipularea si inducerea in eroare a opiniei publice”, a transmis Primăria Municipiului București.