Încă o „lovitură” în vederea EURO 2020. Marele proiect propus de România, în mare pericol: Gică Popescu dă asigurări, dar lucrările nici măcar nu pot începe
Marele proiect al României, construirea unui tren care să lege Aeroportul Otopeni de Gara de Nord în 16 minute în vederea organizării Campionatului European de Fotbal din 2020, pareo realizare de domeniul fantasticului. În ciuda asigurărilor date sistematic de guvernanți și consilierii lor, ideea se află foarte, foarte departe de momentul în care va fi gata, iar autoritățile sunt presate de timp. În acest moment, mai sunt 17 luni până la startul EURO 2020, ProSport dezvăluind, joi după-amiază, o altă decizie care ne sperie.
Deși la nivel declarativ Gică Popescu, fost căpitan al Generației de Aur și consilierul Vioricăi Dăncilă pe partea de organizare a CE 2020, dă asigurări peste asigurări, Digi 24 anunță că în proiectul de buget supus dezbaterii de către Ministerul de Finanțe nu sunt alocați bani pentru marile investiții promise. Până în aprilie 2020 ar trebui să fie gata lucrările la dublarea liniei de cale ferată dintre Mogoșoaia și Balotești și racordul căii ferate cu Terminalul 1 al aeroportului Henri Coandă, însă la acest moment în buget nu sunt prevăzute decât sumele pentru studiul de fezabilitate, unul care ar costa în jur de 1,5 milioane de lei.
Și dacă s-ar cădea de acord luna aceasta pentru licitație, lipsa parametrilor tehnici face ca suma de bani necesară proiectului să nu fie luată în calcul în buget. Nu sunt gata nici exproprierile din zonă, nu există nici măcar un acord de mediu, iar specialiștii consideră că cel mai optimist scenariu pentru finalizarea proiectului ar fi anul 2021, adică la un an după terminarea EURO 2020, competiție la care România a primit, alături de alte 11 state, statutul de țară-gazdă.
Luna trecută, Gică Popescu era din cale afară de optimist: „Așa, să-ți dau o veste bună. Suntem aproape de a obține autorizația de construcție a liniei ferate care să lege Otopeniul de gara centrală. Lucrurile sunt în regulă și cu PUZ-ul (n.r. – Planul Urbanistic Zonal) și cu tot. Pe durata acestui an, 2019, vor începe lucrările, care vor dura opt luni. Există deja și traseul, există și proiectul. Va exista un tren suprateran la București și se va ajunge în 16 minute la Otopeni! Pot spune acum că vom merge la Euro cu trenul! Cel mai târziu, în mai 2020 lucrarea va fi gata. Ideea este că, pentru acest Euro 2020, noi trebuie să avem mai multe posibilități de a scoate oamenii din aeroport și de a-i duce la București. Deci, vor fi și autobuze”, spunea „Baciul”, la Digi Sport.
Reacția Ministerului Transporturilor
În lipsa unor indicatori tehnico-economici, Ministerul Transporturilor anunță că, la acest moment, nu s-au putut face alocările de fonduri necesare decât pentru revizuirea studiului de fezabilitate: „În fișele aferente propunerii de buget pentru 2019 sunt incluse la acest moment doar sumele aferente decontării studiului de fezabilitate (FEN aproximativ 2 milioane RON). Ulterior aprobării Hotărârii de Guvern referitoare la indicatori, în temeiul Legii 500/2002 va fi inclusă în buget investiția sub forma unei investiții noi la nivelul valorii din Fișa de fundamentare (aprox. 633 milioane lei), pentru anul 2019 fiind prevăzute întreaga valoare a creditelor de angajament și aproximativ 316 milioane lei credite bugetare”, a transmis Ministerul Transporturilor, pentru G4Media.ro.