Material publicat în ediția tipărită săptămânală ProSport, distribuită în fiecare marți, împreună cu Ziarul Financiar
În fiecare an, în prima duminică din februarie, America paralizează pentru câteva ore. Publicul, în special cel masculin, uită de conflictele politice sau de problemele economice și se așează pe canapea, rezervându-și week-end-ul pentru finala campionatului de fotbal american.
În fiecare din ultimii 10 ani, Super Bowl-ul a fost cel mai urmărit program din anul respectiv și nu e de mirare că cele mai vizionate cinci programe din istoria televiziunii din Statele Unite sunt chiar finale ale NFL. Rețeta de succes s-a păstrat și în acest an, când partida dintre Seattle Seahawks și Denver Broncos, câștigată de Seattle cu 43-8, a avut o medie națională de 111,5 milioane de telespectatori, record pentru Statele Unite, depășind cu 0,2 milioane de telespectatori audiența medie a Super Bowl 46, meciul de acum doi ani, în care New York Giants a învins-o pe New England Patriots, într-unul dintre cele mai echilibrate meciuri din istoria competiției.
De ce a reușit însă Super Bowl 48, un meci în care Seattle Seahawks s-a impus atât de categoric, să atragă atât de mulți telespectatori? În primul rând datorită rețetei perfecte pe care au oferit-o echipele calificate. Atât Denver Broncos, cât și Seattle Seahawks sunt formații care vor rămâne în istoria NFL. Broncos, cu cele 606 puncte și cele 76 de touchdownuri marcate în sezonul regulat, a devenit echipa cu cea mai bună ofensivă din toate cele 48 de sezoane ale NFL. În timp ce Seahawks a contraatacat cu una dintre cele mai bune trei defensive din istoria competiției și, cu siguranță, cea mai bună din ultimii 20 de ani.
A fost, astfel, extrem de simplu ca spectatorii să fie atrași să vadă una dintre cele mai așteptate finale NFL din istorie. Cum au rămas însă telespectatorii pe postul Fox, cel care a transmis meciul, când Seahawks continua să se distanțeze? „Spectatorii voiau să vadă dacă Denver, echipa cu cel mai bun atac din istorie, va reuși să revină, chiar și când era condusă cu 22-0. Peyton Manning a avut un sezon magnific, mulți au crezut că va putea da semnalul revenirii”, a explicat Skip Bayless, analist NFL pentru postul de televiziune ESPN.
O reclamă de 30 de secunde a costat 4 MILIOANE DE DOLARI
Încă de la începutul sezonului, atunci când echipele participante în Super Bowl nu erau cunoscute, televiziunea Fox a anunțat că prețul unui spot publicitar de 30 de secunde în pauza marelui meci urma să coste 4 milioane de dolari, record în istoria partidelor. În doar două luni, televiziunea americană a vândut toate spațiile publicitare pentru Super Bowl, câștigând 81 de milioane de dolari pentru cele 32 de minute și 30 de secunde rezervate reclamelor în timpul meciului dintre Seattle Seahawks și Denver Broncos. Printre companiile care au cumpărat spațiu publicitar s-au numărat Budweiser (bere), Doritos (chipsuri), Pepsi și Coca-Cola (băuturi carbogazoase), Hyundai, Jaguar și Chevrolet (automobile). Trend-ul din acest an a fost unul care a mizat pe impactul emoțional al reclamei, dovadă că cel mai mare succes l-a avut spotul „Puppy Love” realizat pentru Budweiser de agenția Anomaly. Povestea e simplă: un câine dorește să stea lângă un cal din rasa Clydesdale, indiferent de greutățile pe care le întâlnește. Reclama a strâns 45 de milioane de view-uri pe Youtube și peste 2 milioane de share-uri pe rețelele sociale, devenind în scurt timp virală după ce a strâns și 63.000 de tweet-uri pe secundă în timpul difuzării.
AU FOST „DEVORATE” 1,25 MILIARDE ARIPIOARE DE PUI
Evident, și industria alimentară a avut de câștigat de pe urma Super Bowl-ului. Consumul de snacksuri sărate a crescut cu 45% față de media normală, în timp ce pizza s-a vândut cu 38% mai bine decât într-o duminică normală. Conform unei analize realizate de CNBC, la Super Bowl au fost „devorate” peste 1.25 miliarde de aripioare de pui, în timp ce 51 de tone de avocado au fost folosite pentru a produce sosul guacamole, unul dintre produsele nelipsite de pe masa americanilor în timpul marelui meci. „Am înregistrat o creștere cu 48% a comenzilor înregistrate în timpul Super Bowl. În fiecare an, vânzările cresc în weekend-ul finalei din NFL, mai mult decât în timpul oricărui alt eveniment sportiv”, a spus Don Caperi, proprietarul pizzeriei Motorino din Brooklyn.
CASELE DE PARIURI AU CÂȘTIGAT
În fiecare an, Super Bowl este așteptat cu sufletul la gură și de casele de pariuri din Statele Unite. Cum miza este importantă, toți pariorii așteaptă meciul și mizează sume tot mai mari pe rezultatul final. Postul de televiziune CBS a anunțat la finalul săptămânii trecute că numai în statul Nevada s-au înregistrat pariuri de 119,4 milioane de dolari pe diferite opțiuni la meciul dintre Seattle Seahawks și Denver Broncos, un record istoric pentru industria pariurilor sportive din State! Iar bookmakerii au avut motive mari de bucurie. Cum Denver era favorită, publicul a pariat în proporție de 65% pe victoria lui Broncos, pierzând în bloc pe echipa lui Peyton Manning. Din acest motiv, bilanțurile preliminare ale caselor de pariuri din statul Nevada au fost pozitive, câștigurile realizate fiind de circa 20 de milioane de dolari. Totuși, suma respectivă este doar o mică parte din cea pariată în totalitate pe Super Bowl, atât din punct de vedere legal, cât și la bookmakerii care își desfășoară activitatea ilegal. Interesant este însă că pariurile sportive online sunt interzise în Statele Unite încă din 2008.
PREMII DE 5,8 MILIOANE DE DOLARI PENTRU CÂȘTIGĂ‚TORI
Care este însă impactul financiar pentru un jucător care face parte din echipa câștigătoare a Super Bowl? Conform televiziunii NBC, NFL oferă 92.000 de dolari fiecărui jucător din lotul formației care câștigă titlul. În cazul lui Seahawks, bonusul s-a ridicat 5,8 milioane de dolari, echipa din Seattle având un lot de 63 de jucători. Interesant este însă bonusul nu acoperă nici măcar contractele celor mai bine zece plătiți jucători ai echipei lui Pete Carroll, dar reprezintă aproape 16% din valoarea contractului lui Russell Wilson, quarterbackul echipei și unul dintre cei mai buni jucători ai campioanei. În mod bizar, Wilson, care câștigă 750.000 de dolari pe an, nu reușește să atingă suma pe care a primit-o adversarul său, Peyton Manning, pe meci în acest sezon! Cu un contract de 17 milioane de dolari pe an, Manning a încasat 850.000 de dolari pentru fiecare apariție în tricoul lui Broncos din acest sezon.
Introdu cuvântul căutat și apasă ENTER