Național Arena, pe locul 12 în topul celor mai scumpe stadioane noi din lume. Comparație cu Wembley și Juventus Stadium

Material publicat în săptămânalul ProSport, distribuit în fiecare marți, împreună cu Ziarul Financiar.

Cel mai mare și mai modern stadion de fotbal al României, Național Arena din București, a fost inaugurat pe 6 septembrie 2011 cu ocazia meciului România – Franța 0-0, la trei ani după începerea construcției.

Megastructura dotată cu acoperiș retractabil și care poate găzdui până la 55.600 de oameni a costat 234 de milioane de euro și face parte dintr-o serie de stadioane nou construite în ultimii ani care schimbă felul în care spectatorul este obișnuit să privească evenimentele sportive.

KPMG a inclus Național Arena în studiul „A Blueprint for Successful Stadium Development”, material amplu care oferă noi perspective cu privire la profitabilitatea construcției și încadrează stadionul într-un top mondial din punctul de vedere al costurilor.

Național Arena are un cost/scaun mai mare decât Juventus Stadium

Decizia de a stabili capacitatea în locuri a unei arene influențează drastic costurile de producție, susțin autorii studiului. Acest lucru este datorat în mare măsură unui acoperiș mai mare, costurilor crescute ale structurilor de rezistență care susțin tribunele, lifturilor și locurilor de parcare. Mai departe, pentru a putea fi rentabil, un stadion mai mare cere un număr crescut de locuri premium. Astfel, Național Arena ocupă locul 12 într-un top alcătuit din 28 de stadioane construite din 2005 și până în 2013, cu un cost/scaun de 4.209 euro. Surclasat clar de Wembley Stadium din Londra (10.137 euro/scaun), Friends Arena din Stockholm (6.000 euro/scaun) sau Donbass Arena din Donețk (5.706 euro/scaun), stadionul din București s-a dovedit mai scump decât alte arene cu renume precum Juventus Stadium din Torino (3.049 euro/scaun) sau Turk Telekom Arena din Istanbul (3.039 euro/scaun). Cel mai ieftin stadion inclus în acest capitol al studiului KPMG este Coface Arena din Mainz cu un cost de 1.313 euro/scaun la o capacitate de 33.500 de locuri, adică un cost de producție total de 44 de milioane de euro.

Lojele și locurile VIP primesc o importanță mai mare la stadioanele noi

Pentru a optimiza generarea de venituri, „bijuteriile” construite recent oferă din ce în ce mai multe locuri premium, așa cum Național Arena are în zonele VIP și la loje. Conform studiului citat, stadionul din București oferă 6,5% din întreaga capacitate drept locuri premium. De data aceasta, stadionul din România este la coada topului în ceea ce privește stadioanele noi. Stadionul Național din Varșovia are 14,8% din capacitate la categoria premium, Turk Telekom Arena oferă 10,7% din capacitate, iar Juventus Arena 8,8%. Sub Național Arena se află în general stadioane vechi care au fost concepute cu un număr mic de locuri premium – De Kuip 3,3%, Stade de Gerland 3,1%, Camp Nou 1,4% sau San Siro 0,8%. Un alt trend observat de autorii studiului oferă o imagine de ansamblu la nivel european cu privire la proprietarii arenelor, ultimii ani relevând un procent din ce în ce mai mare de cluburi care dețin stadioanele pe care joacă. Chiar și așa, Norvegia și Anglia sunt singurele țări cu un procent mai mare de 50% în ceea ce privește raportul stadioane deținute de cluburi în detrimentul autorităților locale. România, la fel ca majoritatea țărilor din Europa, are un procent de sub 10% în ceea ce privește stadioanele deținute de cluburi.

Privire de ansamblu asupra stadioanelor din întreaga lume

Se estimează că 90% dintre stadioanele europene cu o capacitate de peste 20.000 de locuri au o vechime mai mare de 30 de ani și necesită renovări majore pentru a ține pasul cu pretențiile spectatorului modern. Studiul KPMG arată că țările în care s-au construit recent cele mai multe „bijuterii” au fost gazdele unor turnee finale de campionate mondiale sau europene, așa cum a fost cazul Portugaliei, Austriei, Elveției sau Africii de Sud. Excepția este Germania, țară care a ales să își renoveze stadioanele pentru Cupa Mondială din 2006 în loc să construiască unele noi. Exemplul nemților este preluat și de Franța, țară care construiește numai trei arene pentru Euro 2016, restul urmând să treacă printr-un proces amplu de renovare.

Costul/scaun al construcției celor mai recente stadioane din lume

 

Publicat: 01 05. 2014, 11:41
Actualizat: 01 05. 2014, 19:14