Occupy Biciclești! Sute de oameni au aderat sâmbătă la inițiativa ProSport și Gândul de închidere a traficului pe Bulevardul Kiseleff și Calea Victoriei
Biciclești e un oraș SF. E orașul în care nu vezi mașini. Dar cum nu dispar motoarele peste noapte, îți poți imagina că circulă și ele prin aer pe undeva, pe modelul filmelor science-fiction eventual. Sentimentul de a nu le vedea pe străzi e fascinant, mai ales pentru cei saturați de traficul de zi cu zi.
Parcurg zilnic Bulevardul Kiseleff cu mașina în drum spre redacție. Se merge repede, chiar periculos la un moment dat, patru benzi cu sens unic absolut banale din mașină, de la Arcul de Triumf la Piața Victoriei. Cu totul altfel pe bicicletă sau pe jos, fără mașini în jur: te relaxezi, respiri, aer nu dioxid de carbon, te miști tu, nu mașina, trăiești.
Am văzut ceva similar, dar la scară mai mare, în Ziua fără Mașini, duminică 22 septembrie, la Bruxelles. Întreg orașul a fost interizis mașinilor și deschis oricărei forme de transport fără motor. Doar transportul în comun a funcționat, fiind și gratuit în acea zi specială. Imaginile sunt spectaculoase: e evident că nu poate fi păzit tot orașul, dar lumea a respectat interdicția și pur și simplu nu vezi mașini în mișcare. Există mai multe orașe care au o astfel de zi.
Biciclete, trotinete, role sau skateboard
De acum însă și București are Biciclești. Deocamdată ideea a fost să unim doi poli de interes ai Capitalei în weekend: parcul Herăstrău și Centrul Vechi. În general, zilele de weekend încep în Herăstrău și se termină în Centrul Vechi, de ce n-am parcurge distanța liniștiți cu bicicletă? Primăria a acceptat cererea bucureștenilor susținută de ProSport și Gândul și a închis Bulevardul Kiseleff și o parte din Calea Victoriei, sâmbătă, de la ora 11:00 până seara. Polițiștii au avut grijă ca nimeni să nu intre motorizat în zona „liberă”.
Efectul a fost interesant. Nu toată lumea aflase în prealabil de inițiativă și, inițial, chiar dacă nu vedea mașini pe stradă, parcă se temea să „ocupe” șoseaua. Până la prânz însă, sute de oameni se plimbau pe cele patru benzi ale bulevardului. Unii și-au închiriat bicicletele de la centrele din zonă. Și numărul creștea permanent, oră cu oră. Pe jos, cu bicicleta, cu trotineta, cu tricicleta, cu role sau cu skateboard. De la copii de doar câțiva ani la pensionari. Un kilometru și jumătate de libertate și sănătate. „E o idee excelentă, sperăm să fie cât mai des”, a fost mesajul general.
Culmea, nici claxoanele șoferilor nemulțumiți parcă nu s-au auzit. Poate că lumea începe să înțeleagă că e nevoie de așa ceva, fie și doar în weekend, mai ales într-un oraș supra-aglomerat și supra-populat? De urmărit. Mai avem timp și săptămâna viitoare, când București va deveni Biciclești sâmbătă și duminică. Într-un un oraș în care pistele speciale sunt niște parodii, în ciuda interesului uriaș și în creștere pentru biciclete, închiderea unor bulevarde mari pentru trafic și deschiderea lor pentru biciclete sunt necesare ca aerul. Aerul curat…