Palma lui Hagi pentru Gigi: „Am luat titlul cu buget de play-out!”. Cum a depășit „Regele”, în opt ani și low-cost, un afacerist care și-a „tras” din fotbal peste 120 de milioane de euro. Toate cifrele Viitorului: câți angajați, câți abonați, câți bani la copii și juniori
Un club cu cheltuieli cumpătate, atenție maximă pentru copii și juniori, criterii de selecție profesioniste, preocupare pentru fidelizarea suporterilor, grijă pentru viitor. Acestea ar fi, pe scurt, „secretele” cu care Gică Hagi a reușit, în numai opt ani, să parcurgă cu Viitorul drumul de la club nou înființat la club campion al României, depășind grupări vechi, cu milioane de suporteri, unele dintre ele cu încasări de zeci de milioane de euro în ultimul deceniu.
Invitat în emisiunea „În fața ta”, difuzată duminică, la postul TV Digi24, Gică Hagi a vorbit cu relaxare despre bucătăria internă a clubului său: cum e organizat, câți angajați are, cât cheltuiește, după ce filosofie se ghidează, de la cine a învățat.
„La Viitorul punem accentul pe abonați. Suporterii sunt foarte, foarte importanți pentru noi. Trebuie să facem condiții pentru ca la meci să vină și familii cu copii, să se simtă bine, să aibă și alte surse de relaxare și distracție. Noi avem un stadion mic. Dar, din 4.000 de spectatori, avem 1.000 de abonamente”, a explicat Hagi.
„Regele” mărturisește că nu mai are bani de investit, chiar dacă se felicită și acum pentru drumul ales. În orice caz, Viitorul a devenit sustenabil abia din 2015: „Cel mai bun lucru pe care l-am făcut eu de când m-am lăsat de fotbal a fost acesta, că am investit în copii. La Academie nu facem campioni. Noi îi sprijinim. Academia nu poate fi privită ca afacere. Dar e construită ca un business, pentru că așa trebuie și e normal. Eu nu am deocamdată bani de investiții”.
Interesantă este rețeta succesului: 1 milion din cei 3,5 milioane de euro pe care-i cheltuie Viitorul merg către copii și juniori. Este, spune Hagi, o sumă enormă pentru România, pentru că următorul club din țară, la acest nivel, abia dacă alocă 125.000. „Avem la Academie 1.000.000 pe an fix. Dacă informațiile mele sunt corecte, și eu cred că sunt corect informat, bugetul nostru este opt ori mai mare decât al oricărui alt club din România în acest sector. Restul banilor merg către prima echipă. Noi avem un buget de play-out. Am câștigat titlul cu buget de play-out! Noi, de doi ani, ne autofinanțăm. Până atunci, am adus bani de acasă. Avem 100 de angajați. Partea tehnică o conduc eu.”
În acest moment, când a vorbit despre bugetul „de play-out”, discursul lui Hagi a părut să intre într-o antiteză cu ceea ce se întâmplă la FC FCSB. Viitorul a avut, în sezonul 2016-2017, un buget de 3,5 milioane de euro. A vândut fotbaliști importanți, inclusiv la FC FCSB, care a cheltuit numai pe transferuri o sumă aproape dublă față de întregul buget al echipei lui Hagi. Și totuși, clasamentul a arătat altceva. Pare exemplul clasic al diferenței de filosofie a businessului. Cu bani puțini, dar bine cheltuiți, Hagi a reușit, în numai opt ani, să ajungă și să depășească o echipă, FCSB, care i-a adus finului său, Gigi Becali, peste 120 de milioane de euro în ultimii 13 ani.
Cum decurge selecția la Viitorul? Cum ajung copiii la Academia lui Hagi? „Îi căutăm. Știm clar ce căutăm. Dăm teste. Dacă trec, intră în Academie și noi suportăm tot din acel moment. În 4-5 ani, România poate avea din nou o echipă mare, să se bată cu toată lumea. Trebuie însă gândit bine totul.”
De la cine a învățat? „Prima oară, am fost în Olanda, înainte să fac academia. Le-am pus o singură întrebare: cum produceți așa mulți jucători? Și mi-au dat un singur răspuns: selecția! Ă‚sta e și secretul meu. Noi trebuie să le dăm copiilor noștri spiritul de competiție.
Ne lipsește organizarea. Nu știm ce vrem. Ne e frică să spunem că suntem buni. Ne temem de presiune. Asta am adus eu în vestiarul echipei mele. Presiunea, competiția, obiectivul.”
Ce urmează? „În Liga Campionilor vom ataca. Primul obiectiv, în această vară, este să nu slăbim ca valoare. Să fim competitivi în preliminariile Ligii.”