Primul pilot român care participă la Mondialul de enduro: „Echipamentul de Enduro nu-mi diminuează feminitatea”

Sorina Sandu (21 de ani) aleargă spre noi provocări. Prima
româncă finalistă a unei ediții a Red Bull Romanics, cel mai greu
raliu hard enduro al lumii și multiplă campioană națională la fete,
dar și la băieți, Sorina va mai întoarce o pagină în istoria
motociclismului românesc. La sfârșitul acestei săptămâni, sportiva
originară din Petroșani va deveni primul pilot român care participă
la Mondialul de enduro. O încercare ca o adevărată luptă cu ea
însăși, o testare a propriilor forțe.

Cu câteva zile înainte de a porni spre Spania, loc unde e
programată etapa de debut a Mondialului, Sorina a lăsat deoparte
echipamentul off-road pentru o ședință foto inedită. Rochia și
pantofii cu toc au luat locul pantalonilor, jachetei și cizmelor,
concentrarea s-a transformat în răbdare pentru sutele de cadre
trase, doar un singur element a rămas neschimbat, motocicleta Gas
Gas. „Faptul că îmbrac costumul de motor
nu schimbă ceea ce sunt, adică femeie. Mă simt bine cu mine, nu
simt că mi-ar fi diminuată cu ceva feminitatea”
, zâmbește
ea.

Primul lucru care te frapează la Sorina e aspectul fragil.
Delicată, firavă, cu un aer copilăresc și un zâmbet timid ce îi
luminează trăsăturile pare mai degrabă desprinsă dintr-o scenetă de
patinaj artistic. Imaginea cu ea stăpânind un motor ce cântărește
dublu greutății ei, sărind peste trunchiuri de copaci și bolovani,
refuză să se lipească de silueta micuță. Sorina ne sesizează
încurcătura și explică amuzată: „Nu este foarte important
să fii mare în sportul acesta pentru că poți compensa tehnic. Atât
timp cât ești pe motocicletă și tehnic ești ok, nu ar trebui să fie
nicio diferență. Doar atunci când ești pe lângă motocicletă și
trebuie să tragi de ea, să împingi, băieții au un avantaj la
capitolul forță”.

De pe
schiuri pe motor

Între două cadre și o reglare de lumini, Sorina schițează
traseul spre performanțele de acum. Totul a pornit în urmă cu cinci
ani, la Petroșani, pe „Sosodrom”, circuitul de motocros amenajat de
tatăl ei, Sorin, care de altfel a și inițiat-o în motociclism.
„A fost plăcerea tatălui meu să fac acest sport. El își
luase o motocicletă mai veche, am probat-o și mi-a plăcut. Peste un
an deja îmi cumpărase motocicletă și participam la concursurile de
motocros”
, spune ea. Trecerea la enduro s-a făcut în
primăvara lui 2008, când talentul puștoaicei a fost remarcat la o
cursă de Patrick Boissy, un francez pasionat de enduro stabilit în
România. A urmat o invitație la Gheorgheni, la o tabără de
pregătire, și decizia a venit de la sine: performanțe la enduro.
Sorina lăsa astfel în urmă 12 ani de schi de performanță, patru
titluri de campioană națională cucerite la această disciplină:
„La schi ajunsesem la un nivel la care mi-am dat seama că
nu vreau mai mult de atât și că îmi doresc mai mult să continui pe
motocicletă. E greu să faci două sporturi și să le faci la
performanță pe ambele. Acum mai particip la schi la Cupe, dar doar
de plăcere”
.

„Sunt
băiatul lui tata”

De la tatăl ei, Sorina nu a moștenit numai pasiunea pentru sport
și motoare, ci și porecla: Soso. „Tata întotdeauna și-a
dorit băiat și s-a ales cu două fete. Eu sunt băiatul lui tata,
când eram mică el era Soso Mare și eu Soso mic. E frumos să fii
băiatul lui tata, dar este și greu. Pune anumită presiune, dar
acesta e și rolul lui. Mă încurajează întotdeauna, e normal să aibă
așteptări”
, explică ea. Tatăl și fiica au început împreună
cu motocrosul, după care reprofilarea Sorinei pe enduro l-a atras
și pe senior. „Este foarte important să ai susținerea
familiei. Mama tot timpul îmi zice că e periculos, că dacă se
întâmplă ceva, dar este
alături de mine și se
bucură pentru rezultatele pe care le fac”
, zâmbește
Soso.

În
misiune de recunoaștere

După
trei titluri est-europene la enduro fete (traseul este același ca
la băieți, numărul de ture este însă mai mic), dezamăgită de lipsa
concurenței, Sorina s-a hotărât să facă un pas mai mare:
Campionatul Mondial. „Sunt conștientă că va fi foarte
dificil, dar sper să acumulez destulă experiență ca în următorii
ani să pot ajunge pe podium. Acum merg să văd ce înseamnă un
Mondial, să sondez terenul, va fi mai mult o misiune de
recunoaștere”
, râde ea. Odată pus la punct planul, a
început serios pregătirea cu antrenorul ei, francezul Benoit
Fortunato, vicecampion mondial la enduro juniori, invitat în
România de sponsorul Sorinei, Patrick Moto. „Cursurile pe
care le-am făcut m-au ajutat enorm de mult. Am o problemă la
probele de extrem unde sunt foarte mulți bolovani și am lucrat
pentru a-mi depăși frica de obstacole, în plus am insistat mult și
pe coborâri, unde nu mă prea simțeam în largul meu”
,
explică ea. O ambiție care peste numai trei zile va prinde formă pe
nisipul de la Ponts.

33
este numărul de concurs pe care și l-a ales Sorina
la Mondialul de enduro

9
fete concurează la Mondialul de enduro

Nu-i
place cu motorul pe șosea

Deși se descrie ca împătimită de motoare, Sorina mărturisește că
nu îi place să meargă cu motocicleta pe stradă: „Mă simt
bine să merg prin pădure, prin zone mai grele, acolo pentru mine e
adevărata andrenalină. Când e vorba de trafic, optez pentru mașină.
Mă relaxează șofatul”
. Soso conduce un Peugeot 406, însă
mândria familiei este o „broscuță” roz, din ’64. „E
frumoasă foc, însă momentan stă în garaj. S-au stricat frânele,
altele se fac numai pe comandă și sunt destul de scumpe”
,
spune ea.

Sorina este studentă în anul trei la Kinetoterapie la ANFS
București: „Anul acesta voi susține licența, după care mă
gândesc să fac un master pe Ortopedie”
. Ea face săptămânal
naveta București – Petroșani.

Publicat: 28 03. 2011, 00:22
Actualizat: 28 03. 2011, 14:25