Să rup audiențele!

E ca și povestea câinelui mușcat de om. Faptul că Steaua face audiență mai mare decât res­tul echipelor este o non-știre. Când un show de skandenberg, sport pe care mulți nu pot să-l pronunțe, darămite să-l înțeleagă, face audiență mai mare decât Steaua e un eveniment care trebuie analizat.
89.000 de bărbați cu vârsta între 18 și 49 de ani au urmărit pe Sport.ro maratonul de skandenberg „Saru(p) mâinile“, în care Ion Oncescu a „doborât“ peste 100 de adversari. La FC Brașov – Steaua s-au uitat 71.000 de persoane din aceeași categorie. Da, e doar o categorie, nu întregul public, dar e cea mai importantă pentru posturile de sport, iar ideea rămâne. Cum s-a ajuns aici într-un sezon în care pe drepturile TV din Liga I s-au plătit vreo 30 de milioane de dolari? Prima explicație este acoperirea GSP TV, undeva la o treime din cea a rivalilor. Când trebuie să lupți unul contra trei, ai nevoie de ajutoare. Și așa începe să capete sens „scandalul televizării“.

Scandal sau făcătură?

Să o luăm de la început. GSP TV a vrut să dea un semnal că nu acceptă să nu aibă niciun cuvânt de spus în programarea meciurilor. E corect. Pe banii cheltuiți de tine, pe foarte mulții bani cheltuiți, nu e normal să facă alții jocurile. Pentru 30 de milioane de euro pe an, fotbalul îndoielnic care primește banii ar trebui să stea la cheremul televiziunii și dacă nu este stipulat clar în contract asta! Televiziunea ar trebui să aibă dreptul să pună etapa și la șase dimineața.
Demonstrația de forță e însă disproporționată. În realitate, GSP TV chiar pune meciurile la ce oră vrea. Avem singurul campionat în care toate se dispută la ore diferite! Toate! Nu televiziunea cere asta? Ba da! De aceea s-a și ajuns ca platforma performantă anunțată inițial, cu GSP TV 1, 2, 3 și 4 care urmau să transmită în paralel meciuri, să fie inutilă.
În momentul în care GSP TV a realizat că în acest caz, în premieră, nu poate face ce vrea și nu are șanse să pună meciul etapei pe Antena 1, unde genera venituri mai mari, a decis să nu-l mai dea deloc. Și-a luat jucăriile și a plecat. Curios însă, a construit o campanie de promovare perfectă. Aproape perfectă. A ținut scandalul pe coperta ziarului omonim mai multe zile, crescând interesul. Încet-încet meciul a primit un potențial bun de audiență și pentru GSP TV, paradoxal, tocmai prin refuzul inițial de a-l televiza! Întrebarea e când au realizat ei potențialul de audiență? Duminică dimineața? Aici intervin problemele. Dacă da, e amatorism. Probabil că meciul ar fi făcut un rating mai mare de 2,5 puncte, cât a realizat așa în mediul urban. E cel mai mare al unui meci pe gsp tv, dar e sub potențialul creat de scandal. Dacă scandalul nu e întâmplător, e vorba de ipocrizie. Mai ales când îi iei la mișto pe oameni și spui în ziarul GSP că televiziunea GSP „nu a confirmat informația“ că meciul va fi totuși televizat. Asta fiind duminică, iar noutatea apare confirmată în caseta meciului și pe prima pagină ale aceleiași ediții.
Una peste alta, brambureala a scos la iveală amatorismul și jocurile de culise din fotbalul românesc și în privința drepturilor tv. Decizia mai rapidă a transmiterii și la ora 15:00 ar fi dus la o promovare bună și ar fi fost în primul rând în favoarea televiziunii. Dovadă faptul că un show de skandenberg a luptat de la egal la egal cu meciul Stelei.

Publicat: 10 03. 2009, 08:32
Actualizat: 10 03. 2009, 08:39