„We light up the football”, stă scris deasupra logo-ului Gazprom, pe site-ul www.gazprom-football.com, dedicat legăturilor gigantului rus cu sportul cel mai popular din lume. Sloganul se poate traduce prin „Noi luminăm fotbalul” sau „Noi dăm strălucire fotbalului”, două mesaje în care se simte o nuanță din vanitatea rusească, dar la fel de bine poate însemna „Noi dăm foc fotbalului”, dacă iei în considerare flacăra din dreptul literei „G” supradimensionată. În plină criză internațională cauzată de invazia rusească din Crimeea, comparabilă cu tensiunea Războiului Rece, ultima traducere e pe punctul de a căpăta un sens peiorativ nebănuit pentru Chelsea, Schalke 04, UEFA, FIFA, Zenit Sankt Petersburg și alte entități din fotbalul mondial, legate financiar de compania care deține 18,3% din rezervele cunoscute de gaz natural ale lumii.
„Gazprom nu investește în fotbal doar pentru a-și promova imaginea în Rusia și în străinătate. Rusia folosește aceste investiții pentru a influența în mod direct procesul de luare a deciziilor la cluburile mari de fotbal”, scrie germanul Manuel Veth într-un studiu intitulat „Imperiul de fotbal Gazprom – crearea unei campanii globale de imagine”.
Pentru a înțelege impactul conflictului din Ucraina asupra relațiilor dintre cluburi, asociațiile de fotbal și Gazprom, un neinițiat trebuie să aibă în față o radiografie a companiei pe care statul rus o controlează printr-un pachet majoritar de 50,002 la sută (Agenția Federală Rusă pentru Managementul Proprietățiilor Federale – 38,3%, Rosneftegaz – 10.74% și Rosgazifikatsiya – 0,889%).
Înființată în 1989 de Ministerul pentru Industria de Gaz din URSS, Gazprom a fost privatizată în parte după destrămarea Uniunii Sovietice. Avea deja o reputație serioasă pe piața occidentală la finele anilor ’90, însă a devenit un jucător extrem de important abia din 2000, după instalarea actualului președinte Vladimir Putin (aflat la al treilea mandat). Fost ofițer KGB între 1975 și 1991, Putin a lansat o campanie de stopare a dominației oligarhilor ruși prin instituirea controlului de stat în companiile strategice, pe care le-a denumit Campioni Naționali.
INFO
Apărut în Franța post-belică, termenul de Campioni Naționali este un concept politic potrivit căruia corporațiile mari din domenii strategice nu trebuie doar să obțină profit ci să și „promoveze interesele unei națiuni”
5,3 milioane de dolari a încasat, potrivit Bloomberg, CEO de la Gazprom,Alexei Miller, în 2008, din salarii și bonusuri pentru funcții cumulate în cadrul companiei
ROLUL LUI PUTIN
Prima măsură luată de Putin în cazul Gazprom a fost numirea unor apropiați în funcții de conducere: Dmitri Medvedev, actualul premier și fost președinte în mandatul 2008-2012 în care Putin nu a mai putut candida, rămânând prim-ministru, și Alexei Miller, fost subaltern al lui Putin în Comisia pentru Relații Externe de la primăria orașului Sankt Petersburg, la începutul anilor ’90. Ca șef al acelei comisii, Putin a fost găsit vinovat pentru nereguli la exportul unor metale în valoare de 93 de milioane de dolari, dar nimeni nu a luat vreo măsură împotriva sa.
Oamenii care au transformat Gazprom: președintele Rusiei, Vladimir Putin (stânga) și premierul Dmitri Medvedev (dreapta) / EPA
INFO La începutul lui 2001, Gazprom a cumpărat televiziunea NTV, în emisiunile căreia Vladimir Putin era des criticat. Proprietarul postului TV, Vladimir Gusinski, a fost de acord să vândă către Gazprom după ce a fost arestat pentru o scurtă perioadă de timp, iar FSB (succesorul KGB) a percheziționat sediul NTV
Până în 2005, statul rus a obținut controlul asupra companiei, iar un an mai târziu, printr-o lege federală, i-a acordat drepturi exclusive pentru exportul rusesc de gaze naturale. Cu câteva luni mai devreme, Gazprom își consolidase poziția pe piața de energie prin achiziționarea, contra sumei de 13 miliarde de dolari, a 75,7% din firma de produse petroliere Sibneft, controlată de patronul lui Chelsea, oligarhul Roman Abramovici.
1,9 miliarde de dolari a costat construcția noului sediu Gazprom din Sankt Petersburg
Politica Gazprom, păstrată până în 2008, a fost de a vinde gaz ieftin în Rusia și scump în Europa. În 2004, compania livra gaz către 25 de țări europene (excepție făceau Spania și Portugalia; România își asigura din această sursă 40% din necesarul anual) pe baza unor contracte pe termen lung, 20-25 de ani, și asigura 25% din necesarul Uniunii Europene. În 2013, Gazprom a anunțat că a stabilit un nou record la livrarea de gaz către UE și Turcia, cu 161,5 miliarde de metri cubi, și a raportat încasări de 61 miliarde de dolari, cu 10% mai mult decât în anul precedent, în ciuda reducerilor substanțiale acordate clienților europeni. Anul trecut, Germania, Italia și Marea Britanie au fost cei mai mari cumpărători de gaz livrat de Gazprom, la un preț de 380 de dolari pentru o mie de metri cubi de gaz, cu 20 de dolari mai puțin decât în 2012.
20% din influxul de valută al Rusiei reprezintă tranzacțiile Gazprom, companie care are 445.000 de angajați
Sediul impresionant Gazprom din Sankt Petersburg / EPA
„Gazprom servește un singur stăpân cu o asiduitate demnă de invidiat. În timp ce-și consolida puterea la începutul anilor 2000, președintele Putin a construit Gazprom ca fiind instrumentul principal al noului stat capitalist Rusia. Și-a numit aliații în pozițiile cheie, apoi a folosit compania ca unealtă în politica externă a Rusiei, spre exemplu tăind alimentarea cu gaz către Georgia, Belarus, Moldova și Ucraina în timpul disputelor politice”, scria, anul trecut, The Economist.
INFO În dorința de a ține Ucraina în sfera sa de influență, Rusia a folosit datoriile statului vecin către Gazprom ca obiect de presiune în 2006, 2007, 2008 și 2009, în episoade numite de presa occidentală drept „crize ale gazului”. Gazprom a redus presiunea gazelor din conducte sau a sistat temporar livrările. România, membru NATO și UE, a resimțit efectele
În ultimele luni din 2013, la presiunea Moscovei axată pe datoriile Ucrainei către Gazprom, președintele filorus Victor Ianukovici a refuzat o apropiere comercială de Uniunea Europeană și s-a îndreptat spre est, de unde a primit un discount semnificativ la importul de gaz de la Gazprom ca partedintr-un ajutor de 20 de miliarde de dolari. A fost mișcarea care a declanșat protestele de la Kiev. După fuga lui Ianukovici și preluarea puterii în Ucraina de către forțe politice pro-occidentale, Gazprom și-a adus din nou aminte de datorii. Purtătorul de cuvânt al companiei a anunțat că Ucraina trebuie să plătească restanțe de 1,5 miliarde de dolari în urma importului de gaz.
INFO În 2007, statul rus le-a dat dreptul giganților Gazprom și Transneft de a-și crea propriile armate private cu scopul de „a-și proteja infrastructura”. În 2013, Duma de stat a trecut o lege prin care le permitea celor două companii să-și păstreze forțele armate, formate din mercenari. Gazprom deține și trei sateliți aflați pe orbita Pământului
38,7 miliarde de dolari a fost profitul net obținut de Gazprom în 2012, în urma unor încasări de 153 de miliarde de dolari
„Orice problemă întâmpină, Gazprom o îneacă în bani”, spune Natalia Volcikova, de la New Economic School din Moscova. Element cheie în declanșarea crizei grave din Crimea, cu imaginea de unealtă a președintelui Putin în media occidentală, Gazprom investește tot mai mult în ultimii ani în fotbalul mondial. „Acest proces”, susține Manuel Veth, „amintește într-un fel de modul în care compania a reușit să infiltreze companiile majore de energie din vestul Europei prin pachete minoritare de acțiuni. Prin aceste investiții minoritare, Gazprom are, în teorie, puterea de a influența decizii politice în țări ca Germania, Franța și Marea Britanie”.
ZENIT, COPILUL GAZPROM
Implicarea companiei în fotbal a început în 1999, printr-un contract de sponsorizare cu Zenit Sankt Petersburg, singura echipă din orașul natal al lui Putin. Rusia era răvășită de criza economică, iar clubul nu terminase niciodată mai sus de locul 5 în noua ligă din Rusia. Injecția financiară Gazprom a început să-și facă efectul: locul 3 în 2001, apoi locul 2 în 2003. Doi ani mai târziu, președintele David Traktovenko își vindea acțiunile la Zenit, iar Gazprom devenea proprietarul clubului cu un pachet de 95% . Cu un buget consistent, clubul Campionului Național Gazprom a început să câștige trofee: titlul de campioană a Rusiei în 2007, 2010 și 2012 și Cupa UEFA în 2008.
Oliver Kahn jonglează cu mingea în poartă după încă un gol primit de la Zenit, în înfrângerea cu cântec, 0-4, din 1 mai 2008 / EPA
INFO În 2008, Baltasar Garzon, un cunoscut procuror spaniol specializat pe cazuri de terorism, crimă organizată și spălare de bani, ancheta traseul banilor spălați de Mafia rusă pe teritoriul Spaniei. În timpul investigației, a obținut înregistrări ambientale ale unor discuții între interlopi din Sankt Petersburg în care aceștia vorbeau despre trucarea meciului retur din semifinalele Cupei UEFA din 2008, Zenit – Bayern Munchen. În tur, scorul fusese 1-1, însă personajele supravegheate susțineau că scorul partidei care urma să se dispute la Sankt Petersburg va fi 4-0 și că Bayern a primit 50 de milioane de euro „să se dea la o parte”. Meciul s-a terminat într-adevăr cu scorul de 4-0 după o evoluție penibilă a lui Oliver Kahn, aflat la ultimul meci în cupele europene din carieră. Zenit a câștigat ulterior finala de la Manchester în fața lui Glasgow Rangers. Justiția spaniolă nu a continuat investigația legată de partida din semifinale, iar UEFA nu a descoperit nimic suspect. Președintele onorific al lui Bayern, Franz Beckenbauer, apare acum ca vector de imagine într-o campanie Gazprom, Football for Friendship, pe site-ul www.gazprom-football.com, dedicat de compania rusă fotbalului. Beckenbauer are rolul de ambasador sportiv al Gazprom
12,6 milioane de fani are Zenit Sankt Petersburg în Europa. Într-un studiu realizat de compania germană de marketing Sport+Markt, clubul ocupă locul 11 în ierarhia celor mai populare grupări europene și primul loc în topul echipelor rusești
În ultimii ani, în încercarea de a o transforma pe Zenit într-o forță de temut în fotbal, Gazprom a mărit volumul investiției. În 2012, brazilianul Hulk și belgianul Axel Witsel au lăsat campionatul Portugaliei pentru Piter, alintu l l ocalnicilor pentru Sankt Petersburg, transferați în schimbul sumei totale de 80 de milioane de euro. Salariile lor, 7 milioane de euro pe an pentru Hulk și 4 milioane pentru Witsel, au creat imediat tensiuni în vestiar, dar căpitanul I gor Denisov – care a protestat față de prăpastia financiară creată între cei doi și restul vestiarului – a fost imediat vândut de Zenit la Anji.
INFO În 2013, Vladimir Putin a semnat o lege prin care limita suma pe care persoanele aflate în incapacitatea de a munci o puteau primi din partea statului. Asta după ce, în 2011, bugetul de asigurări sociale al primăriei din Sankt Petersburg a fost sărăcit de mai mulți jucători accidentați ai lui Zenit cu suma 5,2 milioane de dolari. Clubul, care avea pe atunci un buget de 100 de milioane de dolari, își înregistra fotbaliștii pe lista potențialilor beneficiari ai ajutoarelor sociale în caz de incapacitate fizică, iar jucătorii primeau sume uriașe din fondul social de asigurări pentru accidentările din teren.
În paralel cu zecile de milioane de euro oferite generos pentru transferuri, Gazprom finanțează contrucția unui nou stadion în valoare de 1,1 miliarde de dolari, cu o capacitate de 69.000 de locuri, care va fi inaugurat în 2016 și care se va numi, evident, Gazprom Arena. Numai pentru apariția pe reclamele din jurul gazonului, Gazprom Neft (divizia petrolieră Gazprom al cărei președinte este Aleksandr Dyukov, nimeni altul decât președintele lui Zenit) oferă 20 de milioane de dolari pe sezon.
Sursa: Sports.ru
INFO La capitolul mărunțis, tot Gazprom Neft a injectat 6,5 milioane de dolari în clubul Tom Tomsk și deține acțiuni în mai multe cluburi de hochei din Rusia
INTRAREA ÎN EUROPA
În ciuda investiției gigant de la Zenit, Gazprom avea nevoie de imagine în afara Rusiei și cea mai simplă cale de a rezolva problema a fost o infuzie de capital într-un club din străinătate. Conform datelor Gazprom, Germania – motorul economic al Europei – este cel mai important client al companiei, cu un apetit important pentru gazul rusesc. Coincidență sau nu, ținta aleasă acum 8 ani de gigantul energetic a fost al doilea cel mai important club din Bundesliga, cu datorii de 120 de milioane de euro, Schalke 04 Gelsenkirchen, localizat în strategicul bazin Ruhr. Gazprom și Schalke au semnat un contract de sponsorizare pe 5 ani și jumătate cu o valoare care putea ajunge la 100 de milioane de euro. În același timp, Schalke și Zenit parafau un parteneriat în urma căruia specialiștii de la centrul de copii și juniori al clubului german urmau să ajute echipa din Sankt Petersburg să pună pe picioare o academie de fotbal.
INFO Fostul cancelar al Germaniei, Gerhard Schroder, este bănuit că a facilitat intrarea rușilor de la Gazprom în Bundesliga. Fan al Borussiei Dortmund, Schroder este consilier Gazprom
„Gazprom nu va avea nicio influență în partea operativă de business a clubului și nici în deciziile sportive”, anunța Gerhard Rehberg, unul dintre acționarii clubului, însă la începutul lui 2011 presa germană a relatat copios un episod aparent incredibil. Die Welt a scris că Vladimir Putin în persoană a încercat să blocheze transferul portarului Manuel Neuer la rivala lui Schalke, Bayern Munchen. Premierul de atunci al Rusiei a cerut conducerii Gazprom să genereze fonduri pentru păstrarea jucătorului în vârstă de 25 de ani, însă Neuer a fost vândut în cele din urmă în Bavaria pentru 22 de milioane de euro. Iritat, Putin le-a telefonat celor din conducerea lui Schalke pentru a-și manifesta nemulțumirea față de această tranzacție. În ciuda episoduli tensionat, în 2011, Schalke și Gazprom au prelungit contractul cu încă 5 ani și jumătate, pentru 12 milioane de euro anual, plus bonusuri la obținerea unor trofee.
ȚINTA BAYERN
Obiectivul strategic în fotbalul german este însă campioana Europei, Bayern Munchen, cu încasări de peste 400 de milioane și un profit constant. Privirile Gazprom s-au îndreptat către clubul despre care procurorul spaniol Baltasar Garzon obținuse în 2008 indicii că ar fi trucat semifinala retur a Cupei UEFA contra lui Zenit. În Bundesliga, cluburile trebuie să se supună regulii „50+1″, adică să păstreze majoritatea acțiunilor și să vândă pachetul minoritar. În 2002, compania de echipament sportiv Adidas a cumpărat 9,1% dintre acțiunile lui Bayern pentru 77 de milioane de euro (legătura dintre cele două entități datează de la finele anilor ’60, cînd actualul președinte onorific și fost jucător Franz Beckenbauer era frecvent prezent în casa lui Adolf Dassler, fondatorul Adidas), iar în 2009 producătorul auto Audi a plătit 90 de milioane de euro pentru un pachet similar de acțiuni. În decembrie 2012, cotidianul Sueddeutsche Zeitung anunța că Gazprom ia în calcul să ofere lui Bayern un preț mult mai mare decât cele plătite de Adidas și Audi pentru un pachet în club. Negocierile dintre cele două părți au demarat, însă niciun anunț oficial nu a fost făcut ulterior.
Nu toți fanii lui Bayern au fost încântați de ideea intrării Gazprom în club
În aceeași perioadă cu negocierile pentru preluarea acțiunilor la Bayern Munchen, Gazprom a fost în tratative cu clubul turc Antalyaspor pentru un contract de sponsorizare. Din nou coincidență, Turcia este un client strategic al furnizorului de gaz, al doilea importator după Germania și punctul de tranzit al unei conducte submarine de gaz din Marea Neagră. În încercarea de a accelera tranzacția, președintele lui Antalyaspor, Hasan AkñncñoĂŸlu, l-a sunat pe premierul turc Recep Tayyip ErdoĂŸan în ziua în care acesta se întâlnea cu Vladimir Putin: „Procesul de negociere pentru o sponsorizare are particularitățile sale. Spre exemplu, Gazprom și Schalke au semnat un contract după discuții bilaterale între Vladimir Putin și cancelarul german Angela Merkel”, a declarat AkñncñoĂŸlu pentru cotidianul Hurriyet pe 2 decembrie 2012. Discuțiile au rămas, ca și în cazul lui Bayern, fără finalitate.
INFO Serbia este o țară cheie în strategia Gazprom, inclusă în proiectul South Stream, început în 2008, conducta care traversează Marea Neagră și ajunge în Italia prin Bulgaria, Serbia și Slovenia. „Împreună cu Gazprom, Serbia se dezvoltă în prezent într-un centru european major pentru tranzit și depozitarea gazului”, se scrie pe site-ul www.gazprom.com
În 2010, la un an după ce Gazprom cumpărase 51% din NIS, compania energetică de stat din Serbia, Steaua Roșie Belgrad, unul din cele două cluburi est-europene câștigătoare ale Cupei Campionilor (a doua este Steaua București), era în pragul falimentului, cu datorii de 25 de milioane de dolari. Salvarea a venit de la Gazprom care a semnat un contract de sponsorizare pe 5 sezone pentru 3 milioane de euro pe an. Sigla AZS, un brand regional dezvoltat de Campionul Național din Rusia, apare pe tricourile echipelor clubului sârb și pe panourile publicitare de pe Maracana, stadionul din Belgrad. În plus, un reprezentant al Gazprom face parte din Consiliul de Administrație al Stelei Roșii.
23% din suma contractului de sponsorizare dintre Gazprom și Steaua Roșie Belgrad este investită în centrul de copii și juniori al clubului
INFO În 2011, în timpul unei vizite la Belgrad, Vladimir Putin a asistat la derbyul tradițional Steaua Roșie – Partizan, spre amuzamentul jurnaliștilor ruși din Diasporă care susțin că actualul președinte al Rusiei „nu știe ce este ofsaidul”
Primul club din est cîștigător al celui mai important trofeu din Europa, Steaua București, pare a fi și el în atenția Gazprom. În iunie anul trecut, NIS j.s.c Novi Sad, subsidiara Gazprom Neft, a inaugurat două stații de alimentare cu carburant sub brand-ul Gazprom, la kilometrul 59 al autostrăzii București-Pitești. Prezent la deschidere, Kiril Kravcenko, CEO NIS și Deputy CEO pe managementul proprietăților din străinătate ale Gazprom Neft, a lansat o aluzie: „Sper ca, profitând de faptul că domnul Hrebenciuc este aici, Gazprom să se apropie de Steaua și să câștige un nou trofeu european”. Viorel Hrebenciuc, vicepreședintele Camerei Deputaților, a zâmbit. Potrivit media din România, el se ocupă de administrarea clubului Steaua pe perioada în care George Becali se află în închisoare.
La doi ani după operațiunea Serbia, Gazprom a dat o lovitură într-un alt punct strategic al Europei: Marea Britanie. În iulie 2012, Chelsea era de câteva săptămâni campioana Europei după finala câștigată la penaltyuri în fața lui Bayern, chiar la Munchen. „Acesta este un nou parteneriat global extrem de incitant pentru club și demonstrează atracția tot mai mare pe care o exercită Chelsea FC”, anunța într-un limbaj de PR Ron Gourlay, directorul executiv al clubului londonez, asocierea cu Gazprom. Șefii gigantului energetic trataseră încă o dată cu Roman Abramovici după preluarea Sibneft din 2005. Scopul contractului pe 3 ani este bizar: „aprovizionarea cu gaz și electricitate” a clubului Chelsea!
Roman Abramovici și CEO Gazprom, Alexei Miller, discută probabil despre „furnizarea de gaz și electricitate” către Chelsea / EPA
INFO Regula Fair Play-ului financiar introdusă de UEFA vizează echilibrarea modului în care este administrat un club. Forul european încearcă să încurajeze echipele să se încadreze în limita încasărilor dintr-un sezon, fără a mai apela la împrumuturi din partea celor considerați patroni
Jurnaliștii de la The Guardian au pus imediat sub semnul întrebării partneriatul despre care cred că este o modalitate prin care Abramovici vrea să fenteze regula Fair Playului financiar introdusă de UEFA. Chelsea are datorii uriașe față de patronul ei, în fapt creditorul ei, o tendință pe care UEFA o va sancționa în următorii ani dacă datoriile depășesc un anumit barem.
85 de milioane de euro reprezentau datoriile lui Chelsea în 2011, înainte de semnarea contractului cu Gazprom
Nici o publicație din lume nu a reușit să afle suma contractului dintre Gazprom și Chelsea. În schimb, presa olandeză a descoperit că prietenia dintre Roman Abramovici și oligarhul Alexander Chigirinsky, investitorul din spatele lui Vitesse Arnhem, nu s-a materializat doar într-o colaborare între cluburile lor (șapte jucători de la Chelsea sunt în acest sezon împrumutați la Vitesse). Gazprom este așteptată să sponsorizeze cu 10 milioane de euro pe an clubul olandez. În cazul în care negocierile eșuează, Alexei Miller, CEO de la Gazprom, are cumpărată o lojă pe Amsterdam ArenA, casa celui mai important club olandez, Ajax.
Cluburile din Bulgaria, o altă țară de pe traiectul conductei South Stream, și chiar AC Milan așteaptă la rând o sponsorizare rusească. „Nu există club de fotbal în lume care să nu vrea să coopereze cu Gazprom”, declara recent Ivan Savvidis, patronul ruso-grec de la PAOK Salonic, al 30-lea cel mai bogat om de afaceri din Rusia și un apropiat al lui Vladimir Putin. Mai nou, se pare că nu există for important din fotbalul mondial care să nu-și dorească banii proveniți din gaz rusesc.
SPONSOR LA UEFA ȘI FIFA
În 2012, Gazprom semna un contract pe trei ani cu UEFA prin care devenea partener principal al Ligii Campionilor. „Champions League va beneficia de prezența Gazprom în 20 de țări europene și altele din întreaga lume. Pe de altă parte, Champions League va ajuta Gazprom să-și construiască identitatea și conștientizarea brandului la nivel global”, a explicat oficialul UEFA, David Taylor, avantajele reciproce ale colaborării. Deși detaliile financiare nu au fost publicate, media occidentală a vehiculat o sumă de peste 40 de milioane de euro pe sezon până în 2015.
Alpiniști industriali au desfășurat un banner anti-Gazprom sub ochii oficialilor UEFA. Forul european a amendat-o pe FC Basel cu 30.000 de euro
INFO Gazprom s-a alăturat companiilor Heineken, UniCredit, Ford, MasterCard și Sony Computer Entertainment Europe pe lista sponsorilor Ligii Campionilor. Totuși, în octombrie 2013, Gazprom și partenerii de la UEFA au avut parte de o surpriză neplăcută: activiștii Greenpeace au desfășurat un banner gigant pe stadionul St. Jakobs Park în timpul meciul de Champions League dintre FC Basel și echipa sponsorizată de ruși, Schalke 04. „Gazprom don’t foul the Arctic” era mesajul, un joc de cuvinte care se poate traduce prin Nu faulta Arctica sau Nu murdări Arctica, cu trimitere la exploatările Gazprom din calota Arctică. 30 de activiști Greenpeace sunt reținuți de autoritățile ruse de mai multe luni și puși sub acuzare pentru piraterie (acuză care se pedepsește cu până la 15 ani de închisoare) pentru că au încercat să se urce pe o platformă Gazprom de exploatare din Oceanul Arctic.
Vladimir Putin privește mulțumit cum Alexei Miller, șeful Gazprom, își exercită influența financiară asupra lui Sepp Blatter, șeful FIFA / EPA
Influența Gazprom la nivelul macro-decizional din fotbalul mondial a fost întregită în septembrie 2013 când -sub privirile vigilente ale lui Vladimir Putin- Alexei Miller și președintele FIFA, Joseph Blatter, au semnat un contract de sponsorizare care va dura pâna la Cupa Mondială din 2018, organizată de Rusia. „Mă bucur că ați ajuns la o înțelegere pentru a lucra împreună într-un scop important și nobil”, a declarat Putin, din postura care se dorea a fi de observator neutru la negocieri. Contra unei sume speculate la 40 de milioane de euro, Blatter a dat dreptul Gazprom să intre în clubul restrâns al sponsorilor, alături de Emirates, Adidas și Sony, și folosească siglele FIFA și Cupei Mondiale în campaniile sale publicitare.
Manuel Veth scrie că, „precum o caracatiță, Gazprom este astfel capabilă să-și întindă tentaculele într-unul din cele mai importante cluburi din Anglia, Chelsea, lucru care influențează la rândul său bunul mers al Ligii de fotbal (Premier League) și al Federației engleze (FA)”. Comparația este valabilă și pentru Germania, Serbia și alte țări care așteaptă sponsorizările Gazprom. Ce efecte asupra fotbalului mondial ar avea un embargo dur impus Rusiei și resimțit automat de Gazprom? Zeci de milioane de euro nu ar mai ajunge prin conductele financiare la destinație, însă, scrie Manuel Veth, „Rusia a plantat deja semințele controlului sub voalul derulării unor proiecte majore în sportul de acasă și de peste hotare”.
Este extrem de trist cum pot fi cumpărați oficialii din fotbal cu bani rusești Viola von Cramon, purtător de cuvânt al Partidului Verzilor, în Bundestag (parlamentul german)
P.S. – Marți dimineață, cotidianul britanic The Guardian a scris despre „ruptura apărută între Statele Unite și țările europene în privința atitudinii față de agresiunea Rusiei din Ucraina. În timp ce Washington presează pentru sancțiuni economice dure față de Rusia, cu care a rupt peste noapte orice relație de cooperare militară, miniștrii de externe din Uniunea Europeană s-au împărțit în șoimi și porumbei, preferând medierea și monitorizarea situației din Ucraina”. Întîmplător sau nu, sunt exact țările din UE legate de Rusia lui Putin prin cordonul ombilical ce transportă gaz și milioane de euro, furnizate prin contractele de livrare sau de sponsorizare semnate cu Gazprom.
Introdu cuvântul căutat și apasă ENTER