SPECIAL | Viitorul Constanța, între echipele analizate de KPMG în „The European Champions Report 2018″. Profitul clubului lui Hagi în sezonul 16/17
- Raportul KPMG intitulat „European Champions Report” examinează cei mai relevanți indicatori de performanță în afaceri pentru un număr de 12 echipe de fotbal campioane în ligile naționale în sezonul 2016 – 2017, reprezentând atât elitele, cât și echipele de nivel mediu de pe piața fotbalului, inclusiv din România.
- Printre campioanele ligilor nationale, echipa Real Madrid CF a înregistrat cele mai mari venituri din exploatare[1] (671 milioane EUR), în timp ce echipa AS Monaco FC (144 milioane EUR) a înregistrat cea mai mare creștere față de anul precedent (86%).
Cu peste 25% din veniturile din exploatare provenite din resursele financiare distribuite de UEFA, 5 cluburi au arătat o dependență semnificativă față de aceste surse de venit: AS Monaco FC (45%), Celtic FC (30%), Beșiktaș JK (28%), Juventus FC (27%) și FC Basel 1893 (26%). Echipa FC Bayern München a înregistrat din nou cel mai scăzut nivel al raportului între costurile cu personalul și total venituri (45%) dintre toate cluburile evaluate, urmată de Beșiktaș JK (48%); AS Monaco (69%) s-a aflat la polul opus al clasamentului. Toate echipele campioane incluse în raport au înregistrat profit după impozitare, evidențiindu-se astfel tranziția industriei fotbalului către sustenabilitate.
În a doua ediție a „The European Champions Report”, echipa Football Benchmark a KPMG compară performanța financiară a campioanelor nationale din 12 ligi europene – AS Monaco FC, Beșiktaș JK, Celtic FC, Chelsea FC, FC Basel 1893, FC Bayern München, FC Spartak Moscow, FC Viitorul Constanța, Feyenoord Rotterdam, Juventus FC, Real Madrid CF și SL Benfica. Andrea Sartori, Global Head of Sports, KPMG și autorul raportului, afirmă: „Fotbalul este o afacere care se află în creștere, iar această tendință este confirmată de faptul că toate cluburile, cu excepția a două dintre ele (FC Bayern München și FC Basel 1893), au înregistrat o creștere a veniturilor din exploatare în moneda locală față de anul precedent. În plus, venitul generat de principala competiție europeană intercluburi rămâne un motor principal al creșterii, îndeosebi pentru cluburile de dimensiuni medii, întrucât aceasta are un impact nu numai asupra intervalului orar de difuzare, ci și asupra zilei meciului (datorită unui număr mare de meciuri jucate pe teren propriu) și asupra aspectelor de natură comercială (din bonusuri de sponsorizare).”
După câștigarea campionatului din Ligue 1 și calificarea în semifinalele UEFA Champions League, AS Monaco FC se află în centrul atenției datorită creșterii impresionante a veniturilor din exploatare, respectiv cu 86% față de anul anterior. Campionii Franței, având un buget care reprezintă aproximativ un sfert din bugetul rivalilor Paris Saint-Germain FC, au demonstrat, de asemenea, cea mai mare „dependență de UEFA” în raportul nostru: 45% din veniturile din exploatare provin din resursele financiare distribuite de UEFA. Celtic FC a înregistrat a doua cea mai mare creștere a veniturilor față de anul precedent. Real Madrid CF este campioana Europei, înregistrând cele mai ridicate venituri din exploatare (671 milioane EUR), rămânând însă ușor în urma echipei Manchester United FC, ale cărei venituri însă nu au fost captate în raportul nostru, întrucât aceasta a ocupat locul 5 în clasamentul Premier League de anul trecut. „Los Blancos” sunt urmați de FC Bayern München (588 milioane EUR), în pofida stagnării veniturilor înregistrate de „Rekordmeister”, ca urmare a eșecului acesteia de a intra în semifinalele Champions League pentru prima data în ultimii șase ani. Chelsea FC a realizat venituri din exploatare în valoare de 361,3 milioane GBP (420 milioane EUR[2]), o creștere cu 9,8% în moneda locală față de anul precedent (scădere cu 4% în EUR).
„În fotbalul de astăzi, ca în multe domenii sportive, performanța financiară nu mai depinde strict de rezultatele competiționale. Acestea sunt dublate de eforturi și strategii comerciale în zone conexe, cum ar fi drepturile de difuzare, merchandising și fidelizare prin intermediul social media și al marketingului digital, sau dezvoltarea și managementul unui portofoliu de drepturi de proprietate intelectuală asociat clubului, activităților și produselor acestuia. Într-un astfel de context complex, credem că și cluburile autohtone ar trebui să iși recalibreze eforturile operaționale pentru a dezvolta, diversifica și exploata în mod sustenabil competențe strategice menite a îmbunătăți performanțele financiare”, spune Tudor Grecu, Partener Financial Services, KPMG în România.