Planul lui Mircea Sandu, șeful FRF, de a înscrie România în cursa pentru organizarea Europenelor de fotbal din 2024, se poate solda, dacă va fi încununat de succes, cu cel mai mare efort de modernizare a țării noastre din ultimii 50 de ani! Pentru ca ideea să aibă șanse de reușită, trebuie ca în coaliție să intre ferm întreaga clasă politică, guvernul și pătura oamenilor de afaceri.
Pe inițiator, ideea nu-l va costa nimic, în schimb, țara se va înhăma la un proiect fără precedent. Va fi nevoie de investiții de zeci de miliarde de euro făcute într-un ritm foarte rapid și de stoparea creșterilor salariale pentru bugetari în următorii ani, dar ar aduce un boom economic și o infrastructură la nivel european.
ProSport, în colaborare cu Ziarul Financiar, a calculat ce înseamnă, în cifre și fapte, această tentativă a României de a organiza Euro 2024 împreună cu Ungaria.
Idee veche, perspective noi
Ideea ca România să candideze la organizarea Europenelor în comun cu unul dintre vecinii noștri – Ungaria sau Bulgaria – nu e nouă. Mircea Sandu a mai pus pe tapet problema în urmă cu cinci ani. Acum suntem însă într-o postură care ne favorizează: am devenit membri UE, s-au demarat lucrările la autostrăzi, șeful UEFA a devenit Michel Platini, prietenul lui Mircea Sandu.
Totul trebuie terminat în șase ani
Problemele încep când privim spre infrastructura țării – principalul criteriu. Nu e vorba doar despre stadioane și baze de pregătire moderne. Pentru a spera că primim Euro 2024, trebuie să avem, la data ultimei inspecții (probabil în 2016-2017), lucruri care acum par de domeniul SF: mii de kilometri de autostrăzi, căi ferate moderne, aeroporturi de nivel european, capacitatea de a găzdui sute de mii de turiști în condiții civilizate și multe altele. O primă evaluare arată că, fără 15-20 de miliarde de euro, toate acestea nu sunt posibile.
Alianță cu Ungaria – da. Cu Bulgaria – ba
Singura variantă viabilă e alianța cu Ungaria. Vecinii de la Vest sunt mult mai avansați la capitolul infrastructură decât noi și bulgarii. Meciurile de la Euro se joacă în opt orașe. Fiind vorba de un parteneriat cu Ungaria, noi vom asigura jumătate dintre acestea. Ținând cont de actualele lucrări de infrastructură din România, dar și de nivelul de dezvoltare al orașelor, favorite par București, Brașov, Cluj și Timișoara. În discuție ar mai putea intra Constanța. Autostrăzile către Cluj și Timișoara au fost începute deja, finanțarea pentru coridorul IV pan-european (București – Pitești – Sibiu – Timișoara) e asigurată, în mare parte, de UE, toate orașele vizate sunt importante centre economice, în plus au o lungă tradiție în fotbal.
Există însă și obstacole foarte mari: terminarea autostrăzilor în următorii cinci-șase ani presupune o accelerare decisivă în acest domeniu. Trebuie reabilitate și modernizate complet căile ferate spre Cluj și Timișoara. Trebuie construite din temelii stadioane la Timișoara și Brașov. În ultimul caz, mai trebuie ridicat, tot de la zero, și un aeroport.
Cu totul, e vorba despre o sumă care poate oscila, dacă nu se va fura excesiv de mult, între 16 și 20 de miliarde de euro.
Grecia – de evitat, Portugalia – de urmat
Întrebarea principală e dacă se merită acest efort imens. România va beneficia, până în 2020, de un boom economic, sporul suplimentar anual fiind de 3-4%. Investițiile masive în infrastructură vor genera multe locuri de muncă, șomajul se va reduce simțitor, întreaga economie pe orizontală va lua avânt, probabil că și PIB-ul și salariile în zona privată vor spori vizibil. România va depăși rapid efectele actualei crize economice.
Pe de altă parte, din acest peisaj îmbietor va lipsi Moldova. Mai este problema salariilor din zona bugetară: România nu poate susține investițiile și spori permanent salariile concomitent.
Avem și experiența altor țări. Polonia și Ucraina gâfâie, fiind în urmă cu lucrările pentru Euro 2012. Grecia încă mai plătește de pe urma organizării Olimpiadei din 2004. Localnicii din Africa de Sud se tem că vor avea de tras încă un deceniu pentru onoarea de a ține Cupa Mondială astă-vară.
Există însă și un contraexemplu încurajator: pentru Portugalia, organizarea Europenelor din 2004 a însemnat o importantă modernizare a țării și un mare avânt economic.
Candidatura la EURO costă 23 miliarde de euro
Cluj
• Lucrări de infrastructură • Modernizarea aeroportului • Hoteluri
Brașov
• Lucrări de infrastructură • Stadion • Aeroport • Hoteluri
București
• Lucrări de infrastructură • Modernizarea aeroportului
Timișoara
• Lucrări de infrastructură • Stadion • Modernizarea aeroportului • Hoteluri
Introdu cuvântul căutat și apasă ENTER