Steaua plătește într-un an chirie pentru ambulanță mai mult decât dacă ar cumpăra-o de nouă! Mărturia colonelului care s-a ocupat de problemă la clubul Armatei: „Făceam raport să luăm, dar era respins. De 3 ani închiriază de la firme particulare”
Steaua plătește 89.000 de euro pe an pentru chiria unei ambulanțe care să fie prezentă la competițiile sportive și, în același timp, comandanții clubului Armatei au refuzat sistematic, în perioada 2016-2018, achiziționarea unui astfel de vehicul care ar costa, nou-nouț, cel mult 70.000 de euro.
ProSport a stat de vorbă cu colonelul Vasile Tânjală, care a răspuns de serviciul auto la Steaua în perioada 1998-2017, și ofițerul a afirmat că a ridicat problema achiziționării unei ambulanțe, atât în scris cât și verbal, în ședințe, dar colonelul Boroi (șeful clubului între 2003 și 2016) și colonelul Petrea (șeful clubului între decembrie 2016 și octombrie 2017) au refuzat această achiziție, preferând contracte de închiriere cu o firmă privată.
În urmă cu trei zile, site-ul jurnalul.antena3.ro a publicat informația că, din 28 martie 2018 și până în 31 martie 2019, CSA Steaua plătește suma de 347.710 lei plus TVA (413.775 lei, adică echivalentul a aproximativ 89.000 de euro) pentru a închiria ambulanțe de la firma fiicei politicianului Vasile Blaga. Potrivit site-ului jurnalul.antena3.ro, Steaua a plătit, între 28 martie și 31 decembrie 2018, 290 de lei pe oră, pentru 866 de ore de chirie pentru aceste ambulanțe necesare la diverse competiții sportive. Clubul Steaua a publicat joi un drept la replică la articolul apărut în jurnalul.antena3.ro, pe site-ul propriu, care poate fi citit aici.
Colonelul Vasile Tânjală spune că șefii clubului erau perfect la curent cu faptul că achiziționarea unei ambulanțe noi, care să fie proprietatea clubului, ar fi adus o economie substanțială, dar au refuzat achiziționarea respectivului vehicul, optând deliberat pentru soluția închirierii.
„Am făcut raport ca Steaua să achiziționeze o a doua ambulanță, cerință obligatorie la competițiile sportive. Sistematic, atât George Boroi, cât și Cristian Petrea, cei doi comandanți care au condus CSA Steaua, au refuzat acest lucru. S-a preferat, în schimb, închirierea cu ora. Achițizionarea unei ambulanțe noi ar fi costat 300.000 de lei, adică aproximativ 65-70.000 de euro”, a povestit colonelul Tânjală pentru ProSport.
Acesta afirmă că Steaua a cumpărat, până la urmă, luna trecută (în decembrie 2018), cea de-a doua ambulanță, dar aceasta nu e pusă în circulație, derulându-se în schimb în continuare contractul de închiriere cu firma fiicei lui Vasile Blaga. „Am vorbit la club și am aflat că în decembrie au cumpărat o a doua ambulanță, model Volkswagen, dar n-au întocmit documentele de punere în circulație și nu au ambulanțier-șofer!”
Colonelul Vasile Tânjală a povestit pentru ProSport cum șefii clubului Steaua preferă să plătească anual, pe închirierea de ambulanțe, mai mult decât dacă ar cumpăra una nouă
Ofițerul este indignat de modul în care se procedează la cheltuirea banilor publici la clubul Armatei: „Oamenii trebuie să știe că Steaua a avut două ambulanțe perfect funcționale. Erau însă vehicule vechi. S-a modificat apoi legislația și nu au mai corespuns. În 2007 s-a cedat una din mașini, o autosanitară de tip ARO. Am reușit să iau o ambulanță nouă în 2008, una Mercedes Benz Vito echipată complet. Și am dat 300.000 de lei atunci pe ea, echivalentul a 66.000 de euro. Vă spun că eu n-am vrut să iau Mercedes, pentru că era foarte scumpă, dar comandantul de atunci, Boroi, a insistat: «Nu, domnule, luăm Mercedes!». N-am vrut Mercedes pentru că nu se justifica această cheltuială în plus. Cu 40-45.000 de euro luam una la fel de bună, echipată complet, dar de la Iveco sau Renault. Ar fi fost mai avantajos din toate punctele de vedere. Și ca preț, și ca mentenanță, întreținere. Costuri de exploatare, ce să mai vorbim! Dar, dacă așa a hotărât Boroi, asta s-a făcut… Nu s-a ținut cont de raportul departamentului de specialitate, al inginerului auto, s-a executat ordinul comandantului Boroi”, a povestit colonelul Tânjală cum a decurs achiziționarea singurei ambulanțe aflate acum în proprietatea clubului Steaua.
„Până la sfârșitul lui 2015, Steaua a avut, deci, două ambulanțe proprii. În ianuarie 2016 s-a scos din funcțiune cel de-al doilea vehicul, o Dacia Break. Dar în loc să se achiziționeze o ambulanță nouă în loc, s-a luat un microbuz. Eu am tot făcut raport să completăm parcul cu cea de-a doua ambulanță. Mi se tot răspundea: «Nu, mă, lasă…». Discuțiile astea au avut loc și public, în Adunarea de Consiliu! Le spuneam că ne trebuie a doua ambulanță. Clubul, care are zeci de secții și organizează foarte multe competiții, are nevoie de minimum două astfel de vehicule. La unele acțiuni sportive, regulamentul prevede existența, la locul desfășurării acțiunii, a două ambulanțe. Deci, Steaua avea nevoie de această investiție. Nu s-a făcut. În schimb, în ultimii 3 ani, perioada 2016-2018, s-a tot închiriat cu ora. Se plătește într-un an, către firme particulare, mai mult decât dacă s-ar cumpăra o ambulanță nouă care să aparțină clubului”, explică Tânjală.
Acesta spune că nu-l mai surprinde nimic: „Ca ofițer, prin câte Unități Militare mi-am desfășurat activitatea, inclusiv CSA Steaua, am văzut cum comandanții exercită un mare abuz asupra subordonaților. Această practică e la ordinea zilei. În Armata română nu se ține cont de priceperea și ideile specialiștilor”.
Colonelul, ieșit la pensie în 2017, a relatat pentru ProSport modul halucinant în care este cheltuit bugetul anual asigurat din bani publici la clubul Steaua – care, în 2017, s-a cifrat, spune Vasile Tânjală, la circa 18.000.000 de euro – cel mai mare din România.
Modul în care se procedează cu ambulanța pare a fi un stil de lucru brevetat la CSA Steaua. Anul trecut, ProSport a dezvăluit cum colonelul Petrea, fostul comandant, a aprobat cheltuirea unor sume colosale pentru închirierea unui spațiu, sub pretextul că acolo se antrena echipa de fotbal. Pe locul respectiv s-a dovedit că era, de fapt, o parcare. Se facturau și 22 de ore pe zi!
Parcarea pentru care s-au facturat, la CSA Steaua, și 22 de ore pe zi pe post de teren de antrenament pentru echipa de fotbal
În timp ce clubul Steaua plătea, zi-lumină, o parcare pe post de teren de antrenament pentru echipa de fotbal, ProSport a demonstrat că aceeași grupare a Armatei închiria secretarului general al AMFB terenul sintetic din incinta bazei din Ghencea. Respectiva persoană plătea 5 ore, dar folosea terenul de dimineața până seara, tot weekendul, încasând la rândul său chirie, cu ora, de la echipe de copii și juniori care disputau acolo diverse competiții.