Material publicat în săptămânalul ProSport, distribuit în fiecare marți, împreună cu Ziarul Financiar.
BMW R 1200 GS Adventure model 2014 se dovedește mașinăria ideală pentru cele mai grele încercări prin care poate trece un pilot. Motocicleta e recomandată pentru drumuri de mii de kilometri, iar cea testată de ProSport costă 19.309 euro, preț cu TVA, varianta de bază fiind cotată la 15.755 euro
Ideea motociclismului de aventură a încolțit în mintea majorității oamenilor în anul 2004, cu ocazia lansării documentarului „Long Way Round”. Atunci, actorii Ewan McGregor și Charley Boorman, alături de un cameraman, au parcurs 30.396 de kilometri pe două roți. Din Londra până în New York, după ce au străbătut Europa de Vest, Ucraina, Rusia, Mongolia și Canada.
Cei trei au beneficiat de o sponsorizare BMW, companie care le-a pus la dispoziție motociclete modelul R 1150 GS Adventure. De-a lungul difuzării pe Sky1, documentarul a reușit să stârnească imaginația a milioane de telespectatori și a promovat într-un mod neașteptat ideea de aventură pe două roți. Evident, poate la fel de importante precum prezența celor doi actori au fost motocicletele. BMW a câștigat în popularitate într-un segment în care și KTM oferea soluții performante.
Zece ani mai târziu, revizionarea documentarului mai stârnește doar dorul de drum lung. Modelul folosit în „Long Way Round” nu se mai află în topul a ceea ce înseamnă motocicletă-adventure. În schimb, BMW a lansat în 2014 o nouă variantă a deja consacratului model R 1200 GS Adventure. Testul ProSport cu acest model a scos la iveală îmbunătățiri serioase făcute de inginerii bavarezi. În primul rând, rezervorul de benzină cu o capacitate de 30 de litri oferă o autonomie de până la 600 de kilometri în condițiile unui consum mediu de 5 litri la suta de kilometri, lucru esențial în ideea de adventure-touring (categorie pe care BMW a inventat-o), activitate care presupune parcurgerea unor trasee unde benzinăriile sunt amplasate rar. Modurile de pilotaj din echiparea standard, „Road” și „Rain”, acoperă necesitățile în regimul de mers pe suprafețe normale, motocicleta de test prezentându-se exemplar pe timp de ploaie. Echipată cu anvelope Michelin Anakee 3 și în modul „Rain”, motocicleta devine extrem de stabilă pe ploaie, atât la frânare cât și la accelerare, acolo unde comanda este transmisă motorului într-un mod mai puțin brusc pentru a evita pierderea aderenței. Vizibilitatea în condiții atmosferice neprielnice este asigurată de sistemul de iluminare cu LED.
Spor de putere, dar kilograme mai puține decât la precedentul model
Motorul boxer de 1170 cmc oferă o putere maximă de 125 de cai la 7.750 de rotații pe minut, adică un plus de 15 cai putere față de vechiul Adventure. Motocicleta are cuplu de la turații joase ceea ce „iartă” începătorii și poate oferi avantajul schimbării mai rare a treptelor în cutia de viteze în regim de touring. Legat de acest ultim regim de pilotaj, un plus este și opțiunea de pilot automat, cea pe care ProSport a descoperit-o a contibui decisiv la prelungirea duratei de pilotaj fără apariția oboselii. Pentru o motocicletă care cântărește 260 de kilograme cu rezervorul plin, R 1200 GS Adventure s-a dovedit a fi extrem de manevrabilă pe parcursul celor aproape 1.000 de kilometri ai testului. Echilibrată foarte bine, motocicleta poate fi controlată pe virajele line fără prea mari eforturi, singurul inconvenient fiind tendința de a „trage” spre dreapta a motorului boxer în momentul turării bruște. Totuși, acest comportament este cunoscut de toți cei care nu se află la prima experiență cu un asemenea propulsor.
Pentru aventurierii care nu se uită la bani
Aglomerația de sisteme electronice de control cu care vine modelul R 1200 GS Adventure nu este deloc ieftină. Motocicleta testată de ProSport costă 19.309 euro, preț cu TVA, varianta de bază fiind cotată la 15.755 euro. Cea mai scumpă opțiune, 1813 euro, este pachetul touring care conține, printre altele, suspensiile reglabile electronic, pregătirea pentru sistemul de navigație, controlul automat al stabilității, suportul pentru cutii, computer de bord Pro și pilotul automat. Cu alte cuvinte, opțiuni necesare pentru doritorii de aventură, pentru fanii „Long Way Round”. Adică genul de oameni care își permit vacanțe lungi și care nu se uită la bani atunci când își plănuiesc excursiile demne de un BMW R 1200 GS Adventure.
Introdu cuvântul căutat și apasă ENTER