Material publicat în săptămânalul ProSport, distribuit în fiecare marți, împreună cu Ziarul Financiar.
Cu o audiență medie a primelor trei etape de 3,5 miliarde de telespectatori în întreaga lume, Turul Franței se poate înscrie cu brio în topul celor mai urmărite competiții sportive de pe Glob, după Campionatul Mondial de fotbal și Jocurile Olimpice. E dovada supremă că un sport zguduit de scandaluri de dopaj, dar și de plecările unor sponsori importanți, care se repetă cu o ciclicitate alarmantă, rămâne popular printre pasionații de ciclism din întreaga lume.
Audiența estimată de Amaury Sports Organisation (ASO), organizatorul Marii Bucle, este una imensă, dar specialiștii estimează și că a fost atinsă datorită organizării primelor trei etape din acest an în Marea Britanie, mai exact în comitatul Yorkshire și, mai apoi, în Londra. Alegerea unui start în Anglia pentru Turul Franței este un paradox asumat de organizatori, care încearcă să popularizeze competiția în cât mai multe țări, dovadă și faptul că în 2015 Le Tour va pleca din Olanda, de la Utrecht.
Dar în spatele deciziei de a acorda organizarea a cel puțin o etapă din Turul Franței unor orașe din afara Hexagonului stă și un motiv financiar.
12 milioane de euro pentru a organiza două etape
În fiecare an, timp de trei săptămâni, Turul Franței îmbină armonios peisajele minunate ale Franței, precum castelele de pe Valea Loirei sau mănăstirea fortificată de la Mont Saint-Michel, cu dificultățile traseului din Munții Alpi și Pirinei. Însă pentru a echilibra perfect balanța, organizatorii caută orașe sau sate dispuse să plătească pentru a beneficia de onoarea de a găzdui un start sau un final de etapă, un mod prin care ASO reușește să își optimizeze balanța economică. Spre exemplu, startul Turului Franței din acest an putea să se dea fie la Barcelona, în Spania, fie la Edinburgh, în Scoția, fie la Florența, în Italia. Însă cele trei candidaturi nu s-au ridicat la nivelul financiar propus de Comitatul Yorkshire, care a plătit 12 milioane de euro pentru a găzdui primele două etape ale Turului Franței din acest an. Licitația a fost făcută de o companie de turism autonomă, „Welcome to Yorkshire”, iar suma a fost asigurată de statul englez, care a încercat să atragă cât mai mulți turiști în comitatul din centrul Angliei.
Iar obiectivul a fost atins, cel puțin pe termen scurt. În etapele Leeds-Harrogate, York-Sheffield și Cambridge-Londra, organizatorii au estimat că peste 5 milioane de spectatori au asistat la competiție, afluență-record în istorie pentru un start al Turului Franței. „E pentru prima dată când văd atâția spectatori la o etapă normală de Tur. Și am făcut parte din caravană atât ca rutier, cât și ca membru al ASO”, a declarat Bernard Hinault, cvintuplu câștigător de Tur al Franței între 1978 și 1985. Și directorul competiției, Christian Preudhomme, a fost încântat: „E ceva minunat, uimitor, fantastic. Cred că va rămâne în istorie drept cel mai bun start”.
„Efortul a fost uriaș, dar un real succes”
Potrivit cifrelor oficiale, pe lângă cele 12 milioane de euro plătite către ASO pentru dreptul de a organiza două etape, alte 7,2 milioane de euro s-au cheltuit pentru repararea drumurilor pe care au trecut rutierii pe 5 și 6 iulie.
Totodată, o sursă din interiorul Consiliului Comitatului Yorkshire a declarat pentru ziarul „The Press” că suma totală a organizării primelor două etape ale Turului Franței din acest an s-a ridicat la circa 34 de milioane de euro. „Efortul a fost uriaș, mai ales în condițiile în care există astfel de probleme financiare peste tot în Europa. Însă organizarea Turului Franței în Yorkshire a fost un real success”, a declarat Sir Rodney Walker, directorul companiei care a organizat startul Turului Franței în acest an.
Succesul despre care vorbește Walker are ca argument estimările economice realizate de „Welcome to Yorkshire”, atât pe termen scurt, cât și pe termen lung. Potrivit lui Gary Verity, CEO al companiei, beneficiile economice pe care organizarea Turului le va aduce Comitatului Yorkshire vor fi de circa 120 de milioane de euro. „Era un calcul preliminar, înainte de a observa ce succes a avut Turul Franței în Marea Britanie. Va trebui, însă, să recalculăm acest impact. Ar putea fi, cu siguranță, mai mare. A fost o reclamă excelentă pentru Yorkshire, atât din punctul de vedere al peisajelor, cât și al căldurii oamenilor de aici”, a declarat Verity.
Organizarea unui finiș de etapă: profit 2,4 milioane de euro
Plata pentru organizarea unui start sau a unui final de etapă nu este o practică-tabu în Turul Franței. De fapt, toate aceste orașe plătesc o sumă către ASO pentru a avea onoarea să găzduiască un start sau finiș de etapă, în funcție de numărul de locuitori pe care îi au.
Potrivit primăriei orașului Gap, orașul de la poalele Alpilor a vărsat în 2013 o sumă de 180.000 de euro către ASO pentru a organiza finalul etapei a 16-a în ediția centenară a Turului Franței. Chorges, un sat de doar 2.500 de locuitori, a plătit doar 100.000 de euro pentru a găzdui finalul contratimpului câștigat de Chris Froome, o etapă mai târziu. Însă ambele localități au anunțat profit după Turul Franței. „După un studiu realizat la finalul competiției, am înregistrat beneficii economice directe de 2,5 milioane de euro, deci organizarea unei etape de Tur al Franței e un succes”, a declarat Albert Galdi, primarul din Chorges
Introdu cuvântul căutat și apasă ENTER