Material publicat în săptămânalul ProSport, distribuit în fiecare marți, împreună cu Ziarul Financiar.
Un butic care comercializează produse cu însemnele turneului încasează zilnic peste 50.000 de euro. Și cum în complex sunt mai multe standuri Roland Garros, atunci veniturile la sfârșitul competiției sunt de câteva milioane de euro. Accesoriile cel mai bine vândute au fost pălăriile
O nouă ediție a turneului de la Roland Garros s-a încheiat, iar organizatorii au toate motivele să se declare mulțumiți că totul a decurs ca la carte. Lumea a venit ca la bal, iar încasările au fost de ordinul milioanelor de euro.
O zi în incinta complexului de la Porte d”Auteil, situată chiar lângă stadionul „Parc des Princes”, pe care evoluează PSG, te fascinează, dar la sfârșit te istovește. Mai ales dacă ești jucător de tenis, bodyguard sau vânzător cu inimă mare într-un butic. Fără răbdare, tonus, energie nu faci față miilor, zecilor de mii de vizitatori, de fani care roiesc neîncetat dintr-un colț în altul pe cele 8 hectare de teren, de la ora 11:00 și până spre orele 20:30, când prin stație se anunță că porțile se vor închide.
La sfârșitul zilei, zâmbetul nu piere, mai ales dacă ai ieșit învingător ca sportiv, dacă ai evitat orice incident ca om de ordine, dacă ai casa plină cu bani în standul care atrage pe zi mai mulți vizitatori decât un antrenament al lui Rafael Nadal.
Profesioniștii și profitul
Cei mai importanți parteneri ai turneului de la Roland Garros au primit spații generoase pentru a-și expune mărfurile. Contribuie cu sume însemnate la organizarea întrecerilor, astfel că trebuie să recupereze pe alte părți investițiile și să realizeze firescul profit. Organizatorii au amenajat însă, la rândul lor, câteva buticuri prin care comercializează produse cu însemnele Roland Garros. La standuri are acces toată lumea, și cei care reușesc să intre, spre exemplu, pe Philippe Chatrier, dar și cei care vin la Roland Garros doar să „guste” din atmosfera turneului.
Foc continuu: 30 de articole pe minut
La un butic Roland Garros se stă la coadă și câteva minute, mai ales la orele după-amiezii, când este și cea mai mare forfotă. „Avem sute, mii de clienți pe zi”, ne spune o vânzătoare, care pune însă o barieră în momentul în care încercăm să obținem și cifre privind încasările într-o zi de turneu. Organizatorii au oferit însă niște detalii în acest sens. În 2013, un produs cu însemnele Roland Garros s-a vândut, în medie, la fiecare două secunde. Adică 30 de articole pe minut! 1.800 de produse pe oră! Peste 12.000 de lucruri, suveniruri vândute pe zi, dacă mergem pe logică și matematică.
Breloc în loc de ochelari de soare?
Prețurile la un stand nu sunt de neglijat, însă și puterea de cumpărare în Franța este cu totul alta. Pălăria a fost cel mai căutat articol înaintea finalei Halep – Șarapova, având în vedere faptul că soarele a asigurat decorul partidei. Meciul a fost „vizionat” de mii de pălării, care au împânzit Philippe Chatrier. Inclusiv premierul României și soția și-au achiziționat două articole de acest gen pentru a se proteja de soare. Prețul unei pălării la butic? 30 de euro! Tarifele la diverse produse și suveniruri variază între 6 euro, atât cât costă cel mai ieftin breloc, și până la 190 de euro, prețul unei perechi de ochelari. Urmând tot un fir logic, în medie, un stand are încasări de zeci de euro pe minut, de mii de euro pe oră, de zeci de mii de euro pe zi. „Putem să spunem că adunăm peste 50.000 de euro pe zi”, e confesiunea unui angajat, aproape de finalul unei zile. „Sumele sunt confidențiale, nu vă putem da detalii”, e generos un alt agent comercial.
Dacă sunt adunate veniturile de la toate buticurile, la sfârșitul unei zile cifrele sunt cu cinci zerouri. Iar la finalul turneului, cu șase zerouri. Cifra oficială a încasărilor din merchandising la Roland Garros este de 7,6 milioane de euro.
Introdu cuvântul căutat și apasă ENTER